Kotimaa |

Passiivisena kuunteleminen turhauttaa lukiolaista: "Totta kai tulee hyvä fiilis, kun saa vaikuttaa asioihin"

Opettaja edessä ja oppilaat pulpettien ääressä ruutupapereineen alkaa olla mennyttä. Nykyopiskelijakin haluaa olla aktiivisempi ja osallistua opetuksen suunnittelemiseen.

Audio: Tomas Turkki ja Anni Telanne
Audio
Kaksi opiskelijaa Business Norssi -linjalta Anni Telanne ja Tomas Turkki kertovat omista tavanomaisista koulupäivistään, joihin kuuluu mm. päivittäisiä vierailuja ja oman yrityksen perustamista. Audio: Mari Siltanen / Yle
Tampere

Luokan verran lukiolaisia istuu tuoleilla pitkin Tampereen yliopiston ryhmähuonetta. Kiikkerällä pöydällä on termareissa kahvia. Osalla on kahvikuppi kädessä, ja joku taaempana istuva taittelee aikansa kuluksi paperia. Monen edessä on tabletti, johon naputellaan muistiinpanoja. Auki ei ole yhtään pasianssia tai karkkienpudottelupeliä.

Business Norssin opiskelijat ovat yliopistolla kuulemassa mitä Johtamiskorkeakoulussa tapahtuu ja kuinka taloutta tutkitaan. Aina kun jompikumpi tutkijoista, Anniina Autero tai Elina Tuominen, kyselee, tulee vastaus jostain päin porukkaa. Opettaja Eija Niskasen avustuksella vielä useampi rohkaistuu sanomaan oman mielipiteensä, ja pieniä keskusteluitakin syntyy.

Tämä on tyypillinen koulupäivä. Aamupäivällä oli oppitunteja koululla ja nyt iltapäivällä vierailu yliopistolle. Edellisenä päivänä luokka kävi Helsingissä.

– Näillä bisneskursseilla harvemmin istutaan ja kuunnellaan. Meillä käy vierailijoita tai käymme itse jossain. Ainakin siinä piristyy, jos pääsee itse tekemään jotain ja oppiikin jossain määrin paremmin, sanoo ensimmäistä vuotta opiskeleva Tomas Turkki.

Opettajat kuuntelevat opiskelijoita – useimmiten

Business Norssi on Tampereen yliopiston normaalikoulun talous- ja elinkeinoelämän lukiolinja. Opiskelijat esimerkiksi perustavat oman yrityksensä lukion aikana. Tavoitteena on opiskella erilailla kuin ennen, niin että opiskelijat itse saavat siihen vaikuttaa.

Yhden vierailun perusteella se myös toimii, sillä 16-vuotiaiden ryhmä keskustelee vaikka onkin perjantai-iltapäivä. Suomen talous mietityttää, sillä siitäkin tulee tutkijoille kysymyksiä.

Aina silloin tällöin turhautuneena olen yrittänyt sanoa, että voitaisiinko tehdä jotain aktiivisempaa.

– Tomas Turkki

Bisneskursseilla ei tehdä niinkään esseitä ruutupaperille, vaan raportteja, oppimispäiväkirjoja ja vaikka videoita. Siihenkin oppilaat saavat vaikuttaa.

– Totta kai tulee hyvä fiilis, kun saa vaikuttaa asioihin, eikä kukaan päätä puolestasi. Ajattelin tehdä tästä kurssista videoraportin, kun en ole ennen tehnyt sellaista ja se kiinnostaa, sanoo Anni Telanne.

On niitä perinteisiäkin tunteja edelleen. Tomas Turkin mukaan muissa aineissa käy useammin niin, että oppilaat istuvat ja opettaja puhuu.

– Aina silloin tällöin olen turhautuneena yrittänyt sanoa, että voitaisiinko tehdä jotain aktiivisempaa. Ainakin fysiikassa sitten tehtiinkin vähän erilaisia juttuja.

Vaikuttaminen ja osallistuminen eivät enää häviä minnekään, sillä ryhmän mukana olleet opettajaopiskelijat nyökkäilivät nuorten mielipiteille. Luennointi ja siitä johtuva ikkunasta tuijottelu alkavat olla häviävä luonnonvara.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä