Keskiviikko 4.1.2017 (radio)

Verokorteissa virheitä

Esitäytetty veroilmoitus.
Uusi verokortti tulee aina vuodenvaihteessa. Kuva: Yle

Noin 300 000 suomalaista on saanut verokortin, jossa on väärä veroprosentti. 

Virheen syy on veroviranomaisten tietokoneohjelmassa. Viranomaiset lähettävät kirjeen niille suomalaisille, jotka ovat saaneet väärän veroprosentin.

Suurin osa verokorteista on oikein, sillä niitä lähetettiin yhteensä 4,7 miljoonaa kappaletta. 

Kansanedustajalle sakot vihapuheesta

Perussuomalaisten kansanedustaja Teuvo Hakkarainen oikeudessa.
Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (oik.) Kuva: Antti Seppälä / Yle

Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen on saanut sakot vihapuheesta Internetissä. Hakkarainen sai noin 1 000 euron sakot.

Oikeus tuomitsi Hakkaraisen Facebook-kirjoituksesta, joka pilkkasi ja uhkasi muslimeja.

Perussuomalaisten kansanedustaja Teuvo Hakkarainen sanoi oikeudessa, että hän ei tiennyt, että laki kieltää kiihottamasta kansanryhmää vastaan.    

Vaatteet ja ravintolat kalliita

Alennusmyynti.
Alennusmyynnistä saa vaatteita vähän halvemmalla. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Vaatteet ja ravintolaruoka ovat Suomessa kalliita. Ne ovat kalliimpia kuin muissa maissa, joiden raha on euro.

Kymmenessä vuodessa varsinkin ruuan hinta on noussut täällä enemmän kuin muissa euromaissa. Kengät maksavat Suomessa keskimäärin 120 euroa, muissa euromaissa 100 euroa.

Täällä on kalliimpaa, koska palkat ja verot ovat isompia kuin muissa maissa. Suomessa on myös vähemmän firmojen kilpailua kuin muissa maissa.   

Rokote suojaa lapsia paremmin kuin vanhoja

Naiselle pistetään influenssarokote.
Rokote ei suojaa 100-prosenttisesti influenssalta. Kuva: Juha Korhonen / Yle

Influenssarokote ei suojaa vanhoja ihmisiä yhtä hyvin kuin nuoria.

Moni yli 65-vuotias saa influenssan, vaikka hän on ottanut rokotteen. Rokote pienentää yli 65-vuotiaiden influenssariskiä vain noin puoleen tänä talvena. Huono teho johtuu esimerkiksi siitä, että ihmisen oma vastustuskyky huononee iän mukana. Pikkulapsia rokote suojaa paljon paremmin. 

Jään mittaaja

Raimo Virkkunen mittaa jään paksuutta Pyhäselällä.
Raimo Virkkunen. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Joensuulainen eläkeläinen Raimo Virkkunen mittaa järven jäätä joka talvi. Virkkunen menee kolme kertaa kuukaudessa järvelle, tekee jäähän reiän ja mittaa, kuinka paksu jää on.

Virkkunen lähettää tiedot viranomaisille. Näin suomalaiset tietävät, milloin järvien ja meren jäälle voi mennä esimerkiksi kalastamaan, hiihtämään tai ajamaan autolla.

Ympäristöviranomaisilla on tällaisia apulaisia eri puolilla Suomea.    

Ennätyspakkanen

jäätynyt kukkanen
Pakkanen tekee taidetta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Keskiviikkona ja torstaina on tosi kylmä sää. Pohjoisessa on kova pakkanen. Inarissa oli päivällä 39,8 astetta pakkasta.

Etelässä on vähemmän pakkasta, mutta ilma tuntuu tosi kylmältä siksi, että tuulee kovaa. 

Ihminen tottuu kylmään säähän yleensä noin viikossa. Viikon jälkeen ruumis ei enää palele yhtä helposti, ja kylmä sää ei enää stressaa yhtä paljon. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tartto Suomiikoulu tervehdys.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Luksian kotoutumiskoulutuksen ryhmä Ylessä.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1  Osa 2  Osa 3  Osa 4  Osa 5  Osa 6-7

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä