Keskiviikko 11.1.2017 (radio)

USA:ssa kohu Trumpin Venäjä-suhteista

Yhdysvaltain presidentiksi nouseva Donald Trump
Donald Trump kiistää Venäjän painostuksen. Kuva: ALBIN LOHR-JONES / EPA

Yhdysvalloissa on noussut kohu tiedusteluraportista.

Raportissa väitetään, että Yhdysvaltain seuraavalla presidentillä Donald Trumpilla on epäilyttävät suhteet Venäjään.

Raportissa myös väitetään, että Venäjällä on sellaista tietoa, joka voi vahingoittaa Trumpia.

Trump sanoo, että raportin väitteet ovat valhetta. Hän on lähettänyt niiden takia useita vihaisia viestejä Twitteriin.

Yhdysvaltain tiedustelupalvelut tutkivat raporttia. Siinä olevia asioita ei ole vahvistettu todeksi.

 

Barack Obama piti jäähyväispuheen

Obama hymyilee puhujapöntössä.
Barack Obama piti jäähyväispuheen Chicagossa. Kuva: Kamil Krzaczynski / EPA

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama on pitänyt jäähyväispuheen.

Obaman presidenttikausi loppuu 20. tammikuuta.

Obama on ollut kahdeksan vuotta presidenttinä.

Hän on muun muassa uudistanut terveydenhoitoa, parantanut Yhdysvaltain suhteita Kuubaan ja solminut ydinsopimuksen Iranin kanssa.

Obama sanoi, että nämä ovat hänen suuria saavutuksia.

 

Lääkärit huolissaan supernuuskasta

Nuuskaa rasiassa
Nuuskaa käyttävät etenkin nuoret miehet. Kuva: Mika Viljanen / Yle

Nuorten nuuskankäyttö huolestuttaa lääkäreitä.

Myyntiin on nyt tullut supervahvaa nuuskaa, jossa on paljon nikotiinia.

Nuuskaa laitetaan suuhun, josta nikotiini imeytyy verenkiertoon.

Vahva nuuska voi aiheuttaa nuorille samanlaisia oireita kuin myrkytys.

Nuuskasta tehdään vahvaa, koska sitä saa tuoda Suomeen aiempaa vähemmän.

Nuuskaa tuodaan risteilylaivoilta, jotka käyvät Ruotsissa. Ruotsi on ainoa EU-maa, jossa nuuskaa saa myydä.

Syöpäjärjestöjen kokeessa paljastui syksyllä, että laivoilla ei valvota nuuskan myyntiä riittävästi.

Laivayhtiöt ovat luvanneet parantaa valvontaa.

 

Saksan pakolaismäärät vähenivät

Pakolaiset kävelevät Itävallasta Saksaan.
Moni turvapaikanhakija on kävellyt pitkän matkan Balkanille, Itävaltaan ja Saksaan. Kuva: Peter Kneffel / EPA

Turvapaikanhakijoiden määrä on vähentynyt Saksassa.

Saksaan tuli viime vuonna noin 280 000 turvapaikanhakijaa. Vuotta aiemmin turvapaikanhakijoita tuli Saksaan jopa 890 000.

Määrä väheni, koska Balkanin maat laittoivat esteitä matkustamiselle. Lisäksi Turkki ja EU solmivat pakolaissopimuksen.

Saksa hyväksyi noin 60 prosenttia niistä turvapaikkahakemuksista, jotka käsiteltiin vuonna 2015.

 

Pikku Kakkonen täytti 40 vuotta

Sirkuspelle Hermanni Äitiliininsä kanssa
Pelle Hermanni voitti Yle Uutisten äänestyksen, jossa kysyttiin Pikku Kakkosen suosikkihahmoa. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomessa on juhlittu Ylen suosittua lastenohjelmaa Pikku Kakkosta.

Pikku Kakkonen täyttää tänään keskiviikkona 40 vuotta.

Pikku Kakkosessa on nähty hauskoja ja vähän jännittäviäkin hahmoja, jotka ovat monelle suomalaiselle rakkaita.

Suosittuja hahmoja ovat olleet esimerkiksi Ransu-koira ja Pelle Hermanni. Uusia suosikkihahmoja ovat hassut liikennepoliisit Maltti ja Valtti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Hanasta tulee vettä.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomi-paitainen lapsi haastateltavana Suomen lipun edessä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1  Osa 2  Osa 3  Osa 4  Osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä