Tiistai 3.1.2017 (radio)

Keskossa neuvotellaan työpaikoista

Pitkänlahdenkadun Siwa Vaasassa
Kesko osti viime vuonna Siwat ja Valintatalot. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Kauppafirma Kesko ehkä vähentää työntekijöitä. Kesko on aloittanut neuvottelut työpaikkojen tulevaisuudesta työntekijöiden kanssa. Neuvottelut koskevat melkein 600 työntekijää.

Kesko osti viime vuonna lisää kauppoja. Se osti Siwat ja Valintatalot. Nyt Kesko selvittää, voivatko ne kaikki jatkaa toimintaa. Vielä ei tiedetä, kuinka moni työntekijä ehkä jää ilman työpaikkaa.

Työntekijöiden ammattiliitto toivoo, että Keskosta löytyy uusia töitä työntekijöille, jotka ehkä menettävät työpaikan.

Venäjältä tulee lomailijoita

Rajaliikenne jonoutunut Nuijmaan raja-asemalle uuden vuoden tienoilla 2017
Nuijamaan raja-asemalla on nyt paljon autoja. Kuva: Mikko Savolainen/Yle

Suomen ja Venäjän rajalla on nyt paljon liikennettä. Venäläisillä on loma-aika, ja monet matkustavat Suomeen.

Raja-asemilla on ollut pitkiä jonoja, mutta liikenne on kulkenut hyvin. Eniten liikennettä on ollut Nuijamaan raja-asemalla.

Autoissa kokeiltu mustaa laatikkoa

Musta Laatikko.
Auton musta laatikko kertoo esimerkiksi sen, missä auto liikkuu. Kuva: Risto Mattila / Yle

Suomessa testataan autojen seuraamista mustan laatikon avulla.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kokeillut mustaa laatikkoa 1000 autossa. Laite lähettää tietoa esimerkiksi siitä, missä autoa ajetaan ja miten nopeasti se kulkee.

Tällaisia tietoja tarvitaan, jos autoilijan joskus tulevaisuudessa pitää maksaa siitä, että hän käyttää autoteitä. Liikenneministeriö miettii nyt asiaa.

Mustia laatikoita käytetään myös lentokoneissa.

Vaalikampanjassa kannattaa puhua totta

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki, SDP:n Antti Rinne, kokoomuksen Jyrki Katainen ja RKP:n Carl Haglund Ylen puheenjohtajatentissä.
Suomalaiset odottavat, että poliitikot puhuvat totta vaalikampanjan aikana. Kuva: Yle

Suomalaisten mielestä vaalikampanjassa ei saa valehdella. Suomalaisista yli 60 prosenttia sanoo, että vaalikampanjan aikana pitää puhua totta.

Suomalaiset ovat myös sitä mieltä, että on hyvä, jos ehdokas sanoo asiat suoraan. 77 prosenttia sanoo, että on parempi puhua suoraan myös silloin, kun joku pahoittaa siitä mielen.

Kyselyn teki Kunnallisalan kehittämissäätiö. Kyselyyn vastasi noin 1000 suomalaista.

Taide kiinnostaa monia

Ateneumin taidemuseo.
Esimerkiksi Ateneumin taidemuseossa on käynyt paljon ihmisiä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Taidemuseoissa kävi viime vuonna paljon ihmisiä.

Monissa taidemuseoissa tehtiin kävijäennätys.

Esimerkiksi Helsingissä Ateneumissa, Kiasmassa ja Sinebrychoffin museoissa kävi yhteensä yli 700 000 ihmistä.

Myös Helsingin kaupungin taidemuseo HAM teki kävijäennätyksen. Yleisöä on kiinnostanut etenkin japanilaisen taiteilijan Yayoi Kusaman näyttely.

Pakkanen paukkuu

Käsiä palelee
Nyt on kylmä koko Suomessa. Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Tiistai on ollut tosi kylmä päivä. Inarissa oli 34,7 astetta pakkasta. Se on tämän talven uusi pakkasennätys. Myös lähipäivät ovat kylmiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Luksian kotoutumiskoulutuksen ryhmä Ylessä.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1  Osa 2  Osa 3  Osa 4  Osa 5  Osa 6-7

Kuntavaalit 2017

Kuntavaali 2017.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Somikoulut Vancouver.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Sormi valitsee hississä kerroksen numero 13.

Vuoden pakolaiset 2017

Vuoden pakolaisnainen Bahar Mozaffari (vas.) Espoosta ja vuoden pakolaismies Ramin Akhi Oulusta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä