Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 21.2.2017 (tv)

Norovirus leviää Suomessa. Liikenneruuhkat kiusaavat autoilijoita. Lahden MM-kisoissa paljon työtä poliisille. Suomalaiset tykkäävät hyvinvointikirjoista.

Tiistai 21.2.2017 (radio)

Liukkaus yllätti sairaalat

kävely liukkaalla kelillä.
Moni on kaatunut liukkaassa kelissä ja joutunut sairaalaan. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ulkona on nyt niin liukas keli, että siellä voi helposti kaatua ja loukkaantua. Sairaaloihin on tullut paljon liukastuneita ihmisiä ainakin Helsingin seudulla, Satakunnassa Raumalla ja Porissa ja Päijät-Hämeessä Lahdessa. 

Liukkaan kelin takia sairaaloihin on tullut ruuhkia. Hoitoa voi joutua odottamaan nyt tosi pitkän ajan. Laboratorioissa ja röntgenosastoilla on pitkiä jonoja.

Esimerkiksi Helsingin seudulla suositellaan, että ihmiset käyttävät kengissä liukuesteitä tai laittavat jalkaan nastakengät.

Paha vatsatauti leviää Suomessa

nainen oksentaa vessanpyttyyn
Norovirus on vatsatauti, joka voi oksettaa pahasti. Kuva: Mari Kahila / Yle

Monella ihmisellä on Suomessa nyt vatsatauti, jonka nimi on norovirus. Kun ihmisellä on norovirus, vatsa on kipeä, hänellä on huono olo ja hän voi oksentaa.

Norovirus tarttuu helposti esimerkiksi kättelyssä, pöydän pinnalta tai wc:stä. Siksi kädet täytyy pestä kunnolla esimerkiksi wc:ssä ja ennen kuin alkaa syödä.

Käsien pesun lisäksi voi käyttää käsidesiä. Se auttaa puhdistuksessa. Jos sairastuu norovirukseen, on tärkeää juoda tarpeeksi. Silloin on hyvä syödä varsinkin keittoa.

Maahanmuuttajalle kannattaa puhua suomea

Kurssi
Suomalaisen täytyy yrittää puhua maahanmuuttajalle suomea eikä englantia. Kuva: Yle

Suomessa on nyt uusi kielivähemmistö, joka on syntynyt maahanmuutosta. Uuden kielivähemmistön yhteinen kieli on suomi mutta kieli on opittu vasta aikuisena. Suomen kieli on tärkeä oppia, koska se kotouttaa Suomeen.

Asiantuntija sanoo, että suomalaiset tekevät usein virheen, kun he puhuvat maahanmuuttajien kanssa. Suomalaiset puhuvat maahanmuuttajille usein englantia. Se on asiantuntijan mielestä huono asia.

Asiantuntija, professori Kirsti Siitonen sanoo, että maahanmuuttajan täytyy harjoitella, miten suomalaiset puhuvat suomea. Se onnistuu kuuntelemalla paljon suomen kieltä.

Kun suomalainen puhuu maahanmuuttajalle, täytyy Siitosen mielestä puhua suomea ja kertoa asia helposti.

Norppia seurataan jälleen toukokuussa

Saimaannorppa kivellä
Norppien elämää seurattiin viime keväänä suorassa lähetyksessä Norppalivessä, josta tuli tosi suosittu. Kivellä kävi myös norppa, jolle annettiin nimi: Pullervo. Kuva: WWF

Saimaannorpan elämää voi seurata myös tänä vuonna Norppalive-lähetyksessä internetissä. Ympäristöjärjestö WWF laittaa jälleen nettikameran Saimaalla paikalle, jossa norpat käyvät.

Norppien elämää voi seurata suorassa lähetyksessä. Se oli viime vuonna tosi suosittua. Saimaannorppa on maailmassa tosi harvinainen hylje. Norppia on nyt noin 360.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä