Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.9.2016 (tv)

Perussuomalaiset sanovat, että sen poliitikoilla ei ole yhteyksiä ääriliikkeisiin. Ranskan valtio rakentaa Pariisiin pakolaisleirin. Suomen valtio on ostanut graffitin. Jyväskylän syksyä valaisee taide. Sää on pilvistä, välillä sataa.

Lauantai 24.9.2016 (radio)

Mielenosoituksia rasismia vastaan

Peli poikki -mielenosoitus Kansalaistorilla.
Mielenosoittajia Helsingissä. Kuva: Tero Koskinen / Yle

Suomessa on järjestetty mielenosoituksia rasismia vastaan.

Suurin mielenosoitus oli Helsingissä. Mukana oli yli 15 000 ihmistä.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) Kuopion torilla rasismin vastaisessa mielenilmauksessa lauantaina 24.9.
Pääministeri Juha Sipilä Kuopion mielenosoituksessa. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Ihmiset ovat marssineet rasismia vastaan myös esimerkiksi Kuopiossa ja Tampereella.

Kuopion mielenosoituksessa oli mukana myös pääministeri Juha Sipilä. Pääministeri lupasi, että hallitus yrittää estää ääriliikkeiden väkivallan.

Ääriliikkeistä puhutaan Suomessa nyt paljon siksi, että 2 viikkoa sitten uusnatsien mielenosoituksessa pahoinpideltiin nuori mies. Mies sai pahan vamman ja kuoli.

Turun tulipalo

Paloauto tehdashallin edessä.
Tulipalon sammuttaminen kesti kauan. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Turussa on ollut iso tulipalo. Tulipalo syttyi rakennuksessa, jossa säilytetään busseja. Tuli poltti rakennuksen ja 20 bussia.

Tulipalossa ei kuollut tai loukkaantunut kukaan, mutta vahinkojen arvo on miljoonia euroja. Poliisi on ottanut kiinni miehen, joka ehkä sytytti tulipalon tahallaan.

Bussifirma kertoo, että tulipalo ei vaikuta viikonlopun bussiliikenteeseen Turussa.

Hirvenmetsästys

Hirvenmetsästys alkaa lauantaina 24.9.
Hirvenliha on hyvää ruokaa. Kuva: Yle

Hirvenmetsästys on alkanut. Hirvenmetsästys alkoi suuressa osassa Suomea lauantaina.

Metsästäjät ovat saaneet tänä vuonna yli 40 000 hirvenpyyntilupaa. Yhdellä luvalla saa ampua yhden aikuisen hirven tai kaksi nuorta hirveä.

Hirvi on Suomen suurin eläin. Se voi painaa yli 600 kiloa.

Suomessa tapahtuu hirvikolareita, joissa auto ja hirvi törmäävät toisiinsa. Se on yksi syy siihen, että hirviä metsästetään.

Monikulttuurisuus lisääntyy

Lapset keinuvat leikkipuistossa.
Helsingissä monilla lapsilla on ulkomaalaistausta. Kuva: Yle

Helsingin seudulla on paljon ulkomaalaistaustaisia lapsia. Melkein 20 prosenttia alle 7-vuotiaista lapsista on ulkomaalaistaustaisia, eli lapsen molemmat vanhemmat ovat syntyneet ulkomailla. Lapsiperheitä on eniten Virosta, Venäjältä ja Somaliasta.

Ulkomaalaistaustaisten lasten määrä on kasvanut nopeasti. Vuonna 1990 vähemmän kuin 1 prosentti alle 7-vuotiaista lapsista oli Helsingin seudulla ulkomaalaistaustaisia.

Auringon vaarat

Auringonpalvominen ja etenkin ihon polttaminen altistavat melanoomalle.
Etelän auringossa iho pitää suojata hyvin. Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Suomalaiset rakastavat aurinkoa. Näin syksyllä monet suunnittelevat matkaa etelään.

Liika aurinko on kuitenkin vaarallista. Vaalea iho palaa auringossa helposti, ja se lisää ihosyövän riskiä. Ihosyöpä on vakava sairaus.

Pohjois-Savossa alkaa ensi vuonna kampanja ihosyöpää vastaan. Auringon vaaroista kerrotaan jo päiväkodeissa, koska lapsen iho on herkkä auringolle. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä