Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 25.2.2017 (radio)

Influenssarokotteen suoja on laskenut

Tältä näyttää influenssa A-virus (pyöreät pallukat). Kuva on 60 000 -kertainen suurennos.
Tältä näyttää influenssa A -virus. Influenssaa ovat kuvassa pyöreät pallukat. Kuva on 60 000 -kertainen suurennos. Kuva: Helsingin yliopiston Haartmann-instituutin virusopin osasto / Lehtikuva

Influenssarokotuksen suoja on ehkä huonontunut. Asiaa on tutkittu Suomessa ja Ruotsissa.

Influenssakauden alussa eli joulukuussa rokotteen suojateho oli noin 50 prosenttia. Nyt se on ehkä 32 prosenttia. Syy on se, että influenssa A -virus on muuttunut. Hyvä uutinen on se, että A-influenssakauden huippu on jo ohi.

B-viruksen influenssoja on tullut tietoon noin 20 viikossa.

Eläiinten suojelussa on puutteita

Koiraa tutkitaan eläinlääkärissä.
Koiraa tutkitaan eläinlääkärissä. Kuva: Yle

Tutkijat sanovat, että viranomaisten pitää puuttua tiukemmin eläinsuojelurikoksiin.

Eläinsuojeluviranomaiset valvovat esimerkiksi eläinten kuljettamista ja tiloja, joissa eläimiä pidetään. Tutkija sanoo, että viranomaiset voivat tehdä tarkastuksia monta kertaa, mutta eläinten olot eivät parane.

Tiedossa on tapaus, jossa tarkastaja kävi paikalla 14 kertaa, ennen kuin hän kertoi poliisille eläinten huonoista oloista.

Suomi sai ensimmäisen MM-mitalin Lahdessa

Krista Pärmäkoski
Hiihtäjä Krista Pärmäkoski toi Suomelle ensimmäisen mitalin, kun hän hiihti hopealle Lahden MM-kisoissa. Kuva: Tomi Hänninen

Suomi on avannut mitalitilin hiihdon maailmanmestaruuskisoissa Lahdessa.

Krista Pärmäkoski voitti hopeaa naisten yhdistelmämatkalla. Kisassa hiihdettiin 15 kilometriä.  Alkuosa hiihdettiin perinteisellä tyylillä ja loppuosa vapaalla tyylillä. Kisan voitti Norjan Marit Bjørgen.

Miesten yhdistelmämatkalla paras suomalainen oli Lari Lehtonen. Hän oli kisassa 9:s.

Kisat hiihdettiin täyden kisakatsomon edessä - lippuja myytiin 35 000. Lahden MM-kisat alkoivat keskiviikkona.

Jääkarhu hurmaa turisteja Lapissa

Pienellä jääkarhulla ei vielä ole nimeä. Emon nimi on Venus. Venuksen ensimmäinen pentu syntyi viisi vuotta sitten. Sen nimi on Ranzo. Kuva: Ranua Zoo

Pieni jääkarhu on Lapin matkailulle tärkeä. Jääkarhu syntyi Ranuan eläinpuistossa marraskuussa.

Eläinpuisto uskoo, että tämä vuosi on puistolle supervuosi. Eläinpuisto uskoo, että pentu houkuttelee turisteja paljon myös ensi vuonna.

Jääkarhunpentu on Venus-äidille jo toinen pentu. Sillä ei ole vielä nimeä. Pentu on vielä pesässä emon kanssa mutta haistelee jo ulkoilmaa. Pentu painaa nyt ainakin (7) seitsemän kiloa.

Sunnuntaina on laskiainen

Laskiaispullia lautasella.
Laskiaispullan sisällä on kermavaahtoa ja joko mantelimassaa tai hilloa. Kuva: Hanna Lumme / yle

Sunnuntaina vietetään laskiaista.

Laskiaisen merkkipäiviä ovat laskiaissunnuntai ja laskiaistiistai. Suomessa laskiaiseen kuuluu esimerkiksi mäen laskeminen kelkalla tai pulkalla.

Laskiaisena myös syödään laskiaispullia. Monet suomalaiset väittelevät siitä, kuuluuko laskiaispullan väliin kermavaahdon lisäksi mantelimassa vai hillo.

 

Perjantai 24.2.2017 (tv)

Palvelualalle syntyy uusia työpaikkoja. Koivuallergiaa voidaan hoitaa uudella tavalla. Uusi suomalainen elokuva "Tom of Finland" tulee tänään elokuvateattereihin. Säätiedot.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä