Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 1.10.2016

Uudet rikesakon rajat tulivat voimaan

Poliisin valvontakemera.
Poliisi valvoo nopeuksia myös teknisesti. Tolppakameroita eli "peltipoliiseja" on monilla teillä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Rikesakko annetaan nyt helpommin kuin ennen. Uudet ohjeet tulivat voimaan lauantaina.

Poliisi antaa rikesakon, jos ylinopeutta on seitsemän (7) kilometriä tunnissa. Aiemmin rikesakon sai, jos ylinopeutta oli kahdeksan (8) kilometriä tunnissa.

Poliisi alkaa valvoa nopeuksia tehokkaammin riskipaikoissa. Riskipaikkoja on esimerkiksi päiväkotien ja koulujen lähellä.

Rikesakon määrä on kiinteä eli kaikille sama.

Yksinäisyys on monen ongelman juurisyy

Juho Saari
Professori Juho Saari Tampereen yliopistosta tietää, millainen on suomalaisen elämän nurja puoli. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Yksinäisyys on monien ongelmien syy Suomessa. Professori Juho Saari sanoo, että melkein joka viides suomalainen tuntee olevansa yksinäinen. Se on melkein 20 prosenttia suomalaisista.

Yksinäisyys on myös iso yhteiskunnallinen ongelma. Yksinäisyys voi olla esimerkiksi päihdeongelman, ylipainon tai masennuksen syy. Professori sanoo, että yksinäisyys on niin sanottu juurisyy.

Monilla yksinäisyys alkaa jo lapsuudessa. Aikuisena esimerkiksi työn saaminen voi olla vaikeaa yksinäisyyden takia.

Tutkija sanoo, että yhteiskunnan pitää huolehtia myös yksinäisistä. Professorin huolena ovat erityisesti yksinäiset aikuiset miehet, jotka eivät ole töissä, koulutuksessa tai parisuhteessa.

Piispat haluavat auttaa turvapaikanhakijoita

Kuvassa eri hiippakuntien piispoja.
Piispat pohtivat, mikä rooli kirkolla on turvapaikanhakijoiden auttamisessa. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Piispat sanovat, että kirkko ei voi sulkea ovea niiltä turvapaikanhakijoilta, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Yle Uutiset kysyi asiaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispoilta.

Enemmistö piispoista sanoo, että kirkko haluaa auttaa ihmisiä. Kirkko ei silti voi tarjota ihmisille varsinaista turvapaikkaa, koska se on yhteiskunnan tehtävä. Piispat sanovat, että kirkko voi auttaa turvapaikanhakijoita esimerkiksi yhdessä viranomaisten kanssa.

Gobin autiomaasta löytyi jättiläisen jalanjälki

Hymyilevä tutkija makaa koholle kivettyneen jalanjäljen vieressä.
Professori Shinobu Ishigaki Japanista näyttää, kuinka suuri dinosauruksen jalanjälki on. Kuva: Okayaman yliopisto

Gobin autiomaasta Mongoliasta on löytynyt iso kivettynyt jalanjälki. Dinosauruksen jalanjälki on yksi kaikkien aikojen suurimmista jalanjäljistä. Jälki on yli metrin pitkä ja melkein 80 senttimetriä leveä.

Jälki löytyi maakerroksesta, joka on noin 70 miljoonaa vuotta vanha. Silloin Gobi ei ollut vielä autiomaa vaan mutatasanko. Jalkapohja jätti mutaan jäljen, joka oli kuin muotti.

Tutkijat uskovat, että jättimäinen eläin oli lajiltaan titanosaurus. Eläin oli ehkä isompi kuin iso lentokone eli jumbojetti ja painoi yli 70 tonnia.

Perjantai 30.9.2016 (tv)

Hovioikeus pidensi Jari Aarnion tuomiota. Pääministeri ei usko, että ohjuskoe haittaa Suomen ja Venäjän suhteita. Nuoret turvapaikanhakijat valokuvasivat elämäänsä. Yöllä on erilaista sukeltaa kuin päivällä. Viikonloppu on melko aurinkoinen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä