Revontulet

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä
Revontulia Rovaniemen taivaalla. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Revontulet saavat alkunsa auringosta. Auringosta tulee hiukkasia maata päin. Ilmakehässä eri hiukkaset muuttuvat eri väreiksi. Happi muuttuu vihreäksi ja punaiseksi, typpi siniseksi.

napa-alueet
Revontulia näkyy napa-alueilla eli maapallon pohjoisnavan ja etelänavan ympärillä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Revontulet ovat 100-200 kilometrin korkeudessa. Revontulia esiintyy napa-alueilla eli maapallon pohjoisosassa ja eteläosassa. Revontulia esiintyy Etelä-Suomessa, kun auringosta tulee tavallista enemmän hiukkasia.

Kerttu Kotakorpi, Ylen meteorologi

Lähetä palautetta  

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.10 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.30.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian blogi jatkuu

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Osassa 5 opiskelijat kertovat kieliharjoittelusta.

Katso Luksian blogin osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Selkosuomea työpaikoille

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Työpaikalla täytyy puhua helppoa suomea, että kaikki varmasti ymmärtävät.

Puhu selkokieltä! -kampanja onnistui hyvin. Katso video

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Suomen alkeet

Suomen kielen alkeet.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä