Lauantai 7.1.2017 (radio)

Tiedustelujohtajat syyttävät Venäjää verkkohyökkäyksestä

Donald j. Trump twitterjulkaisu
Trump syytti demokraatteja hutiloinnista tietoturva-asioissa. Kuva: twitter
Yhdysvaltain tuleva presidentti Donald Trump on tavannut maan korkeimpia tiedustelujohtajia. Tiedustelupalvelujen johtajat kertoivat Trumpille, että Venäjä on varmasti sekaantunut presidentinvaaleihin.

Venäjä yritti verkkohyökkäyksellä kaataa demokraattien ehdokkaan Hillary Clintonin ja tukea republikaanien Donald Trumpia.

Trump ei usko, että Venäjä onnistui vaikuttamaan vaalitulokseen. Hän syytti demokraatteja oman tietoverkkonsa huonosta suojaamisesta. Trump perustaa ryhmän, joka keskittyy verkkohyökkäysten torjumiseen tulevaisuudessa.

Floridan lentokentällä ampumavälikohtaus

Lentokenttä illalla. Kuvassa nuori nainen, jolla kädet puuskassa ja vanhempi nainen, jolla sylissä pieni koira.
Ampumatapaus sattui Floridassa. Kuva: Giorgio Viera / EPA
Yhdysvalloissa on sattunut lentokentällä vakava ampumistapaus. Mies ampui ainakin 7 ihmistä kuoliaaksi Floridassa Fort Lauderdalen lentokentällä. Lisäksi 8 ihmistä haavoittui.

Ampuja oli entinen sotilas, joka oli palvellut Irakissa. Mies oli 26-vuotias ja hänellä oli mielenterveysongelmia.

Poliisit kertovat, että mies toi aseen kentälle matkatavaroissaan. Ampuja on otettu kiinni.

Suomen lentokenttien turvallisuus

Helsinki-Vantaan lentokenttä.
Suomessa lentokentillä voi liikkua vapaasti. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
Floridan ampumatapaus lentokentällä on mahdollinen myös Suomessa. Lentokenttäfirma Finavian johtaja sanoo, että aseiden pakkaamisesta lentokoneeseen on tiukat määräykset.

Asetta voi kuitenkin pitää hallussa muualla lentokentällä, esimerkiksi yleisötiloissa.

Turvatarkastus tehdään matkustajille ja heidän tavaroilleen vasta ennen lähtöalueelle menoa. Muuten lentokentillä voi liikkua vapaasti.  

Paljon onnettomuuksia liikenteessä

Kartta
Suuri auto-onnettomuus sattui lähellä Hämeenlinnaa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Huono talvikeli on aiheuttanut paljon ongelmia liikenteessä. Itä-Suomessa Juuassa 7 ihmistä loukkaantui 2 auton kolarissa. Ainakin 1 ihminen loukkaantui vakavasti. Onnettomuushetkellä oli sankka lumipyry.

Etelä-Suomessa Janakkalassa sattui Tampereen moottoritiellä 5 auton kolari. Onnettomuudessa ei loukkaantunut ihmisiä. 

Myös junaliikenteen vaikeudet ovat jatkuneet.

Majava maistuu venäläisille

Bistro-Krasnodarin nutriahampurilainen.
Majavahampurilainen on suurta herkkua Venäjällä. Kuva: Erkka Mikkonen / Yle
Venäläiset ovat löytäneet uuden herkkuruoan. Venäläiset syövät majavahampurilaisia. Rämemajava eli nutria on isohampainen, rotan näköinen jyrsijä. Majavan liha maistuu enemmän hirven tai karhun lihalta kuin kanalta tai naudalta.

Majava on ollut aikaisemmin lähinnä köyhien ihmisten ruokaa. Nyt siitä on tullut hittiruoka, jota myydään Moskovan hienostoravintoloissa.

Asiantuntijat sanovat, että Venäjällä on palautettu paljon vanhoja ruokaperinteitä sen jälkeen, kun talouspakotteet tekivät ulkomaisesta ruoasta kallista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tartto Suomiikoulu tervehdys.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Luksian kotoutumiskoulutuksen ryhmä Ylessä.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1  Osa 2  Osa 3  Osa 4  Osa 5  Osa 6-7

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä