Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 29.9.2016 (tv)

Venäläinen ohjus pudotti malesialaisen lentokoneen 2 vuotta sitten. Myös Suomi on auttanut tutkimaan malesialaisen lentokoneen putoamista. Lääketieteen tutkijat eivät saa tarpeeksi näytteitä tutkimuksia varten. Suomalaisten koululaisten kunto testataan. Sää on tuulista.

Keskiviikko 28.9.2016 (radio)

Venäläisohjus pudotti malesialaiskoneen

Malaysia Airlines Boeing 777-koneen hylky itäukrainalaisella pellolla heinäkuussa 2014.
Malesialainen matkustajakone putosi itäukrainalaiselle pellolle heinäkuussa 2 vuotta sitten. Kuva: Anastasia Vlasova / EPA

Venäläinen ohjus pudotti malesialaisen lentokoneen Ukrainaan 2 vuotta sitten.

Kansainvälinen rikostutkijaryhmä kertoo, että lentokone putosi, koska siihen osui venäläinen Buk-ilmatorjuntaohjus. Ohjus laukaistiin Itä-Ukrainassa alueelta, joka oli Venäjä-mielisten kapinallisten hallussa.

Kansainvälinen rikostutkijaryhmä on selvittänyt malesialaisen matkustajakoneen putoamista Hollannin johdolla. Tutkimuksiin osallistui yli 100 rikostutkijaa.

Melkein 300 ihmistä kuoli, kun malesialainen matkustajakone ammuttiin alas heinäkuussa 2014.

Suomen kilpailukyky on huonontunut

Suomen kilpailukykyvertailu
Kuva: Yle Uutisgrafiikka / Rea Lemström

Maailman talousfoorumi on tehnyt kansainvälisen kilpailukykyvertailun.

Vertailun ykkösmaa on Sveitsi. Pohjoismaista paras on Ruotsi, joka on 6.

Suomi on vertailussa 10. Se on Suomen huonoin sijoitus 10 vuoteen.

Vertailu perustuu tilastotietoihin ja yritysjohtajien haastatteluihin.

Lääkäreistä ja rakentajista on pulaa

Stetoskooppi
Lääkäreille ja muille terveysalan ammattilaisille löytyy nyt työtä. Kuva: Eeva Kuivas / Yle

Suomessa on monta alaa, joissa on pulaa työntekijöistä. 

Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometri kertoo, että pulaa on etenkin lääkäreistä ja muista terveys- ja sosiaalialan ammattilaisista. Myös erilaisille rakennusalan ammattilaisille löytyy nyt työtä.

Pulaa on myös puhelinmyyjistä ja myyntiedustajista. Esimerkiksi myyntiedustajien paikkoja on koko maassa vapaana yli 10 000.

Sen sijaan esimerkiksi taiteilijoiden, toimittajien ja sihteerien on nyt tosi vaikeaa löytää työtä.

Melu voi haitata lapsen puheen kehitystä

Saapas päiväkodin eteisessä.
Päiväkodissa voi joskus olla paljon melua. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Melu on riski lapsen puheen kehitykselle. Lapsen on vaikea tunnistaa eroja kirjaimissa ja tavuissa, jos taustalla on melua.

Uusi tutkimus osoittaa, että esimerkiksi pallo ja pullo tai tuuli ja tuli kuulostavat samalta, jos huoneessa on paljon taustamelua.

Tutkimus tehtiin Oulun yliopistossa. Siinä oli mukana 2-vuotiaita lapsia. Tämän ikäisillä lapsilla kieli kehittyy nopeasti.

Lasten arjessa melua syntyy etenkin päiväkodeissa.

Israelin entinen presidentti kuoli

Shimon Peres 1923-2016
Shimon Peres kuoli 93-vuotiaana. Kuva: Ronen Zvulun/EPA

Israelin entinen pääministeri ja presidentti Shimon Peres on kuollut. Peres kuoli aivoverenvuotoon. Hän oli 93 vuotta vanha.

Peresin ura politiikassa kesti melkein 70 vuotta. Vuonna  1994 hän sai Nobelin rauhanpalkinnon toiminnastaan Israelin ja palestiinalaisten rauhanneuvotteluissa.

Maailman johtajat ovat esittäneet surunvalitteluja Peresin kuoleman takia.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä