Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 29.3.2017 (tv)

Supo: terroriuhka yhä koholla. USA:ssa perutaan ilmastotoimia. Ennakkoäänestys alkoi. Suomessa syntyy vähän lapsia. Sää on aurinkoista.

Keskiviikko 29.3.2017 (radio)

Supo: Suomea vakoillaan yhä enemmän

Suojelupoliisin ulko-ovi Helsingissä.
Supon mukaan terroriuhka on Suomessa koholla. Kuva: AOP
 

Ulkomaiset valtiot ovat lisänneet vakoilua Suomessa.

Suojelupoliisi Supo kertoo Suomen turvallisuuden uhkista raportissa, joka julkaistiin keskiviikkona. 

Raportin mukaan vakoilu on muuttunut viime vuosina entistä aggressiivisemmaksi.

Vakoojat yrittävät solmia suhteita etenkin nuoriin henkilöihin, jotka ovat lähellä poliitikkoja tai muita päättäjiä.

Etenkin vakoilu tietoverkossa on lisääntynyt.

Supo sanoo myös, että terrori-iskun uhka on edelleen koholla Suomessa. 

 

Turkki rakentaa muuria Syyrian rajalle

Turkkilainen sotilas partioi Turkin ja Syyrian välisellä rajamuurilla Kilisissä.
Turkkilainen sotilas partioi rajamuurilla. Kuva: Murad Sezer / AFP

Turkki rakentaa muuria Syyrian rajalle, koska se ei halua päästää ääriliike Isisiä tai Syyrian kurdeja maahan.

Muuri on yli 300 kilometeriä pitkä, ja se on jo melkein valmis.

Turkissa on lähes 3 miljoonaa syyrialaista pakolaista.

Ihmisoikeusjärjestö sanoo, että Turkin joukot ovat tappaneet ihmisiä, jotka yrittävät paeta Syyriasta Turkkiin.

 

Arabiaa puhuu yhä useampi

Alaikäinen turvapaikanhakija.
Arabiaa puhuu Suomessa yhä useampi, koska maahan on tullut paljon turvapaikanhakijoita Syyriasta ja Irakista. Kuva: Yle

Arabiasta on tullut kolmanneksi yleisin vieras kieli Suomessa.

Arabiankielisiä oli viime vuoden lopussa noin 22 000.

Eniten vieraista kielistä puhutaan venäjää ja toiseksi eniten viroa. Vieraskielisiä oli Suomessa viime vuonna yhteensä yli 350 000 .

 

Britannia jätti erokirjeen

Britannian EU-edustaja Tim Barrow ojensi maansa erokirjeen Euroopan neuvoston puheenjohtajalle Donald Tuskille.
Britannian EU-edustaja Tim Barrow luovutti erokirjeen Euroopan neuvoston puheenjohtajalle Donald Tuskille. Kuva: Yves Herman / EPA

Britannia on luovuttanut virallisen erokirjeen EU:lle.

Britannia päätti viime vuonna kansanäänestyksessä, että se eroaa EU:sta.

Nyt Britannia ja EU alkavat neuvotella, miten ero tapahtuu ja kuinka paljon se maksaa Britannialle.

 

Kuntavaalien äänestys alkoi

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) on juuri äänestänyt ennakkoon kuntavaaleissa Postitalossa Helsingissä 29. maaliskuuta 2017.
Pääministeri Juha Sipilä äänesti ennakkoon ja kehotti myös muita käyttämään äänioikeutta. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomessa on alkanut keskiviikkona kuntavaalien ennakkoäänestys.

Kuntavaaleissa voi äänestää ennakkoon 4. huhtikuuta saakka.

Jokaisessa kunnassa on ainakin yksi äänestyspaikka, jossa kaikki halukkaat voivat äänestää ennakkoon.

Varsinainen vaalipäivä on 9. huhtikuuta.

Kuntien asukkaat äänestävät, ketkä poliitikot valitaan kunnanvaltuustoon. Valtuustossa poliitikot päättävät kunnan tärkeistä asoista.

 

Syntyvyys laskee - huippuvuosi Suomessa oli 1947

Eläkeläiset jumppaavat uima-altaassa.
Seniorit ovat tänä päivänä aktiivista väkeä. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Suomalaisia syntyi eniten 70 vuotta sitten, vuonna 1947. Silloin lapsia syntyi vuodessa yli 108 000. Heitä sanotaan suureksi ikäluokaksi.

70-vuotiaat suomalaiset ovat nyt paljon terveempiä ja koulutetumpia kuin heidän omat vanhempansa olivat 70-vuotiaina.

Sen sijaan viime vuonna Suomessa syntyi ennätyksellisen vähän lapsia.

Vuonna 2016 Suomeen syntyi vain noin 52 500 vauvaa, kertovat Tilastokeskuksen ennakkotiedot. Myös vuonna 2015 vauvoja syntyi aiempaa vähemmän.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä