Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 22.03.2017 (tv)

Katupöly häiritsee ihmisiä keväällä. Monissa maissa on pulaa vedestä. Mikkelissä juhlitaan 100-vuotiasta Suomea hauskalla tavalla. Vancouverin Suomi-koulun oppilaat lähettävät terveisiä 100-vuotiaalle Suomelle. Säätiedot.

Keskiviikko 22.03.2017 (radio)

 

Uudenkaupungin autotehdas

Työntekijä Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanolinjalla.
Uudenkaupungin autotehdas valmistaa Mercedes-Benzejä eli Mersuja. Kuva: Valmet Automotive

Uudenkaupungin autotehdas on saanut töitä. Se alkaa valmistaa saksalaisen Mercedes-Benzin uutta automallia.

Uusien autojen tekeminen alkaa vuoden 2018 aikana. Uudenkaupungin autotehdas sanoo, että se tarvitsee 1000 uutta työntekijää jo lähikuukausina.

Uudenkaupungin tehdas valmistaa jo nyt joitakin Mercedes-Benzin automalleja. Mercedes-Benzin omistaja on autofirma Daimler. Daimler on ollut tyytyväinen Uudenkaupungin autotehtaan työhön.

Brasilialainen liha

Punaista lihaa porvoolaisen kaupan lihatiskillä.
Suomalaisista kaupoista ei ole löytynyt huonoa lihaa Brasiliasta. Kuva: Stefan Härus / Yle

Suomesta ei ole löytynyt huonoa brasilialaista lihaa. Niin sanoo Evira eli virasto, joka valvoo ruuan turvallisuutta Suomessa.

Viikonloppuna kerrottiin, että brasilialaiset firmat ovat myyneet huonoa ja vanhaa lihaa ulkomaille. Myös Suomeen on tuotu lihaa brasilialaisista laitoksista, joissa on laatuongelmia. Määrä on kuitenkin ollut tosi pieni, Evira kertoi keskiviikkona.

Kevään katupöly

Katujen puhdistusta imulakaisukoneella Espoossa.
Katujen puhdistus on jo alkanut. Kuva: Markku Ojala / AOP

Katupöly häiritsee ihmisiä keväällä.

Kaduille levitetään hiekkaa talvella, kun kadut ovat liukkaita. Kun lumi sulaa, hiekka nousee ilmaan. Se tarttuu ihmisen nenään, kurkkuun ja silmiin.

Hiekan joukossa on myös bakteereja, hometta ja metallipölyä, jota tulee autoista. Katupöly on vaarallista ihmisille, joilla on sydänsairaus tai keuhkosairaus.

Helsingissä katujen siivous on jo alkanut. Myös hengityssuojain auttaa, mutta sairaille ja vanhoille sen käyttäminen on liian raskasta.

Maailman vesipäivä

Kaksi naista ja tyttö keräämässä vettä pienestä ja kuivasta hiekkakuopasta.
Naiset keräävät vettä. Kuva: AOP

Monilla ihmisillä on liian vähän vettä. Esimerkiksi monet Afrikan maat kärsivät kuivuudesta.

Vesipula pahenee, kun ihmisten määrä kasvaa. Vuonna 2040 ehkä jo 600 miljoonaa lasta kärsii vesipulasta.

Suomessa puhdasta vettä riittää kaikille. Keskiviikkona on vietetty maailman vesipäivää.

Suomalainen juttu: Vesi

Vancouverin Suomi-koulu

Somikoulut Vancouver.
Vancouverin Suomi-koululaisia. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Vancouverin Suomi-koulusta, Kanadasta.

Vancouverin Finnfun-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset.

Vancouverin Suomi-koulun terveiset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä