Lauantai 13.5.2017 (radio)

 

Presidentti Koivisto on kuollut

Mauno Koivisto
Mauno Koivisto oli Suomen presidentti vuosina 1982-1994. Kuva: Juha-Pekka Inkinen / Yle

Suomen entinen presidentti Mauno Koivisto on kuollut. Koivisto oli 93-vuotias. Hän kuoli perjantai-iltana Helsingissä.

Mauno Koivisto oli Suomen presidentti 12 vuotta. Koiviston aika presidenttinä alkoi vuonna 1982 ja loppui vuonna 1994.

Mauno Koivisto oli Suomen 9. presidentti. Koiviston puolue oli SDP eli sosiaalidemokraattinen puolue.

Koivisto eteni opiskelemalla

Mauno Koivisto pelaamassa lentopalloa
Mauno Koivisto harrasti lentopalloa. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Mauno Koivisto syntyi Turussa vuonna 1923. Perhe oli köyhä, ja Mauno Koiviston äiti kuoli nuorena.

Nuori Mauno Koivisto teki työtä Turun satamassa. Työpäivän jälkeen hän kävi iltakoulua. Koivistosta tuli ylioppilas, ja hän pääsi opettajan ammattiin.

Myöhemmin Mauno Koivisto muutti Turun seudulta Helsinkiin. Mukana olivat myös vaimo Tellervo Koivisto ja tytär Assi.

Helsingissä Mauno Koivistosta tuli pankkimies ja poliitikko. Ennen kuin Koivistosta tuli presidentti, hän oli esimerkiksi Suomen pankin pääjohtaja ja Suomen pääministeri.

Monet suomalaiset muistavat Mauno Koiviston presidenttinä, joka oli tavallinen suomalainen mies. Koiviston otsatukka ei aina ollut hienosti kammattu, ja Koivisto tykkäsi pelata lentopalloa.

Koivisto päätti inkerinsuomalaisten paluumuutosta

Ihmisiä luokkahuoneessa.
Inkerinsuomalaisia suomen opiskelijoita vuonna 2010. Kuva: Yle

Mauno Koivisto muistetaan myös inkerinsuomalaisten paluumuutosta. Presidentti päätti 1990-luvun alussa, että inkerinsuomalaiset saavat palata Suomeen.

Inkerinsuomalaiset ovat ihmisiä, jotka asuvat Venäjällä. Heillä on suomalaiset sukujuuret. Inkerinsuomalaisten suvut muuttivat Venäjälle noin 400 vuotta sitten.

Inkerinsuomalaisten paluumuutto jatkui vuoteen 2016 asti. Yli 30 000 inkerinsuomalaista muutti Venäjältä Suomeen paluumuuton perusteella.

Koivistoa on muistettu monella tavalla

Suruliputus perjantai-iltana kuolleen entisen tasavallan presidentin Mauno Koiviston muistoksi Luotsikadulla Helsingissä lauantaiaamuna
Lauantaina oli suruliputus. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomalaiset ovat surullisia presidentti Koiviston kuoleman takia. Koko maassa on ollut lauantaina suruliputus, eli liput nostettiin vain lipputangon puoliväliin.

Suomen nykyinen presidentti Sauli Niinistö puhui lauantaiaamuna presidentti Koiviston merkityksestä. Niinistö sanoi, että kaikki suomalaiset kiittävät Koivistoa työstä Suomen hyväksi.

Mauno Koivistoa on muistettu monella tavalla. Esimerkiksi jääkiekon MM-kilpailuissa Suomen pelaajilla oli lauantaina mustat surunauhat hihoissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Tokio.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita Luksian aikuisopistossa Espoossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä