Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 22.5.2017 (tv)

Suomalaisnainen siepattu Afganistanissa. Koulutodistuksissa isoja eroja. Pankkiautomaattien käyttö vähenee. Järvi puhdistettiin kemikaaleilla. Sää viilenee pohjoisessa.

Maanantai 22.5.2017 (radio)

Suomalaisnainen yhä siepattuna Afganistanissa

Kaksi lasta talon edustalla
Majapaikka, josta nainen siepattiin Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa. Kuva: Jawad Jalali / EPA

Suomen ulkoministeriö yrittää vapauttaa suomalaisnaisen, joka siepattiin Afganistanissa lauantaina.

Ulkoministeriö ei ole kertonut, mitä naiselle tapahtui sieppauksen jälkeen.

Nainen on avustustyöntekijä. Hänet siepattiin lauantaina majapaikasta, jossa asui myös muita avustustyöntekijöitä.

Kaksi ihmistä kuoli, kun sieppaus tapahtui.

Afganistanissa on arvioitu, että sieppaajat kuuluivat rikollisjengiin, ja he saattavat vaatia lunnaita. 

Ulkoministeri Timo Soini sanoo, että Suomi ei maksa lunnaita.

Soini ei kerro, millaista yhteistyötä Suomi tekee, jotta nainen saadaan vapaaksi.

 

Rautatientorin leirit saivat jatkoaikaa

suomi ensin -leiri helsingin rautatientorilla
Turvapaikanhakijat ovat osoittaneet mieltään Rautatientorilla helmikuusta saakka. Kuva: Yle / Mårten Lampén
 

Mielenosoittajien leirit saavat sittenkin jäädä Helsingin Rautatientorille.

Poliisi sanoo, että turvapaikanhakijoiden leiri ja maahanmuuttoa vastustavien mielenosoittajien leiri saavat jäädä torille.

Helsingin kaupunki halusi mielenosoittajat pois torilta, koska alue on vuokrattu useille kesätapahtumille.

Nyt mielenosoittajat, poliisi ja kaupunki ovat yhdessä sopineet, että molemmat mielenilmaukset vaihtavat paikkaa Rautatientorin reunalle ja pienentävät kokoa.

 

Yhdysvaltain presidentti puhui Lähi-idän rauhasta

Kuusikko seisoo lentokoneen portaiden edessä. Taustalla muita ihmisiä.
Donald ja Melania Trump ovat ensimmäisellä virallisella ulkomaanmatkalla Lähi-idässä. Trumpit vierailevat nyt Israelissa. Kuva: Jim Hollander / EPA
 

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump vierailee Israelissa.

Hän sanoi Tel Avivissa, että nyt on hyvä hetki edistää rauhaa ja turvallisuutta Lähi-idässä.

Trump sanoi, että siihen tarvitaan kuitenkin yhteistyötä.

Trump tapaa myös palestiinalaisten presidentin Mahmoud Abbasin.

 

Koulujen arvosteluissa paljon eroja

Puistolan peruskoulu yläaste.
Yhdeksäsluokkalaiset saavat pian peruskoulun päättötodistukset. Kuva: Jari Kovalainen / Yle
 

Suomalaisten koulujen välillä on paljon eroja siinä, millaisia arvosanoja opettajat antavat päättötodistuksiin.

Päättötodistukset annetaan keväällä oppilaille, jotka päättävät peruskoulun. He ovat 9.-luokkalaisia.

Joissakin kouluissa opettajat antavat oppilaille hyviä arvosanoja paljon helpommin kuin toisissa kouluissa.

Se voi olla epäreilua, koska hyvällä päättötodistuksella pääsee helpommin lukioon tai ammattikouluun.

 

Pankkiautomaattien käyttö vähenee

mies pankkiautomaatilla
Ottopisteiden määrä on vähentynyt. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
 

Pankkiautomaatteja käytetään aiempaa vähemmän.

Pankkiautomaatteja on vähemmän kuin ennen, ja siksi monet ihmiset nostavat kerralla paljon rahaa.

Viime vuonna Otto-automaateista nostettiin rahaa yhteensä 123 miljoonaa kertaa.

15 vuotta aiemmin eli vuonna 2001 rahaa nostettiin kaksi kertaa useammin. 

Pankkiautomaattien kautta liikkuu kuitenkin edelleen paljon rahaa. Viime vuonna automaateista nostettiin noin 13 miljardia euroa.

Vuonna 2001 automaateista nostettiin yhteensä 17,5 miljardia euroa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä