Keskiviikko 11.1.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi tiedusteluraportista on noussut kohu Yhdysvalloissa?

Oikea vastaus:

Siinä väitetään, että seuraavalla presidentillä Donlad Trumpilla on epäilyttävät suhteet Venäjään.

2.Millaista tietoa Venäjällä on raportin mukaan?

Oikea vastaus:

Venäjällä on sellaista tietoa, joka voi vahingoittaa Trumpia.

3.Mitä Trump on sanonut tiedusteluraportista?

Oikea vastaus:

Hän on sanonut, että raportin väitteet ovat valhetta.

4.Ketkä tutkivat raporttia?

Oikea vastaus:

Yhdysvaltain tiedustelupalvelut.

5.Mitä presidentti Barack Obama on tehnyt?

Oikea vastaus:

Hän on pitänyt jäähyväispuheen.

6.Milloin Obaman presidenttikausi loppuu?

Oikea vastaus:

20. tammikuuta.

7.Mitkä ovat Obaman mukaan hänen suuria saavutuksia?

Oikea vastaus:

Terveydenhoidon uudistaminen, Kuuban suhteiden parantaminen ja ydinsopimus Iranin kanssa.

8.Millaista nuuskaa on tullut myyntiin?

Oikea vastaus:

Vahvaa supernuuskaa, jossa on paljon nikotiinia.

9.Miksi lääkärit ovat huolissaan uudesta nuuskasta?

Oikea vastaus:

Se voi aiheuttaa nuorille samanlaisia oireita kuin myrkytys.

10.Mistä nuuskaa tuodaan Suomeen?

Oikea vastaus:

Ruotsista, risteilylaivoilta.

11.Miksi nuuskaa ei osteta Suomesta?

Oikea vastaus:

Ruotsi on ainoa EU-maa, joka saa myydä nuuskaa.

12.Mitä syöpäjärjestöjen kokeissa paljastui?

Oikea vastaus:

Laivoilla ei valvota nuuskan myyntiä riittävästi.

13.Kuinka paljon Saksaan tuli turvapaikanhakijoita viime vuonna?

Oikea vastaus:

280 000.

14.Miksi turvapaikanhakijoiden määrä pieneni edellisvuodesta?

Oikea vastaus:

Balkanin maat laittoivat esteitä matkustamiselle. Turkki ja EU solmivat pakolaissopimuksen.

15.Miksi Pikku Kakkosta on juhlittu?

Oikea vastaus:

Pikku Kakkonen täyttää keskiviikkona 40 vuotta.

16.Millaisia hahmoja Pikku Kakkosessa on nähty?

Oikea vastaus:

Hauskoja ja vähän jännittäviäkin.

17.Mitkä ovat olleet suosituimpia hahmoja?

Oikea vastaus:

Ransu-koira, Pelle Hermanni sekä Maltti ja Valtti.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.10 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.30.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian blogi jatkuu

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Osassa 5 opiskelijat kertovat kieliharjoittelusta.

Katso Luksian blogin osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Selkosuomea työpaikoille

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Työpaikalla täytyy puhua helppoa suomea, että kaikki varmasti ymmärtävät.

Puhu selkokieltä! -kampanja onnistui hyvin. Katso video

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Suomen alkeet

Suomen kielen alkeet.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä