Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.3.2017 (tv)

Kunnanvaltuustot päättävät kouluista ja opetuksesta. Kehtiysvammaisen on vaikea löytää työtä, josta maksetaan oikeaa palkkaa. Vapaaehtoiset ompelivat vaatteita keskosvauvoille. Säätiedot. 

Sunnuntai 26.03.2017 (radio)

 

Venäläinen oppositiojohtaja

Aleksei Navalnyi mielenosoituksessa Moskovassa ennen pidätystä sunnuntaina.
Aleksei Navalnyi (keskellä) mielenosoituksessa vähän ennen, kuin poliisi pidätti hänet. Kuva: Vasily Maximov / AFP

Venäjällä poliisi on pidättänyt tärkeän oppositiojohtajan. Poliisi pidätti Aleksei Navalnyin mielenosoituksessa Moskovassa.

Navalnyi pyrkii presidenttiehdokkaaksi. Hän on kritisoinut Venäjän johtajia, presidentti Vladimir Putinia ja pääministeri Dmitri Medvedeviä.

Lämmin sää

krookus puskee maasta talven jälkeen
Kevät tulee! Kuva: Yle / Sini Liimatainen

Täällä Suomessa on alkanut kesäaika. Kelloja siirrettiin tunti eteenpäin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Kesäaika alkoi lämpimässä säässä. Sunnuntai on ollut kevään tähän asti lämpimin päivä.

Länsi-Suomessa lämpöä on ollut yli 10 astetta. Ahvenanmaalla lämpötila nousi 15 asteeseen.

Formula-kilpailut

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen.
Formulakuljettajat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Kuva: AOP

Formula 1 -kausi on alkanut. Formula-autojen kilpailukausi alkoi Australian Melbournessa.

Australian kilpailun voittaja oli Ferrari-kuljettaja Sebastian Vettel. Toiseksi (2.) tuli Mercedes-kuljettaja Lewis Hamilton.

Suomalaiset kuljettajat menestyivät Australiassa hyvin. Valtteri Bottas oli kilpailussa kolmas (3.) ja Kimi Räikkönen neljäs (4.). Bottas ajaa Mercedestä ja Räikkönen Ferraria.

Formula 1 -kaudesta voi tulla jännittävä, koska kova kilpailu Ferrari-kuljettajien ja Mercedes-kuljettajien välillä alkoi heti ensimmäisessä kilpailussa. Seuraava kilpailu on 2 viikon päästä Kiinan Shanghaissa.

Ruotsinsuomalaiset

Amanda Lähdeaho
Amanda Lähdeahon isovanhemmat muuttivat Suomesta Ruotsiin. Kuva: Mike Toivonen / Yle

Suomen naapurimaassa Ruotsissa asuu yli 700 000 ihmistä, joilla on suomalainen tausta. Heitä sanotaan ruotsinsuomalaisiksi.

Yksi heistä on 18-vuotias Amanda Lähdeaho. Amandan isovanhemmat muuttivat Suomesta Ruotsiin, kun Amandan äiti oli nuori. Amanda on syntynyt Ruotsissa.

Amanda on ylpeä siitä, että hän on suomalainen. Amandan koulukaverit sanovat, että Amanda on selvästi suomalainen, koska hän on ahkera ja tekee kaiken niin hyvin.

Ruotsinsuomalaiset eivät aina ole olleet ylpeitä suomalaisesta taustasta. Suomalaisia muutti paljon Ruotsiin töihin noin 50 vuotta sitten. Muuttajat olivat melko köyhiä. Silloin suomalaisten perheiden lapset usein häpesivät sitä, että he olivat erilaisia kuin ruotsalaiset.

Amanda on samanlainen kuin ruotsalaiset nuoret, mutta hänellä on myös mielenkiintoinen suomalainen tausta. Ja mitkä asiat Suomessa ovat Amandelle tärkeitä? Suomen kieli, ruoka, luonto, tanssi ja musiikki, hän sanoo. Amandan suosikit ovat Cheek, Antti Tuisku ja Chisu.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä