Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 29.5.2017 (tv)

Sauli Niinistö haluaa jatkaa Suomen presidenttinä. Ensi viikonloppuna vietetään ylioppilasjuhlia. Tamperelainen joukkue Minetit on uusi maailmanmestari joukkuevoimistelussa. Suomalainen juttu: Peruna. Säätiedot.

Maanantai 29.5.2017 (radio)

 

Niinistö haluaa jatkaa presidenttinä

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Sauli Niinistö haluaa jatkaa Suomen presidenttinä.

Niinistö kertoi maanantaina, että hän lähtee mukaan seuraaviin presidentinvaaleihin. Vaalit ovat ensi vuonna.

Niinistöstä tuli Suomen presidentti vuonna 2012.

Uutisjohtaja Jääskeläinen lähtee Ylestä

Atte Jääskeläinen.
Atte Jääskeläinen lopettaa uutisjohtajan työt Ylessä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ylen uutisjohtaja vaihtuu.

Uutisjohtaja Atte Jääskeläinen kertoi maanantaina, että hän lähtee pois Ylestä.

Ylestä ja uutisjohtaja Jääskeläisestä on puhuttu Suomessa paljon. On sanottu esimerkiksi, että Jääskeläinen antoi pääministerin vaikuttaa uutisten sisältöön.

Asiasta on puhuttu paljon, koska lehtien, radion ja television vapaus on Suomessa tosi tärkeää. Poliitikot eivät saa määrätä, mitä uutisissa kerrotaan.

Johtaja Jääskeläinen toivoo, että tilanne rauhoittuu ja Yle saa taas työrauhan.

Suomalainen lyhytelokuva menestyi

Teppo Airaksinen ja Melli Maikkula
Ohjaaja Teppo Airaksinen (oikealla) Cannesin elokuvajuhlilla yhdessä kirjoittaja Melli Maikkulan kanssa. Kuva: Juulia Klemola

Suomalainen lyhytelokuva on menestynyt hyvin Cannesin elokuvajuhlilla. Lyhytelokuva "Katto" sai tuomariston erikoismaininnan. Se tarkoittaa, että tuomarien mielestä "Katto" oli hyvä, vaikka se ei voittanut lyhytelokuvien sarjaa.

5000 lyhytelokuvaa pyrki mukaan Cannesin elokuvajuhlille. Vain 9 lyhytelokuvaa pääsi mukaan. Tuomarit valitsivat voittajaksi kiinalaisen lyhytelokuvan.

"Katto"-elokuvan ohjaaja Teppo Airaksinen oli tyytyväinen. Oli hienoa, että "Katto" valittiin elokuvajuhlille ja sai vielä kunniamaininnan, Airaksinen sanoi.

Tietoa perunasta

Perunoita.
Kuva: BananaStock Ltd.

Selkouutisten nettisivulla jatkuu sarja Suomalainen juttu. Sarjan uusin osa kertoo suomalaisten herkusta perunasta.

Peruna-video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, osasta Suomi 100.

Suomalainen juttu: Peruna

Ehdota Vuoden selväsanaista

Mies ja nainen, jolla on kädessä kunniakirja ja kukkia.
Satakunnan sairaanhoitopiiri sai Vuoden selväsanainen -palkinnon vuonna 2015. Riikka Törnroos ja Olli Wanne ottivat palkinnon vastaan. Kuva: Kaisa Kaatra/Selkokeskus

Vuoden selväsanainen palkitaan taas syksyllä.

Vuoden selväsanainen -palkinto annetaan henkilölle, joka on edistänyt tiedottamista, jota on helppo ymmärtää. Silloin kaikki ihmiset saavat tietoa asioista ja kulttuurista helpolla suomen kielellä.

Palkinto voidaan antaa myös työryhmälle, tiedotusvälineelle tai esimerkiksi jollekin virastolle.

Tänä vuonna palkinnon myöntää Selkokielen neuvottelukunta.

Myös sinä voit ehdottaa palkinnon saajaa. Viimeinen päivä jättää ehdotus on elokuun 25. päivä. Ehdotuksen voi tehdä Selkokeskuksen nettisivuilla osoitteessa selkokeskus.fi.

Vuoden selväsanainen

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä