Blogi |

Pekka Pekkala: Toivottavasti tämä otsikko miellyttää juuri sinua

Vaikka Facebookin pientä, noin Helsingin kokoiseen ihmismäärään kohdistunutta testiä pitäisi pienenä ongelmana, se muistuttaa tärkeästä asiasta. Internet ei ole totta, kirjoittaa Pekka Pekkala blogissaan.

Pekka Pekkala.
Pekka Pekkala. Kuva: Flaminia Fanale

Facebook kertoi viime viikolla tehneensä testejä käyttäjillään. Tieteen nimissä, luonnollisesti. 680 000 käyttäjän testiryhmässä osalle näytettiin kivoja viestejä, osalle surullisia.

Kenellekään ei liene yllätys, että viestien muokkaaminen vaikutti vastaanottajien mielialaan. Ikäviä viestejä nähneet alkoivat myös itse kirjoittaa negatiivisemmin.

Kokeen tutkimusraportissa todetaan, että muutokset käyttäjissä olivat pieniä. Mutta ne voivat olla merkittäviä, koska mielialalla on suora vaikutus esimerkiksi terveyteen.

Vaikka Facebookin pientä, noin Helsingin kokoiseen ihmismäärään kohdistunutta testiä pitäisi pienenä ongelmana, se muistuttaa tärkeästä asiasta. Internet ei ole totta. Se on kasa tarkkaan harkittuja laskentakaavoja, jotka pyrkivät miellyttämään sinua.

Esimerkiksi Facebook laskee tarkkaan, mitkä 300 päivitystä se näyttää sinulle päivän aikana. Loput 1 200 merkintää palvelu piilottaa. Tässä mielessä perheesi teini-ikäiset ovat fiksuja hylätessään Facebookin: miksi tapella näkyvyydestä, kun voit viestiä suoraan kaveriporukoittesi kanssa esimerkiksi WhatsAppilla tai Telegrammilla.

Sama näkyvyysharha koskee lähes kaikkia muitakin suosituimpia internetpalveluita. Googlen hakutulokset vaihtuvat sen mukaan, missä maassa olet ja minkä verran olet antanut palvelulle hakutulosten personointilupaa.

Jokainen verkosta matkoja ostanut on törmännyt varmasti ilmiöön, jossa haluamasi lennot kallistuvat yllättäen hetken hakemisen jälkeen. Tämä on nimeltään dynaamista hinnoittelua, jossa tietokone päättelee minkä verran olet valmis maksamaan mistäkin.

Internet ei ole totta. Se on kasa tarkkaan harkittuja laskentakaavoja, jotka pyrkivät miellyttämään sinua.

Jos ehdottomasti haluat aina aamulennot, ne ovat sinulle hinnakkaampia kuin naapurille. Apple-käyttäjillä on yleensä hyvät tulot, joten iPadilla surffaavalle tarjotaan kalliimpia vaihtoehtoja.

Kirjoitin jo aiemmin siitä, miten ilmaiseksi mainostetut pelit optimoidaan rahastamaan sinua juuri sopivasti. A/B-testaamiseksi kutsuttu tehomiellyttäminen on internetin arkea: kaikki uutisotsikot, tuotekuvat, väripaletit ja fontit valitaan houkuttelemaan maksimimäärä klikkejä.

Guardian-lehden kolumnisti Charlie Brooker ehti Facebook-kokeen jälkimainingeissa muistuttamaan, että ”sinä et käytä nettiä vaan netti käyttää sinua”. Kaikki pelkkää hyvää tarkoittavat, maailmaa yhdistävät palvelut haluavat joko myydä sinut mainostajilleen tai jotain sinulle. Miljardien arvoiset yhtiöt voivat syntyä hyvästä meiningistä, mutta niiden kaupallinen arvo kasvaa vähemmän ylevillä periaatteilla.

Facebookin ihmistestin tarkoitus on helppo ymmärtää. Ihmiset haluavat olla onnellisia ja tulla pyyteettömästi rakastetuiksi. Ennen siihen riitti koira, nyt ihmisen paras ystävä on oman mielialan tunnistava netti.

Koiran puolesta puhuu se, että karvakasan motiivit miellyttämiselle ovat hyvin läpinäkyviä. Se tyytyy ruokaan ja rapsutuksiin. Koira ei käytä keräämäänsä onnellisuusdataa myydäkseen sinulle auton tai pyykkikoneen. Vieläpä mieluusti vähän kalliimmalla, juuri silloin kun mielialasi on statuspäivitystesi perusteella sopiva.

Pekka Pekkala
Kirjoittaja on toimittaja ja tutkija, joka kirjoittaa työkseen arjen teknologiasta ja median tulevaisuudesta.

Osallistu kolumnien kirjoittamiseen ja kommentoi osoitteessa twitter.com/pekkapekkala tai facebook.com/pekkala.pekka

Tuoreimmat aiheesta: Blogi

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä