Perjantai 12.5.2017 (radio)

 

Uusia Suomen kansalaisia

Nainen pitelee käsissään Suomen ja Venäjän passeja.
Monilla uusilla Suomen kansalaisilla on myös Venäjän kansalaisuus. Kuva: Anna Nesterova / Yle

Monet ulkomaiden kansalaiset saivat viime vuonna Suomen kansalaisuuden. Suomen kansalaisuuden sai melkein 9400 ulkomaalaista. Se on suurin määrä itsenäisen Suomen historiassa.

Uusien Suomen kansalaisten joukossa on eniten venäläisiä ja somalialaisia. Suomen kansalaisuus annettiin viime vuonna yli 2000 venäläiselle ja yli 1000 somalialaiselle.

Melkein kaikki ulkomaalaiset säilyttivät entisen kansalaisuuden, vaikka saivat myös Suomen kansalaisuuden. Heillä on nyt kaksoiskansalaisuus.

Sähköautoja on vain vähän

Suomen tuhannennen sähköauton omistaja Martti Virtanen.
Martti Virtasen uusi auto on Suomen tuhannes sähköauto. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Suomessa on nyt yli 1000 sähköautoa. Tuhannes sähköauto myytiin huhtikuussa.

Sähköauto ei tarvitse bensaa, koska se kulkee sähköllä. Sähköautot eivät likaa ja saastuta ilmaa niin kuin bensa-autot.

Suomessa on sähköautoja vähemmän kuin naapurimaissa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa on sähköautoja paljon enemmän.

Bensa-autojen ja sähköautojen lisäksi on hybridiautoja. Hybridiauto voi käyttää sekä bensaa että sähköä.

Snellmanin päivä

J. V. Snellmanin patsas
Snellmanin patsas Kuopiossa. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Perjantaina on vietetty Johan Vilhelm Snellmanin päivää. Snellman oli tärkeä mies 1800-luvulla.

Snellman vaikutti siihen, että Suomi sai rautatien ja oman rahan eli markan. Snellman vaikutti myös siihen, että suomesta tuli virallinen kieli. Aikaisemmin Suomen viranomaiset käyttivät vain ruotsia.

Palkinto Suomi-kouluille

Kuala Lumpurin Suomi-koulun ryhmä.
Kuala-Lumpurin Suomi-koulun oppilaita vuonna 2016. Kuva: Kuala Lumpurin Suomi-koulu

Vuoden ulkosuomalainen on valittu. Tänä vuonna palkintoa ei anneta yhdelle ihmiselle, vaan Suomi-kouluille.

Suomi-kouluja on monissa maissa. Ne opettavat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille. Ulkosuomalaiset ovat suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla.

Suomi-koulut saavat Vuoden ulkosuomalainen -palkinnon, koska ne ovat tehneet työtä suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin puolesta jo noin 60 vuotta.

Voittajan valitsee Suomi-Seura eli järjestö, joka hoitaa ulkosuomalaisten asioita.

Terveisiä Varsovan Suomi-koulusta

Lapsi nauraa lähikuvassa.
Suomi-koulun oppilas Varsovassa. Kuva: Yle

Suomi-koulut osallistuvat myös itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhliin. Suomi-koulujen oppilaat ovat tehneet Suomelle onnitteluvideoita.

Videot voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla. Osoite on yle.fi/selkouutiset.

Uusimmat terveiset tulevat Varsovan Suomi-koulusta, Puolasta.

Varsovan Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Varsovan Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Tokio.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita Luksian aikuisopistossa Espoossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä