Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 23.03.2017 (tv)

Britannian pääkaupungissa Lontoossa on tapahtunut terrori-isku. Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä on ruuhkaa. Uudenkaupungin autotehdas on saanut lisää töitä. Valtteri Bottaksen ja muiden formula-kuljettajien kilpailukausi alkaa viikonloppuna. Säätiedot.

Ensimmäisestä uutisesta puuttuu tekstitys, anteeksi!

Torstai 23.03.2017 (radio)

 

Lontoon terrori-isku

Kukkia
Ihmiset ovat vieneet terrori-iskun paikalle kukkia. Kuva: Pasi Myöhänen

Britannian pääkaupungissa Lontoossa on tapahtunut terrori-isku. Iskussa kuoli 4 ihmistä. Loukkaantuneita on paljon. Isku tapahtui keskiviikkona Lontoon keskustassa.

Terrori-iskun tekijä oli brittiläinen mies. Hän ajoi autolla ihmisten päälle ja yritti sitten päästä parlamenttitaloon. Mies tappoi poliisin, joka yritti pysäyttää hänet. Sen jälkeen muut poliisit ampuivat miehen.

Poliisi tutkii, oliko miehellä apulaisia. Terroristijärjestö Isis sanoo, että se teki iskun. Asiasta ei ole vielä varmaa tietoa.

Pääministeri ja Yle

Atte Jääskeläinen ja Juha Sipilä
Yle Uutisten johtaja Atte Jääskeläinen ja pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Yle / AOP

Täällä Suomessa puhutaan pääministeri Juha Sipilän ja Ylen suhteesta.

Julkisen sanan neuvosto on tutkinut tapausta, jossa pääministeri suuttui Ylelle. Neuvoston tehtävä on puolustaa sitä, että toimittajat saavat kirjoittaa vapaasti.

Pääministeri Sipilä ei pitänyt uutisesta, joka kertoi pääministerin sukulaisten firmasta. Sipilä lähetti asiasta tosi monta viestiä Ylelle. Julkisen sanan neuvoston mielestä Sipilä yritti vaikuttaa Ylen uutisiin. Se on väärin, ja siksi neuvosto antoi pääministerille moitteet.

Julkisen sanan neuvosto sanoo, että myös Yle toimi väärin. Yle korjasi uutista, kun pääministeri suuttui. Neuvoston mielestä uutisen korjaamiseen ei ollut syytä.

Lehtien, radion ja television vapaus on Suomessa tosi tärkeää. Poliitikot eivät saa määrätä, mitä uutisissa kerrotaan.

Maahanmuuttoviraston ruuhka

Jonottajia Maahanmuuttovirastoon
Ihmiset jonottavat Maahanmuuttoviraston Helsingin palvelupisteeseen. Kuva: Yle

Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä on ruuhkaa.

Esimerkiksi Helsingissä ihmiset tulevat jonottamaan vuoronumeroa jo aikaisin aamulla. Asiakas tarvitsee vuoronumeron, että hän pääsee sisään palvelupisteeseen.

Maahanmuuttovirastolla on enemmän töitä kuin ennen, koska se hoitaa nyt kaikki ulkomaalaislupa-asiat. Aikaisemmin asioita hoiti myös poliisi.

Maahanmuuttovirasto sanoo, että asiakkaan kannattaa varata aika netistä.

Kiinan presidentti

Xi Jinping.
Kiinan presidentti Xi Jingping. Kuva: AOP

Kiinan presidentti Xi Jinping tulee vierailulle Suomeen. Vierailua valmistellaan, ja se on ehkä jo huhtikuussa. Presidentti Xi Jinping tapaa Suomessa presidentti Sauli Niinistön.

Ruotsin kuninkaalliset

Prinssi Carl Philip ja prinsessa Sofia pienokaisensa Alexanderin kanssa.
Prinssi Carl Philipin ja prinsessa Sofian ensimmäinen lapsi syntyi viime vuonna. Perheen toinen lapsi syntyy syksylllä. Kuva: Kungahuset

Ja vielä uutinen Suomen naapurimaasta Ruotsista.

Ruotsin kuningasperheeseen syntyy uusi vauva. Prinssi Carl Philip ja prinsessa Sofia saavat lapsen syksyllä. Prinssi Carl Philip on Ruotsin kuninkaan poika.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä