Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 26.2.2017 (radio)

Terhi Kiemunki on erotettu perussuomalaisista

Terhi Kiemunki
Perussuomalaisten puoluehallitus on erottanut Tampereen perussuomalaisten puheenjohtajan Terhi Kiemungin puolueesta perjantaina. Asiasta kertoi ensimmäisenä STT. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Tampereen perussuomalaisten puheenjohtaja Terhi Kiemunki on erotettu puolueesta.

Perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo kertoo Ylelle, että eron syynä ovat epäselvät matkalaskut. Slunga-Poutsalo sanoo, että matkalaskut ovat yksittäinen tapahtuma mutta erottaminen oli "kokonaisuuksien summa".

Kiemunki on perussuomalaisten kansanedustaja Lea Mäkipään avustaja. Kiemunki on ollut julkisuudessa muun muassa rasististen kommenttien takia. Hän on saanut sakkotuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Suomessa luotetaan vain vähän päättäjiin

Mini-täysistunto Euroopan parlamentissa 1. helmikuuta Brysselissä.
Euroopan unionin eli EU:n päättäjiin luottaa 18 prosenttia suomalaisista. Kuva: Stephanie Lecocq / EPA

Suurin osa Suomen aikuisista asukkaista ei luota päättäjiin kuten poliitikkoihin. Asiaa tutki Kunnallisalan kehittämissäätiö.

60 prosenttia vastaajista ei luota kuntapäättäjiin kovin paljon tai ollenkaan. Valtakunnan ja kotimaakunnan päättäjiin luottaa vain 26 prosenttia. Euroopan unionin päättäjiin luottaa 18 prosenttia.

Luottamus kuntapäättäjiin oli suurin piirtein samalla tasolla neljä (4) vuotta sitten.

Suomi sai pronssia Lahden MM-kisoissa

Sami Jauhojärvi ja Iivo Niskanen
Sami Jauhojärvi ja Iivo Niskanen saivat pronssia miesten parisprintissä. Kisassa oli dramaattinen loppu, kun Niskanen kaatui kultakamppailussa maalialueella. Kuva: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Suomi on saanut toisen mitalin hiihdon maailmanmestaruuskisoissa Lahdessa.  Sami Jauhojärvi ja Iivo Niskanen voittivat pronssia miesten parisprintissä.

Kisassa oli jännittävä loppu, kun Niskanen kaatui törmäyksessä norjalaishiihtäjän kanssa. Kisan voitti Venäjä.

Naisten parisprintissä Aino-Kaisa Saarinen ja Kerttu Niskanen tulivat viidenneksi. Suomi oli viides myös miesten yhdistetyn joukkuekilpailussa.

Trump ei saavu lehdistöpäivällisille

Donald Trump
Donald Trump Kuva: Mikhael Reynolds / EPA

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ei tule lehdistöpäivälliselle, joka järjestetään Valkoisessa talossa.

 Valkoisessa talossa on joka kevät poliitikkojen, julkisuuden henkilöiden ja toimittajien tapaaminen. Valkoisen talon kirjeenvaihtajayhdistys on järjestänyt päivälliset 1920-luvulta alkaen.

Trump ilmoitti Twitterissä, että hän ei tule päivälliselle. Trump ei kertonut, miksi hän jää pois. Presidentti Trumpin ja median suhteet ovat olleet vaikeat. Trump on syyttänyt monia medioita valeuutisista.

Oscar-palkinnot jaetaan taas

Oscar-patsas Kodak-teatterin edustalla Hollywoodissa.
Oscar-gaalaa voi seurata sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Kuva: Mike Nelson / EPA

Elokuva-alan Oscar-palkinnot jaetaan Yhdysvalloissa yöllä Suomen aikaa.

Palkintogaala Hollywoodista nähdään suorana lähetyksenä Yle Teemalla kello puoli neljä alkaen. Tätä ennen voi seurata tähtien tunnelmia punaiselta matolta.

Ennakkosuosikkeja ovat esimerkiksi musikaali La La Land ja kasvudraama Moonlight.

Perjantai 24.2.2017 (tv)

Palvelualalle syntyy uusia työpaikkoja. Koivuallergiaa voidaan hoitaa uudella tavalla. Uusi suomalainen elokuva "Tom of Finland" tulee tänään elokuvateattereihin. Säätiedot.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä