Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 29.9.2016 (tv)

Venäläinen ohjus pudotti malesialaisen lentokoneen 2 vuotta sitten. Myös Suomi on auttanut tutkimaan malesialaisen lentokoneen putoamista. Lääketieteen tutkijat eivät saa tarpeeksi näytteitä tutkimuksia varten. Suomalaisten koululaisten kunto testataan. Sää on tuulista.

Torstai 29.9.2016 (radio)

Ruuan hinta

Elintarvikkeita tuohikorissa.
Ruoka on nyt halvempaa kuin 2 vuotta sitten. Kuva: Yle

Ruuan hinta on laskenut. Ruokatavaroiden hinnat ovat laskeneet jo 2 vuotta.

PTT eli Pellervon taloustutkimus uskoo, että ruuan hinnan lasku alkaa hidastua. Osa ruokatavaroista voi jopa kallistua. Esimerkiksi lihan ja maidon hinta on jo vähän noussut muualla Euroopassa, PTT kertoo.

Osa ruuan hinnoista voi kuitenkin vielä laskea. Esimerkiksi viljatuotteet voivat tulla halvemmiksi, PTT uskoo.

Tekstiviestit vähenevät

Tekstiviesti
Tekstiviestejä lähetettiin ennen enemmän kuin nyt. Kuva: Yle

Suomalaiset lähettävät tekstiviestejä vähemmän kuin ennen.

Tekstiviestien tilalle on tullut uusia palveluja. Esimerkiksi SnapChat ja WhatsApp ovat suosittuja. Monien mielestä niitä on helppo ja nopea käyttää, ja ne ovat ilmaisia.

Asiantuntijat sanovat, että tekstiviestien lähettäminen ei lopu kokonaan. Tekstiviestit ovat varmoja. Niitä voi käyttää myös silloin, kun netti ei toimi.

Lisäksi firmat käyttävät paljon tekstiviestejä. Ne tarvitsevat vain asiakkaan puhelinnumeron, ja viesti menee perille.

Koululaisten kuntotestit

Pojat pallopelin tiimellyksessä Hämeenkyrön kirkonkylän kolululla
Move-projekti innostaa koululaisia liikkumaan. Kuva: Kaisu Jansson / Yle

Suomalaisten koululaisten kunto testataan. Move-projektissa testataan 5. luokan ja 8. luokan oppilaiden fyysinen kunto.

Projektin johtaja Minna Paajanen kertoo, että testien tulokset kerätään talteen. Niin saadaan tietoa siitä, kuinka hyvässä kunnossa suomalaiset lapset ovat.

Move-projekti myös innostaa koululaisia liikkumaan. Koululaisten pitää oppia ottamaan itse vastuu omasta kunnosta.

Selkokirjoja Turussa

Vuoden 2015 uusia selkokirjoja.
Selkokielellä on on jukaistu monta kirjaa. Kuva: Kaisa Kaatra / Selkokeskus

Turussa on viikonloppuna kirjamessut. Kirjamessuilla voi tutustua myös selkokielisiin kirjoihin. Ne on kirjoitettu helpolla suomen kielellä.

Turun kirjamessujen ohjelmassa on esimerkiksi keskustelu siitä, mitä tapahtuu, kun kirja muokataan selkokielelle. Kirjailijat Eppu Nuotio ja Johanna Kartio keskustelevat tästä aiheesta kirjamessuilla sunnuntaina. Kartio on kirjoittanut selkokielisen version Nuotion kirjasta Peiton paikka.

Irakilaista herkkua Kuopiossa

Ahmed ja Mehdi irakilaiset miehet piirakka
Ahmed ja Mehdi leipovat piirakkaa kuopiolaisille. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Ja vielä uutinen Kuopiosta. Kuopiolaisilla on uusi herkku, irakilainen piirakka.

Irakilaista lihapiirakkaa ja kasvispiirakkaa myydään Kuopion kauppahallissa. Kuopiolaiset tykkäävät irakilaisesta piirakasta tosi paljon.

Piirakan tekijät ovat Ahmed ja Mehdi. He ovat irakilaisia turvapaikanhakijoita. Leipominen tuo vaihtelua miesten elämään.

Voit lukea lisää Ahmedista ja Mehdistä Yle Uutisten verkkosivuilla. Osoite on yle.fi/uutiset.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä