Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 2.12.2016 (tv)

Puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Venäjä vaikuttaa Suomen turvallisuuteen negatiivisesti. Iso osa suomalaisista ei tiedä, mitä puoluetta aikoo äänestää. Ranskan presidentti François Hollande ei lähde ehdokkaaksi ensi vuoden presidentinvaaleihin. Päätäi on tavallinen ongelma päiväkodissa ja koulussa. Sää on kylmä.

Lauantai 3.12.2016 (radio)

Vanhusten lääkkeet

Jaakko Valvanne
Professori Jaakko Valvanne. Kuva: Yle

Vanhukset saavat Suomessa liikaa lääkkeitä. Niin sanoo professori Jaakko Valvanne.

Professorin mielestä huonon hoidon syy on usein se, että lääkärit ja hoitajat ovat laiskoja. On helppo hoitaa vanhuksia lääkkeillä.

Lääkärit ja hoitajat tarvitsevat lisää tietoa vanhustenhoidosta, professori Valvanne sanoo. Lääkkeitä pitää vähentää, kun se on vanhukselle parasta.

Turvapaikanhakijoiden mielenosoitus

Mielenilmaus Helsingissä.
Mielenosoituksessa oli mukana satoja turvapaikanhakijoita. Kuva: Don Trammell

Turvapaikanhakijat järjestivät lauantaina mielenosoituksen Helsingissä. Mielenosoituksessa oli mukana noin 500 turvapaikanhakijaa ja ihmisiä, jotka halusivat tukea turvapaikanhakijoita.

Mielenosoittajat vastustivat sitä, että Maahanmuuttovirasto palauttaa irakilaisia takaisin Irakiin. Suurin osa mielenosoittajista oli irakilaisia.

Suomalaiset Metropolitanissa

Kaija Saariaho.
Säveltäjä Kaija Saariaho. Kuva: Ken Howard / Metropolitan Opera

New Yorkin kuuluisassa oopperatalossa Metropolitanissa on esitetty suomalainen ooppera. Oopperan säveltäjä on Kaija Saariaho.

Tamara Mumford as the Pilgrim, Eric Owens as Jaufré Rudel and Susanna Phillips as Clémence
Metropolitanin lavalle syntyy meri 40000 led-lampusta. Kuva: Ken Howard / Metropolitan Opera

Oopperan tekstin on kirjoittanut libanonilais-ranskalainen Amin Maalouf. Teksti on ranskankielinen, ja oopperan nimi on L'Amour de Loi eli suomeksi Kaukainen rakkaus. Oopperan rakastavaiset asuvat kaukana toisistaan, heidän välissä on meri. Tarina tapahtuu 900 vuotta sitten.

Kaukainen rakkaus tuo Metropolitaniin suomalaisten naisten osaamista. Se on ensimmäinen naissäveltäjän ooppera Metropolitanissa yli 100 vuoteen. Ooperaesityksen johtaa suomalainen kapellimestari Susanna Mälkki.

Uudet etunimet

Minna Saarelma-Paukkala
Minna Saarelma-Paukkala tuntee suomalaiset nimet. Kuva: Ilkka Klemola / Yle

Uusia suomalaisia etunimiä tulee koko ajan lisää. Vanhemmat haluavat antaa lapsille erikoisia nimiä. Erikoisia nimiä annetaan enemmän tytöille kuin pojille.

Suomalaiset keksivät erikoisia etunimiä 4 eri tavalla. Niitä on tutkinut Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkala.

Yksi tapa on antaa lapselle ulkomaalainen nimi. Suomalaiset lapset ovat saaneet esimerkiksi sellaisia nimiä kuin Amour, Fathima ja Prince.

Vanhoja suomalaisia nimiä voidaan myös yhdistää uudella tavalla. Näin on syntynyt esimerkiksi nimi Kiia-Kesäkukka.

Uusia nimiä tehdään myös vanhan mallin mukaan. Esimerkiksi vanhat nimet Reeta ja Reetta ovat olleet mallina uusille nimille Eeta, Neeta ja Meetta.

On myös aivan uudenlaisia suomenkielisiä nimiä. Usein näissä nimissä näkyy, että luonto on suomalaisille tärkeä. Kaunis esimerkki on Aamuhelmi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä