Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 27.03.2017 (tv)

Vantaalla oli iso tulipalo. Monessa kerrostalossa suunnitellaan asukkaille yhteistä pihaa. Turun kansainvälisessä koulussa oppilaat olivat digilakossa. Luksian opiskelijoiden videoblogi jatkuu. Säätiedot.

Maanantai 27.03.2017 (radio)

 

Niinistö ja Putin

Niinistö katsoo kuvassa vasemmalle ja Putin hänen takanaan oikealle. Taustalla näkyy Venäjän lippu.
Presidentit Sauli Niinistö ja Vladimir Putin. Kuva: Kirill Kudryatsev / Pool / EPA

Suomen ja Venäjän presidentit tapaavat tällä viikolla.

Presidentti Sauli Niinistö matkustaa torstaina Arkangeliin, Pohjois-Venäjälle. Arkangelissa on kansainvälinen kokous.

Kokouksen aikana Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin keskustelevat myös kahdestaan.

Kesäaika ärsyttää

Kuvassa havainnollistetaan kesäaikaan siirtyminen kellon viisarein. Kello kolmelta aamuyöllä kelloja siirretään tunnin verran eteenpäin.
Monien mielestä kellojen siirtäminen ei ole hyvä idea. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Kellojen siirtäminen kesäaikaan ärsyttää monia. Kesäaika alkaa aina keväällä, kun kelloja siirretään tunnilla eteenpäin. Viimeksi näin tehtiin viikonloppuna.

Yli 50 000 ihmistä vaatii, että eduskunta eli Suomen parlamentti muuttaa lakia niin, että normaaliaika jatkuu koko vuoden.

Asia ei ole kuitenkaan niin helppo. Suomi on mukana Euroopan unionissa, ja EU-maat ovat yhdessä sopineet kesäajasta.

Suomessa on siirretty kellot kesäaikaan joka kevät jo 36 vuoden ajan.

Vantaan tulipalo

Yöllä palopaikalla näytti tältä.
Vantaan tulipalosta tuli paljon savua. Kuva: Seppo Ahava / Yle

Vantaalla on ollut iso tulipalo. Tulipalossa ei loukkaantunut kukaan, mutta ympäristöön tuli paljon savua.

Tulipalo syttyi jätelaitoksella sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Savu ei ollut vaarallista, koska tuli poltti puuta, paperia ja pahvia. Jätelaitoksessa ei ollut vaarallisia aineita.

Savu häiritsi kuitenkin liikennettä. Tulipalo oli lähellä kauppakeskus Jumboa, ja alueella on liikennettä paljon. Alueella on myös koulu, joka suljettiin maanantaina savun takia.

Koululaisten digilakko

Oppilaita luokassa
Digilakon aikana digilaitteita käytettiin vain opetuksessa, ei vapaa-aikana. Kuva: Samuli Holopainen / Yle

Nykyään kaikki käyttävät puhelinta tai tablettia melkein koko ajan.

Turun kansainvälisessä koulussa oppilaat olivat digilakossa. He eivät käyttäneet vapaa-aikana digilaitteita 10 päivään. Opetuksessa digilaitteita käytettiin normaalisti.

Osa oppilaista ei uskonut, että he pystyvät olemaan ilman digilaitteita. Mutta kaikki meni hyvin, ja aikaa jäi myös muille asioille. Esimerkiksi oppilas Kasper Thomas kertoo, että hän on lukenut enemmän ja tehnyt myös muita asioita, joita hän ei yleensä tee.

Turun kansainvälisen koulun oppilaat ja opettajat suosittelevat digilakkoa myös muille kouluille.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Luksian kotoutumiskoulutuksen ryhmä Ylessä.
Luksian kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita. Kuva: Luksia

Selkouutisten nettisivuilla jatkuu videoblogi Vuosi kotoutumiskoulutuksessa.

Blogin tekijät ovat Luksian opiskelijoita. Opiskelijoilla on ollut kiireinen talvi. He ovat opiskelleet suomea, seuranneet uutisia ja valmistautuneet työelämään.

Luksian videoblogi löytyy myös selkouutisten Facebook-sivulta.

Luksian blogin uusi osa

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä