Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 7.12.2016 (tv)

Veteraanit olivat Linnan juhlien kunniavieraita itsenäisyyspäivänä. Linnan juhlien vieraiden juhlapuvut kiinnostivat taas suomalaisia. Helsingissä järjestettiin myös monikulttuurinen itsenäisyyspäivän juhla. Suomalaiset nuoret menestyvät nyt Pisa-tutkimuksessa huonommin kuin ennen. Säätiedot.

Torstaina 8.12. tv:ssä ei ole selkouutisia, koska tv näyttää tärkeää keskustelua eduskunnasta. Tv:n selkouutiset taas perjantaina.

Keskiviikko 7.12.2016 (radio)

Imatran ampuja

Kolmoismurhasta syytetty huppu päässä käräjäoikeudessa 7.12.2016
Oikeus vangitsi miehen, jota epäillään Imatran ampujaksi. Kuva: Yle

Oikeus on vanginnut miehen, joka ampui 3 naista viikonloppuna. Mies ampui naiset Imatran keskustassa ravintolan edessä. Naiset kuolivat heti.

Poliisi epäilee, että ampuja on 23-vuotias imatralainen. Mies ei ole kertonut, miksi hän ampui naiset. Syynä ovat ehkä miehen psyykkiset ongelmat.

Imatra ja venäläiset

Tiedotustilaisuus Pietarissa
Imatran kaupunginjohtaja kertoi ampumistapauksesta venäläisille toimittajille Pietarissa. Kuva: Yle Jari Tanskanen

Imatran ampumistapaus huolestuttaa venäläisiä.

Imatran kaupunki on lähellä Venäjän rajaa, ja Imatra tekee paljon yhteistyötä venäläisten kanssa. Nyt venäläiset ovat peruneet matkoja Imatralle, koska he eivät tiedä, onko Imatralla turvallista.

Venäjällä ampumistapauksesta on ollut väärää tietoa internetissä. Internetissä on esimerkiksi sanottu, että kuolleet ovat venäläisiä. Tosiasia kuitenkin on, että naiset olivat suomalaisia.

Viron pääministeri

Jüri Ratas, taustalla Viron ja EU:n lippuja.
Viron pääministeri Jüri Ratas. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Viron pääministeri Jüri Ratas on vieraillulla Helsingissä. Ratas on Viron uusi pääministeri, ja tämä on Ratasin ensimmäinen ulkomaanmatka pääministerinä.

Ratas on keskustellut Suomessa pääministeri Juha Sipilän kanssa. Pääministerit keskustelivat esimerkiksi talousasioista.

Indonesian maanjäristys

Indonesia maanjäristys 07.12.2016.
Maanjäristys rikkoi taloja Indonesiassa. Kuva: Hotli Simanjuntak / EPA

Indonesiassa Aasiassa on ollut maanjäristys.

Järistyksessä on kuollut ainakin noin 100 ihmistä. Kuolleita voi kuitenkin löytyä vielä lisää.

Loukkaantuneita on paljon. Alueen sairaalat ovat täynnä loukkaantuneita.

Maanjäristys tapahtui Acehin alueella Sumatran saarella, ja sen voimakkuus oli 6,5.

Linnan juhlat

Poplaulaja Robin Packalen.
Linnan tyylikkäin vieras, laulaja Robin. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Ylen ohjelma itsenäisyyspäivän Linnan juhlista sai paljon katsojia. Katsojia oli jopa 2,7 miljoonaa. Katsojia kiinnostivat eniten juhlapuvut.

Ylen verkkosivuilla ihmiset myös äänestivät siitä, kenellä oli hienoin puku. Voittaja oli mies, laulaja Robin. Robinilla oli 2 erilaista kenkää myös Presidentinlinnassa. Robin tunnetaan siitä, että hän käyttää eriparikenkiä.

Katsojat tykkäsivät tosi paljon myös presidentin puolison Jenni Haukion puvusta.

Alkoholi ja aivot

Olutpullo.
Olut on nuorelle vaarallinen juoma. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Alkoholi muuttaa nuoren aivoja. Uusi suomalainen tutkimus kertoo, että alkoholi vaikuttaa aivojen kehitykseen.

Nuoren aivojen kuorikerros on tavallista ohuempi, jos nuori käyttää paljon alkoholia. Se tarkoittaa esimerkiksi noin sixpackiä eli 6 tölkkiä olutta joka viikonloppu.

Aivot voivat kuitenkin parantua, jos nuori vähentää alkoholin juomista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä