Perjantai 19.5.2017 (radio)

Luomupeltoja on nyt ennätysmäärä

Kevätkylvö
Luomuviljelijä Tommi Hasu kylvää härkäpapuja. Kuva: Yle

Luomuviljelyn suosio kasvaa. Tänä vuonna Suomen pelloista jo yli 10 prosenttia on luomuviljelyssä. Se on uusi ennätys.

Uusia luomupeltoja on tänä vuonna tullut etenkin Etelä-Suomeen.

Luomuviljely tarkoittaa luonnonmukaista viljelyä. Siinä ei käytetä kalliita kemiallisia aineita.

Luomuviljelyn suosion kasvu johtuu rahasta. Luomuviljelyssä tuet ovat suurempia ja kulut pienempiä kuin tavallisessa viljelyssä. Lisäksi viljelijä saa nyt luomutuotteista hyvän hinnan.

Luomuvijelijä Tommi Hasu sanoo, että maailmalla on kova kysyntä esimerkiksi luomuviljasta. Sen takia siitä maksetaan nyt ennätyskorkeaa hintaa.

Hoitajat sairastavat paljon

nainen mittaa kuumetta
Hoitajat sairastavat enemmän kuin muut kuntatyöntekijät. Kuva: AOP

Hoitajien sairauspoissaolot ovat lisääntyneet.

Sairaanhoitajat, lähihoitajat ja kodinhoitajat sairastivat viime vuonna selvästi enemmän kuin muut kuntien työntekijät keskimäärin, kertoo Työterveyslaitos.

Esimerkiksi kotihoidossa työntekijät voivat olla sairauslomalla jopa kuukauden vuodessa.

Vähiten sairauspoissaoloja oli esimerkiksi johtajilla, lääkäreillä ja opettajilla

Onni on Suomen ensimmäinen nuuskakoira

Musta labradorinnoutaja ja nuuskapurkkeja
Onnin työ on löytää nuuskan salakuljettajat. Kuva: Tulli

Tulli on saanut uuden työntekijän. Labradorinnoutaja Onni on Suomen ja ehkä koko maailman ensimmäinen nuuskakoira.

Onni työskentelee satamassa. Sen tehtävä on löytää isot nuuskalastit, joita yritetään salakuljettaa Suomeen.

Nuuska on tupakasta valmistettu tuote. Sitä saa tuoda Suomeen vain omaan käyttöön, korkeintaan 1 kilon.

Viime vuonna Suomeen tuotiin nuuskaa laittomasti noin 3500 kiloa.

Perjantai oli vuoden ensimmäinen hellepäivä

Ihmisiä ottamassa aurinko kallioilla.
Etelä-Suomessa mitattiin helteisiä lämpötiloja. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Perjantaina ylitettiin helleraja ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Helteisiä lämpötiloja mitattiin Etelä-Suomessa.

Esimerkiksi Lammilla Hämeenlinnassa mitattiin iltapäivällä 27 astetta. Helteistä oli esimerkiksi myös Mäntsälässä ja Mikkelissä.

Suomessa sää on helteinen, kun lämpötila nousee yli 25 asteen.

Viikonlopuksi viilenee. Etelä-Suomessa lämpötila on myös lauantaina noin 20 astetta.

Suomi isännöi MM-jääkiekkoa

Leijona-faneja MM-kisoissa 2013.
Vuoden 2022 jääkiekon MM-kisat pelataan Helsingissä ja Tampereella. Kuva: AOP

Suomessa pelataan jääkiekon maailmanmestaruudesta 5 vuoden kuluttua.

Kansainvälinen jääkiekkoliitto kertoo Twitter-tilillään, että Suomi on valittu miesten MM-jääkiekon isäntämaaksi vuonna 2022.

MM-kisat pelataan kahdessa eri kaupungissa, Tampereella ja Helsingissä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Lapsi nauraa lähikuvassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita Luksian aikuisopistossa Espoossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä