Poutasää

Maisema.
Poutapäivänä ei sada. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Pouta on tavallinen sana säätiedotuksissa. Pouta tarkoittaa, että ei sada. Sää voi siis olla aurinkoinen tai pilvinen.

Pilvipouta tarkoittaa, että sää on pilvinen ja ei sada. Suomessa noin joka toinen päivä on poutainen.

Lännessä on enemmän poutaa kuin idässä. Vaasa on Suomen poutaisin kaupunki.

Poutapäivien määrä vuodessa
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kerttu Kotakorpi, Ylen meteorologi

Lähetä palautetta  

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.10 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.30.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian blogi jatkuu

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Osassa 5 opiskelijat kertovat kieliharjoittelusta.

Katso Luksian blogin osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Selkosuomea työpaikoille

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Työpaikalla täytyy puhua helppoa suomea, että kaikki varmasti ymmärtävät.

Puhu selkokieltä! -kampanja onnistui hyvin. Katso video

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Suomen alkeet

Suomen kielen alkeet.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä