Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 27.9.2016 (tv)

Hallitus haluaa kieltää äärijärjestöjen tunnukset. Perheen yhdistäminen on vaikeaa Suomessa. Clinton voitti Trumpin vaaliväittelyssä. Justin Bieber sekoitti fanien pään Helsingissä.

Tiistai 27.9.2016 (radio)

Suomessa tehty salaisia ohjuskokeita

Ukrainalaiset työmiehet keräämässä lennon MH17 osia putoamispaikalla 20. heinäkuuta 2014 Ukrainassa.
Malesialaiskone putosi Itä-Ukrainassa. Kuva: Robert Ghement / EPA
Suomi on auttanut selvittämään malesialaiskoneen alasampumista. Suomessa on tehty ohjuskokeita, joiden avulla on selvitetty malesialaiskoneen alasampumista Itä-Ukrainassa.

Tutkijat uskovat, että kone ammuttiin alas venäläisohjuksilla. Tutkimus on tehty Suomessa, koska puolustusvoimilla on samoja BUK-ohjuksia. Keskusrikospoliisi on auttanut hollantilaisia tutkijoita rikostutkinnassa. Kyse on ehkä räjähdysjäämien tutkinnasta. Viranomaiset eivät halua tarkemmin kertoa tutkimuksista tai milloin niitä on tehty Suomessa.

Malesialainen matkustajakone lensi Amsterdamista kohti Kuala Lumpuria onnettomuushetkellä. Onnettomuus sattui vuonna 2014 ja siinä kuoli melkein 300 matkustajaa. Kuolleista yli puolet oli hollantilaisia.

Kansanedustajaa epäillään rikoksesta

Teuvo Hakkarainen puhuu eduskunnassa.
Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen puhuu eduskunnassa. Kuva: Yle
Perussuomalaisten kansanedustajaa Teuvo Hakkaraista epäillään rikoksesta. Poliisi on tutkinut kansanedustajan Facebook-kirjoitusta, jossa hän syytti muslimeja terroristeiksi. Hakkarainen kirjoitti viestinsä heti Nizzan terrori-iskun jälkeen.

Poliisi sanoo, että Hakkaraista epäillään sellaisesta rikoksesta kuin kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Poliisin mielestä Hakkaraisen kirjoituksessa leimattiin suurempi ihmisjoukko kuin ehkä tarkoitettiin, mutta poliisitutkinnan kynnys ylittyi.

Asia menee nyt valtakunnansyyttäjän viraston käsittelyyn. Se tekee syyteharkinnan eli päättää eteneekö rikosepäily oikeuteen.

Kiistellyn MV-lehden perustaja halutaan vangita

Ilja Janitskin
MV-lehden perustaja Ilja Janitskin Kuva: Yle
Poliisi ja syyttäjä vaativat kiistellyn MV-lehden perustajan vangitsemista. MV-lehden perustajaa Ilja Janitskinia epäillään monista rikoksista, kuten kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja törkeä kunnianloukkaus.

Janitskin ei ole halunnut tulla vapaaehtoisesti Suomeen selvittämään asioita, joten syyttäjä hakee vangitsemista.

MV-lehdestä on tehty paljon rikosilmoituksia, koska jutuissa valehdellaan ja haukutaan usein ihmisiä. MV-lehti vastustaa maahanmuuttoa.

Clinton voitti Trumpin vaaliväittelyssä

Donald Trump ja Hillary Clinton seisovat puhujapöytien takana
Trump ja Clinton kohtasivat ensi kertaa kasvokkain. Kuva: Justin Lane / EPA
Yhdysvaltain presidenttiehdokkaat ovat väitelleet ensimmäistä kertaa televisiossa. Demokraattien ehdokas Hillary Clinton ja republikaanien Donald Trump ottivat yhteen lujasti. Clinton syytti Trumpia rasismista ja verojen välttelystä. Trump sanoi, että Clinton on ollut huono ulkoministeri ja tästä ei ole presidentiksi.

2 amerikkalaisen televisiokanavan kyselyssä yli 60 prosenttia katsojista sanoi, että Clinton oli väittelyssä parempi kuin Trump. Trumpia piti parempana vain 27 prosenttia katsojista. 

Asiantuntijat sanovat, että molemmat ehdokkaat olivat melko varovaisia. Trump menetti välillä malttinsa ja keskeytti usein Clintonin puheen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä