Suojasää

Vettä ja loskaa tiellä. Vesi roiskuu auton ajaessa.
Suojasäällä ei ole pakkasta, vaikka on talvi. Kuva: YLE

Suomessa on tavallisesti talvella pakkasta. Kylmintä on tammikuussa ja helmikuussa.

Joskus lämpötila nousee talvella nollan yläpuolelle eli on suojasää. Suojasää voi olla aurinkoinen tai sateinen.

Etelässä ja lännessä suojasäätä eli suojaa on usein. Pohjoisessa suojasäätä on harvoin.

Vettä sataa joulu-helmikuun aikana
Talvella voi sataa vettä, jos on suojasää. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Lumi sulaa ja tiet muuttuvat liukkaiksi, kun lämpötila nousee nollan yläpuolelle. Lumi muuttuu paksuksi ja raskaaksi. Siitä voi tehdä lumipalloja ja lumiukkoja.

Kerttu Kotakorpi, Ylen meteorologi

Lähetä palautetta  

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.10 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.30.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian blogi jatkuu

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Osassa 5 opiskelijat kertovat kieliharjoittelusta.

Katso Luksian blogin osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Selkosuomea työpaikoille

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Työpaikalla täytyy puhua helppoa suomea, että kaikki varmasti ymmärtävät.

Puhu selkokieltä! -kampanja onnistui hyvin. Katso video

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Suomen alkeet

Suomen kielen alkeet.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä