Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.3.2017 (tv)

Kunnanvaltuustot päättävät kouluista ja opetuksesta. Kehtiysvammaisen on vaikea löytää työtä, josta maksetaan oikeaa palkkaa. Vapaaehtoiset ompelivat vaatteita keskosvauvoille. Säätiedot. 

Perjantai 24.3.2017 (radio)

Poliisi tutkii Lontoon terrori-iskua

Kolme naista sytyttää kynttilöitä
Lontoolaiset sytyttivät kynttilöitä terrori-iskussa kuolleiden muistoksi. Kuva: Facundo Arrizabalaga / EPA

Britannian poliisi on pidättänyt ihmisiä Lontoon keskiviikon terrori-iskun takia. Poliisi on pidättänyt yhteensä 9 ihmistä.

Poliisi pyytää myös yleisöltä vihjeitä, jotta iskun tekijän taustat saadaan selvitettyä.

52-vuotias brittiläinen mies surmasi 4 ihmistä parlamenttitalon luona Lontoossa keskiviikkona. Poliisi ampui tekijän.

Poliisi selvittää nyt, toimiko mies yksi vai oliko hänellä apureita.

Riikan unelmatyö löytyi ravintolasta

Riikka Lumme työpisteellään keittiössä
Riikka Lumme pääsi oikeaan palkkatyöhön noin 4 vuotta sitten. Kuva: Kari Kosonen/Yle

Kehitysvammaisten ihmisten on vaikea löytää oikeaa palkkatyötä.

Työn löytäminen on vaikeaa, koska työantajat ovat epäluuloisia. Työnantajat ajattelevat, että kehitysvammaiset eivät pysty oikeaan työhön.

Monissa kunnissa kehitysvammaisille on tarjolla vain avotyötä, josta ei makseta palkkaa. Noin 2000 kehitysvammaista tekee avotyötä.

Lappeenrantalainen Riikka Lumme on onnekas. Myös hän teki ennen avotyötä, mutta noin 4 vuotta sitten hän pääsi oikeaan palkkatyöhön ravintolaan. Riikka sanoo, että hän on nyt unelma-ammatissa.

Kehitysvammaliitto sanoo, että ehkä noin 500 kehitysvammaista on oikeassa palkkatyössä.

Pienenpieniä vaatteita pienenpienille vauvoille

Salli-vauva.
Salli sai uudet vaatteet. Kuva: Yle

Helsingin Naistenklinikalle on lahjoitettu iso kasa pienenpieniä vaatteita. Vaatteet ovat keskosvauvoja varten.

Keskosvauvat ovat lapsia, jotka ovat syntyneet etuajassa. He ovat syntyneet ennen kuin äidin raskaus on kestänyt 9 kuukautta.

Keskosvauvat ovat usein niin pieniä, että heille on vaikea löytää sopivia vaatteita.

Yli 70 vapaaehtoista eri puolilla Suomea on ommellut vaatteita keskosvauvoille viime syksystä lähtien. Sairaalalle lahjoitettiin nyt melkein 2000 vaatetta.

Ajokortin voi saada halvemmalla kuin ennen

pimäeajoharjoittelua simulaattorissa
Jukka Varis harjoittelee pimeässä ajamista simulaattorissa. Mikko Nuutinen neuvoo.

Ajokortin hinta on laskenut parin viime vuoden aikana.  Henkilöauto- eli B-ajokortti on nyt parisataa euroa halvempi kuin syksyllä 2015.

Hinnanlasku johtuu esimerkiksi siitä, että autokoulut kokeilevat nyt uusia opetustapoja. Esimerkiksi teoriaopetusta annetaan entistä enemmän internetissä.

Myös aikaisempi ajokokemus voi pudottaa ajokortin hintaa. 

Turvapaikanhakijoiden teltta syttyi tuleen

Mieltään osoittavien turvapaikanhakijoiden teltta yritettiin polttaa varhain perjantaiaamuna Helsingin Rautatientorilla.
Turvapaikanhakijoiden mielenosoitustelttaan paloi reikä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Poliisi tutkii tulipaloa, joka syttyi perjantaiaamuna turvapaikanhakijoiden teltassa Helsingin Rautatientorilla.

Poliisi epäilee tuhotyötä eli sitä, että joku sytytti teltan tahallaan tuleen.

Tulipalon sammutuksessa loukkaantui yksi ihminen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä