Perjantai 19.5.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka suuri osa Suomen pelloista on luomuviljelyssä?

Oikea vastaus:

Luomuviljelyssä on yli 10 prosenttia Suomen pelloista.

2.Mihin päin Suomea on tullut uusi luomupeltoja?

Oikea vastaus:

Uusia luomupeltoja on tullut Etelä-Suomeen.

3.Mitä luonnonmukainen viljely tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa sitä, että kemiallisia aineita ei käytetä.

4.Millä alalla on nyt paljon sairauspoissaoloja?

Oikea vastaus:

Sairauspoissaoloja on paljon hoitoalalla.

5.Millaiset työntekijät voivat olla sairauslomalla jopa kuukauden vuodessa?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi kotihoidon työntekijät.

6.Minkä ammatin edustajat ovat vähiten pois työstä sairauden takia?

Oikea vastaus:

Johtajat, lääkärit ja opettajat.

7.Kuka on Tullin uusi työntekijä?

Oikea vastaus:

Tullin uusi työntekijä on labradorinnoutaja Onni.

8.Missä työssä se on?

Oikea vastaus:

Se on nuuskakoira.

9.Missä Onni työskentelee?

Oikea vastaus:

Onni työskentelee satamassa.

10.Perjantaina on ollut lämmintä. Missä päin Suomea oli helteisintä?

Oikea vastaus:

Helteisintä oli Etelä-Suomessa.

11.Missä asteessa helleraja ylittyy?

Oikea vastaus:

Helleraja ylittyy 25 asteessa.

12.Kuinka lämmintä on lauantaina Etelä-Suomessa?

Oikea vastaus:

Etelä-Suomessa on noin 20 astetta.

13.Missä maassa jääkiekon MM-kisat ovat vuonna 2022?

Oikea vastaus:

Kisat ovat Suomessa.

14.Missä kaupungeissa ottelut pelataan?

Oikea vastaus:

Ottelut pelataan Tampereella ja Helsingissä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Lapsi nauraa lähikuvassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita Luksian aikuisopistossa Espoossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä