Päivän kysymykset

Lauantai 21.1.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka pitkän vankeustuomion Pekka Seppänen on saanut?

Oikea vastaus:

Yli 14 vuotta.

2.Miksi Pekka Seppänen tuomittiin vankilaan?

Oikea vastaus:

Hän oli hukuttanut ihmisiä ja tehnyt useita vakavia rikoksia.

3.Mitä kävi tiistaina, kun poliisi tuli hakemaan Seppästä vankilaan?

Oikea vastaus:

Seppänen ei ollut kotona.

4.Missä poliisi sai Seppäsen kiinni?

Oikea vastaus:

Joensuussa.

5.Miksi maailmalla on järjestettymielenosoituksia?

Oikea vastaus:

Niissä vastustetaan Yhdysvaltain uutta presidenttiä Donald Trumpia.

6.Kuinka paljon väkeä osallistuu mielenosoitukseen Washingtonissa?

Oikea vastaus:

Jopa 200 000 ihmistä.

7.Miksi mielenosoituksia kutsutaan Naisten marsseiksi?

Oikea vastaus:

Niissä marssitaan naisten oikeuksien puolesta.

8.Mitä mielenosoittajat vaativat?

Oikea vastaus:

Ihmisoikeuksien ja uskonnonvapauden kunnioittamista.

9.Kuinka moni amerikkalainen luottaa Trumpiin?

Oikea vastaus:

Mielipidekyselyjen mukaan 40 prosenttia amerikkalaisista.

10.Missä on tapahtunut bussionnettomuus?

Oikea vastaus:

Pohjois-Italiassa, Veronan lähellä.

11.Milloin onnettomuus tapahtui?

Oikea vastaus:

Puolen yön aikaan.

12.Keitä bussi kuljetti?

Oikea vastaus:

Teini-ikäisiä koululaisia Unkarista.

13.Mihin bussi ilmeisesti törmäsi?

Oikea vastaus:

Tolppaan.

14.Kuinka paljon suomalaisten matkailu Turkkiin on vähentynyt huippuvuosista?

Oikea vastaus:

50 prosenttia.

15.Kuinka paljon suomalaisia matkusti Turkkiin huippuvuosina?

Oikea vastaus:

120 000 suomalaista.

16.Miksi suomalaisten matkailu Turkkiin on vähentynyt?

Oikea vastaus:

Turkissa on ollut levotonta.

17.Mitkä ovat suomalaisten kolme suosituinta matkakohdetta?

Oikea vastaus:

Kreikka, Kanariansaaret ja Turkki.

18.Miksi suomalaisturistit tulevat pois Gambiasta?

Oikea vastaus:

Gambiassa on pelätty levottomuuksia.

19.Mitä suomalaisturistit kertovat Gambiasta?

Oikea vastaus:

Gambiassa oli rauhallista.

20.Mihin Yahya Jammeh ei ollut suostunut?

Oikea vastaus:

Luopumaan vallasta.

21.Kuka on Gambian uusi presidentti?

Oikea vastaus:

Adama Barrow.

22.Milloin hän voitti vaalit?

Oikea vastaus:

Joulukuussa.

Tarkista vastaukset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä