Tiistai 10.1.2017 (radio)

Posti lähtee hoiva-alalle

Vanhus juo kahviaan. Mehulasi ja voileipälautanen ovat myös pöydällä.
Posti aikoo viedä hoivapalveluja sinne, mistä ne muuten ehkä uhkaavat kadota Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Posti alkaa toimia myös hoiva-alalla. Posti on ostanut HR Hoiva -nimisen firman, joka tarjoaa kotihoivapalveluja 30 paikkakunnalla.

HR Hoivan asiakkaita ovat olleet kunnat ja yksityiset ihmiset.  Firmassa on 190 työntekijää.

Postin kotipalveluiden johtaja Petri Kokkonen sanoo, että tulevaisuudessa posti ostaa lisää hoiva-alan yrityksiä. 10 vuoden kuluttua Postin hoivapalveluissa työskentelee jo yli 1000 hoitajaa, Kokkonen sanoo.

Influenssakausi alkaa helpottaa

Punaposkinen tyttö kuumemittari ja pehmolelu kainaloissa.
Influenssapotilaita on tänä talvena ollut paljon. Kuva: Päivi Meritähti / Yle

Influenssakauden huippu Suomessa on  saavutettu. Vaikka ihmiset eri puolilla maata yhä voivat sairastua influenssaan, tauti alkaa kuitenkin vähitellen helpottaa.

Tänä talvena influenssapotilaita on ollut paljon. Monet ihmiset ottivat syksyllä rokotteen influenssaa vastaan, mutta rokotteen teho ei ole ollut kovin hyvä.

Influenssa on pahempi sairaus kuin tavallinen flunssa. Influenssapotilailla on esimerkiksi kova kuume.

Opiskelijoiden kunto ei riitä työharjoitteluun

Tarjoilja
Osa tarjoilijaopiskelijoista ei jaksa kantaa tarpeeksi astioita. Kuva: Yle

Ammattiopistot ovat huolissaan opiskelijoiden huonosta kunnosta.

Opettajat sanovat, että osa nuorista on niin huonossa kunnossa, että he eivät selviä edes työharjoittelusta. Työharjoittelu on heille liian raskasta.

Opettajien mielestä yksi syy nuorten kunnon romahtamiseen on arkiliikunnan puute. Nuoret eivät esimerkiksi kävele edes lyhyitä matkoja, vaan joka paikkaan mennään autolla tai mopolla.

Nuorten välillä on kuitenkin suuria eroja. Osa nuorista ei liiku juuri lainkaan, toiset taas harrastavat liikuntaa aktiivisesti ja ovat hyvässä fyysisessä kunnossa.

Tupakointiin kuolee vuosittain miljoonia ihmisiä

Tupakasta karistetaan tuhkat tuhkakuppiin.
Tupakoinnin haitoista kärsivät eniten matala- ja keskituloiset maat. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Tupakointiin kuolee pian 8 miljoonaa ihmistä vuodessa. Maailman terveysjärjestö WHO ja Yhdysvaltojen Syöpäinstituutti ovat tehneet tutkimuksen, jonka mukaan tupakkakuolemien määrä kasvaa 6 miljoonasta 8 miljoonaan vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Tupakoinnin haitoista kärsivät eniten matala- ja keskituloiset maat. Näissä maissa asuu 80 prosenttia niistä ihmisistä, jotka tupakoivat.

Tutkimus kertoo, että tupakoinnin haitat maksavat terveydenhuollolle yli 1000 miljardia euroa vuodessa.

Onko 100-vuotiaalla outoja tapoja?

Suomella on pian syntymäpäivä.

Suomi täyttää 100 vuotta 6. joulukuuta 2017.

100-vuotiaalla voi olla hassuja tapoja.

Kerro meille, mitä asiaa tai tapaa ihmettelet Suomessa.

Me kerromme siitä lisää.

Lähetä idea selkouutisten sähköpostiin. Osoite on selko.uutiset@yle.fi.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.10 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.30.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian blogi jatkuu

Bob Ali opiskelee Luksian kotoutumiskoulutuksessa.

Osassa 5 opiskelijat kertovat kieliharjoittelusta.

Katso Luksian blogin osa 5

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Selkosuomea työpaikoille

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Työpaikalla täytyy puhua helppoa suomea, että kaikki varmasti ymmärtävät.

Puhu selkokieltä! -kampanja onnistui hyvin. Katso video

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Suomen alkeet

Suomen kielen alkeet.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä