Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 5.12.2016 (tv)

Mies ampui 3 naista Imatralla. Itävalta saa uuden presidentin. Laulaja Saara Aalto on käymässä Suomessa. Tiina Malinen on rakentanut kodin, joka liikkuu. Itsenäisyyspäivän sää on talvinen.

Maanantai 5.12.2016 (radio)

Itsenäisyyspäivä

Suomen lippu.
Itsenäinen Suomi täyttää 99 vuotta. Kuva: Derrick Frilund

Itsenäisyyspäivän suurin juhla on Presidentinlinnassa. Presidentti Sauli Niinistö on kutsunut Presidentinlinnaan noin 1800 vierasta.

Linnan juhlien vieraat kiinnostavat suomalaisia. Monet katsovat Linnan juhlia televisiosta. Linnan juhlat saa joka vuosi enemmän katsojia kuin mikään muu ohjelma.

Suomi itsenäistyi 99 vuotta sitten, joulukuun 6. päivä vuonna 1917. Suomi itsenäistyi Venäjästä, johon Suomi kuului noin 100 vuotta. Sitä ennen Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta.

Ensi vuonna Suomella on juhlavuosi, kun itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta.

Linnan juhlien työharjoittelijat

Lapin matkailuopisto opiskelijat lähdössä linnan juhliin 2016.
Opiskelijat odottavat itsenäisyyspäivän työtä Presidentinlinnassa. Kuva: Marjukka Talvitie / Yle

Lapin matkailuopiston opiskelijoille tulee jännittävä itsenäisyyspäivä. 20 opiskelijaa matkustaa Rovaniemeltä Helsinkiin. Matka vie Presidentinlinnaan.

Opiskelijat auttavat Linnan juhlien tarjoilussa. He ovat ravintola-alan tarjoilijaopiskelijoita ja pääsevät työharjoitteluun Presidentinlinnaan.

Opiskelijat ovat iloisia. Presidentinlinna näyttää CV:ssä hienolta, he sanovat.

Tutkimukset jatkuvat Imatralla

Kynttilöitä Imatran kävelykadulla.
Tällä paikalla mies tappoi 3 naista. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Poliisi jatkaa Imatran ampumistapauksen tutkimista. Mies ampui 3 naista Imatran keskustassa viikonloppuna.

Poliisi on maanantaina kuulustellut miestä, jota epäillään ampujaksi. Poliisi ei kuitenkaan vielä tiedä, miksi mies tappoi naiset. Syynä ovat ehkä mielenterveysongelmat.

Saara Suomessa

Saara Aalto
Saara Aalto Helsingin lentokentällä maanantaina. Kuva: Timo Korhonen / AOP

Suomalainen laulaja Saara Aalto on päässyt X Factor -ohjelman finaaliin eli loppukilpailuun Britanniassa. Finaali on ensi viikonloppuna Lontoossa.

Maanantaina Saara Aalto tuli Helsinkiin. Suuri joukko faneja oli Saaraa vastassa lentokentällä. Saara Aalto sai suuren tähden vastaanoton.

Saara kertoi faneille, että hän esiintyy illalla Helsingin Senaatintorilla.

Kiinankielinen lehti

Kiinnálaš turista váldimin gova Avvila girdigiettis giđđat 2016.
Kiinalaisia turisteja Ivalon lentokentällä Lapissa. Kuva: Pirita Näkkäläjärvi / Yle

Suomessa ilmestyy nyt myös kiinankielinen lehti, Santa24.

Lehti on tehty kiinalaisille turisteille. Uudessa lehdessä kerrotaan palveluista ja myös esimerkiksi Suomen koulutuksesta ja designista eli muotoilusta.

Ensimmäisen lehden teemana ovat Lappi ja Helsinki. Ne kiinnostavat kiinalaisia turisteja kaikkein eniten.

Kiinankielinen lehti ilmestyy melko harvoin. Kesän lehti ilmestyy ensi vuoden toukokuussa ja talven lehti marraskuussa. Lisäksi lehti saa kiinankieliset verkkosivut.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä