Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 24.5.2017 (tv)

Britannia nosti terrorismin uhkatasoa. Suomesta muutettu paljon ulkomaille. Suklaa maistuu suomalaisille. Presidentti Koiviston hautajaiset pidetään huomenna Helsingissä. Sää on aurinkoista, huomenna tulee sateita.

Pahoittelemme tekstityksen puuttumista lähetyksen alussa. Syynä on tekninen vika, jota selvitetään. 

Torstai 25.5.2017 (radio)

Presidentti Koivisto haudattiin

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhuu presidentti Mauno Koiviston hautajaisisa.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Koiviston siunaustilaisuudessa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Presidentti Mauno Koivisto on haudattu tänään.

Koivisto siunattiin Helsingin tuomiokirkossa.

Kirkossa puhui tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Hän sanoi, että suuri suomalainen on poistunut keskuudestamme:

- Hän lähti, mutta on yhä lähellämme ajatuksineen, tapoineen, arvoineen ja periaatteineen. Hän on läsnä.

Surusaatto kuljetti Koiviston arkun Tuomiokirkosta Hietaniemen hautausmaalle. Helsingin kirkot soittivat kelloja surusaaton aikana:

Surusaatto pysähtyi Suomen Pankin, Valtioneuvoston linnan ja Presidentinlinnan edessä. Kaupungin kaduilla oli jopa 30 000 ihmistä, jotka seurasivat surusaattoa.

Poliisin mukaan tapahtuma eteni rauhallisesti.

Presidentti Mauno Koivosto kuoli 93-vuotiaana. Hän oli Suomen presidentti vuodesta 1982 vuoteen 1994.

 

Britannia moittii Yhdysvaltoja tietovuodosta

Kaksi raskaasti aseistettua poliisia seisoo kadulla. Miehillä on poliisin lippalakit ja parrat ja rynnäkköaseet.
Poliisit partioivat aseiden kanssa Manchesterissa pommi-iskun jälkeen. Kuva: Andy Rain / EPA
 

Britannia sanoo, että Yhdysvallat on paljastanut salaisia tietoja Manchesterin pommi-iskusta.

Britannia antoi Yhdysvalloille salaisia tietoja, kuten kuvia pommista. Britannian mukaan Yhdysvallat paljasti tiedot medialle, ja tiedot julkaisiin mediassa ilman Britannian lupaa.

Britannia ei anna enää salaisia tietoja pommi-iskusta Yhdysvalloille, sanoo Britannian yleisradio BBC. 

Britannian viranomaiset sanovat, että terrorismin estäminen on vaikeaa, jos salaisia tietoja paljastetaan liian aikaisin.

 

Nato mukana liittoumassa Isisiä vastaan

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg
Naton pääsihteeri Stoltenberg kertoi, että Nato on mukana liittoumassa Isisiä vastaan. Kuva: Armando Babai / EPA

Sotilasliitto Nato osallistuu liittoumaan, joka taistelee terroristijärjestö Isisiä vastaan Irakissa ja Syyriassa.

Nato ei kuitenkaan osallistu taisteluihin. Nato aikoo lisätä tiedustelutoimintaa ja koulutusta alueella.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg kertoi asiasta, ennen kuin Naton huippukokous alkoi tänään Brysselissä.

 

Opettajat saavat lahjoja - kiitoskin riittää

Mies puhujanpöntössä.
Opettajat saavat usein kukkia ja muita lahjoja, kun koulut loppuvat. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Opettajat saavat lahjoja oppilailta, kun koulut loppuvat. Opettajalle ostetaan usein kukkia.

Moni perhe miettii, onko opettajalle pakko viedä lahja. Kysyimme asiaa tapakouluttajalta, joka opettaa hyviä käytöstapoja.

Tapakouluttaja sanoo, että opettajalle ei ole pakko viedä lahjaa. Paras lahja on sanoa kiitos ja hyvää kesää, kertoo tapakouluttaja.

Hyvä lahja opettajalle on esimerkiksi kortti, jonka oppilas on itse tehnyt.

Samaa mieltä ovat myös opettajat, joita Yle haastatteli.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä