Keskiviikko 11.1.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi tiedusteluraportista on noussut kohu Yhdysvalloissa?

Oikea vastaus:

Siinä väitetään, että seuraavalla presidentillä Donlad Trumpilla on epäilyttävät suhteet Venäjään.

2.Millaista tietoa Venäjällä on raportin mukaan?

Oikea vastaus:

Venäjällä on sellaista tietoa, joka voi vahingoittaa Trumpia.

3.Mitä Trump on sanonut tiedusteluraportista?

Oikea vastaus:

Hän on sanonut, että raportin väitteet ovat valhetta.

4.Ketkä tutkivat raporttia?

Oikea vastaus:

Yhdysvaltain tiedustelupalvelut.

5.Mitä presidentti Barack Obama on tehnyt?

Oikea vastaus:

Hän on pitänyt jäähyväispuheen.

6.Milloin Obaman presidenttikausi loppuu?

Oikea vastaus:

20. tammikuuta.

7.Mitkä ovat Obaman mukaan hänen suuria saavutuksia?

Oikea vastaus:

Terveydenhoidon uudistaminen, Kuuban suhteiden parantaminen ja ydinsopimus Iranin kanssa.

8.Millaista nuuskaa on tullut myyntiin?

Oikea vastaus:

Vahvaa supernuuskaa, jossa on paljon nikotiinia.

9.Miksi lääkärit ovat huolissaan uudesta nuuskasta?

Oikea vastaus:

Se voi aiheuttaa nuorille samanlaisia oireita kuin myrkytys.

10.Mistä nuuskaa tuodaan Suomeen?

Oikea vastaus:

Ruotsista, risteilylaivoilta.

11.Miksi nuuskaa ei osteta Suomesta?

Oikea vastaus:

Ruotsi on ainoa EU-maa, joka saa myydä nuuskaa.

12.Mitä syöpäjärjestöjen kokeissa paljastui?

Oikea vastaus:

Laivoilla ei valvota nuuskan myyntiä riittävästi.

13.Kuinka paljon Saksaan tuli turvapaikanhakijoita viime vuonna?

Oikea vastaus:

280 000.

14.Miksi turvapaikanhakijoiden määrä pieneni edellisvuodesta?

Oikea vastaus:

Balkanin maat laittoivat esteitä matkustamiselle. Turkki ja EU solmivat pakolaissopimuksen.

15.Miksi Pikku Kakkosta on juhlittu?

Oikea vastaus:

Pikku Kakkonen täyttää keskiviikkona 40 vuotta.

16.Millaisia hahmoja Pikku Kakkosessa on nähty?

Oikea vastaus:

Hauskoja ja vähän jännittäviäkin.

17.Mitkä ovat olleet suosituimpia hahmoja?

Oikea vastaus:

Ransu-koira, Pelle Hermanni sekä Maltti ja Valtti.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Hanasta tulee vettä.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomi-paitainen lapsi haastateltavana Suomen lipun edessä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1  Osa 2  Osa 3  Osa 4  Osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä