Blogi |

Pekka Pekkala: Toivottavasti tämä otsikko miellyttää juuri sinua

Vaikka Facebookin pientä, noin Helsingin kokoiseen ihmismäärään kohdistunutta testiä pitäisi pienenä ongelmana, se muistuttaa tärkeästä asiasta. Internet ei ole totta, kirjoittaa Pekka Pekkala blogissaan.

Pekka Pekkala.
Pekka Pekkala. Kuva: Flaminia Fanale

Facebook kertoi viime viikolla tehneensä testejä käyttäjillään. Tieteen nimissä, luonnollisesti. 680 000 käyttäjän testiryhmässä osalle näytettiin kivoja viestejä, osalle surullisia.

Kenellekään ei liene yllätys, että viestien muokkaaminen vaikutti vastaanottajien mielialaan. Ikäviä viestejä nähneet alkoivat myös itse kirjoittaa negatiivisemmin.

Kokeen tutkimusraportissa todetaan, että muutokset käyttäjissä olivat pieniä. Mutta ne voivat olla merkittäviä, koska mielialalla on suora vaikutus esimerkiksi terveyteen.

Vaikka Facebookin pientä, noin Helsingin kokoiseen ihmismäärään kohdistunutta testiä pitäisi pienenä ongelmana, se muistuttaa tärkeästä asiasta. Internet ei ole totta. Se on kasa tarkkaan harkittuja laskentakaavoja, jotka pyrkivät miellyttämään sinua.

Esimerkiksi Facebook laskee tarkkaan, mitkä 300 päivitystä se näyttää sinulle päivän aikana. Loput 1 200 merkintää palvelu piilottaa. Tässä mielessä perheesi teini-ikäiset ovat fiksuja hylätessään Facebookin: miksi tapella näkyvyydestä, kun voit viestiä suoraan kaveriporukoittesi kanssa esimerkiksi WhatsAppilla tai Telegrammilla.

Sama näkyvyysharha koskee lähes kaikkia muitakin suosituimpia internetpalveluita. Googlen hakutulokset vaihtuvat sen mukaan, missä maassa olet ja minkä verran olet antanut palvelulle hakutulosten personointilupaa.

Jokainen verkosta matkoja ostanut on törmännyt varmasti ilmiöön, jossa haluamasi lennot kallistuvat yllättäen hetken hakemisen jälkeen. Tämä on nimeltään dynaamista hinnoittelua, jossa tietokone päättelee minkä verran olet valmis maksamaan mistäkin.

Internet ei ole totta. Se on kasa tarkkaan harkittuja laskentakaavoja, jotka pyrkivät miellyttämään sinua.

Jos ehdottomasti haluat aina aamulennot, ne ovat sinulle hinnakkaampia kuin naapurille. Apple-käyttäjillä on yleensä hyvät tulot, joten iPadilla surffaavalle tarjotaan kalliimpia vaihtoehtoja.

Kirjoitin jo aiemmin siitä, miten ilmaiseksi mainostetut pelit optimoidaan rahastamaan sinua juuri sopivasti. A/B-testaamiseksi kutsuttu tehomiellyttäminen on internetin arkea: kaikki uutisotsikot, tuotekuvat, väripaletit ja fontit valitaan houkuttelemaan maksimimäärä klikkejä.

Guardian-lehden kolumnisti Charlie Brooker ehti Facebook-kokeen jälkimainingeissa muistuttamaan, että ”sinä et käytä nettiä vaan netti käyttää sinua”. Kaikki pelkkää hyvää tarkoittavat, maailmaa yhdistävät palvelut haluavat joko myydä sinut mainostajilleen tai jotain sinulle. Miljardien arvoiset yhtiöt voivat syntyä hyvästä meiningistä, mutta niiden kaupallinen arvo kasvaa vähemmän ylevillä periaatteilla.

Facebookin ihmistestin tarkoitus on helppo ymmärtää. Ihmiset haluavat olla onnellisia ja tulla pyyteettömästi rakastetuiksi. Ennen siihen riitti koira, nyt ihmisen paras ystävä on oman mielialan tunnistava netti.

Koiran puolesta puhuu se, että karvakasan motiivit miellyttämiselle ovat hyvin läpinäkyviä. Se tyytyy ruokaan ja rapsutuksiin. Koira ei käytä keräämäänsä onnellisuusdataa myydäkseen sinulle auton tai pyykkikoneen. Vieläpä mieluusti vähän kalliimmalla, juuri silloin kun mielialasi on statuspäivitystesi perusteella sopiva.

Pekka Pekkala
Kirjoittaja on toimittaja ja tutkija, joka kirjoittaa työkseen arjen teknologiasta ja median tulevaisuudesta.

Osallistu kolumnien kirjoittamiseen ja kommentoi osoitteessa twitter.com/pekkapekkala tai facebook.com/pekkala.pekka

Kommentoi aihetta (12 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Niin se on

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Avoimuus olisi kyllä oiva juttu oikealla tavalla toteutettuna ja tietojen automaattinen päivitys myös ilman taka-ajatuksia ... enxtex huijataa, mutta seuraava voi olla jo paree

  • Manipulaation väline

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Se, joka pystyy hallitsemaan ihmisen ajatuksia, pystyy hallitsemaan häntä täysin. Menneisyyden diktaattorit ovat voineet vain haaveilla nyt kaikkien toisia hyväksi käyttämään pyrkivien käsissä olevista mahdollisuuksista.

    Media eri muodoissaan tunkee siis ihon alle ottaakseen ihmisen hallintaansa haluttujen tavoitteiden, kuten esimerkiksi myynnin edistämisen, halutun äänestyskäyttäytymisen tai "kiltin" kansalaiselämän saavuttamiseksi.

  • OnkoMikäänEnääTotta?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Internet ei ole totta, mutta mikä on totta?

  • Aivan totta!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minun tekee oikein mieli vastata tähän tutkivaan artikkellin.

    kts. nimimerkki.

  • Päivän peili

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nettisovellusten mukautuminen käyttäjän "omien" mieltymysten mukaan (kuten vaikkapa YLEn uudessa uljaassa uutissovelluksessa), ja siihen vaivihkaa kytkeytyvä käyttäjän ohjaaminen kaupallisten tai esimerkiksi poliittisten intressien mukaan on merkittävä havainto.

    Jokin aika sitten Guardianissa oli pyydetty muutamaa kirjoittajaa laatimaan lyhyt ajankohtainen teksti, joka sisältäisi jonkinlaisen tulevaisuus/teknovision, ja yksi kirjoituksista käsitteli tilannetta, jossa metrossa vastakkain istuvat lukivat samaa sähköistä lehteä mutta käyttäjäprofiilien mukaisesti toisella oli etusivulla kissankokoisin kirjaimin ahdistavia sotauutisia, toisella valikoima viihdeuutisia ja muuta pikkumukavaa, eikä sodista mainintoja edes "sisä"sivuilla.

    Ei siis mitään sci-fiä ja dystopiaa vaan tuota taipuisaa sähkölehteä lukuunottamatta (joka on vielä prototyyppiasteella) tämän päivän arkitodellisuutta!

    • Lukija

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      En tiedä kuinka huolissani uskaltaisin olla siitä, että käyttäjä voi muokata nähtäväkseen saamiaan uutisia kertomalla mieltymyksistään. Ihan paperilehtiaikaankin tunsin ihmisiä, jotka lukivat vain urheilusivut tai sarjakuvat tai vain ja ainoastaan tiettyä poliittista suuntaa edustavaa lehteä. Ihan yhtä suppean kuvan maailmasta sillä tavalla varmaan sai, kuin kertomalla sovellukselle että tykkää lukea lifestyle-sisältöä eikä oikein mitään muuta. Jos ihmistä ei jokin asia kiinnosta, ei se siitä pakolla kiinnostu. Eniten olisin huolissani niistä, jotka eivät lue yhtään mitään.

    • Päivän peili

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Jäi korostamatta että tuossa mainitsemassani fiktiossa oli pointtina että tuo viihdelukija ei omasta lehdestään edes löytänyt noita sotauutisia, vaikka yritti niitä etsiä niitä "sisäsivuilta". Eli ei mitään painotuseroja, vaan filtteröintiä ilman lukijan varsintaista valintaa (muuten kuin "asetuksista").

      Kun luen "yleistä" lehteä, teen valintoja koko ajan sivuuttaessani itseäni kiinnostamattomat aiheet (jos kohta lööppejä tuskin edes voisin sivuuttaa). Jos luen siivottua lehteä, en oikeastaan enää tee valintoja, koska en edes otsikkotasolla tiedä mitä jätän lukematta. Joku muu tekee valinnat omien preferenssieni pohjalta minun puolestani.

      Toki perinteisessäkin journalismissa ja tiedottamisessa yksi taho kertoo aiheista joita toinen ei pidä uutisoinnin arvoisina, mutta minusta näissä itselleen sopiviksi kustomoiduissa uutisaiheissa on kysymys enemmästä kuin tästä.

    • Toinen lukija

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kuten edellä mainittu, yhtä hyvin ennenkin pystyi "filtteröimään" ei-kiinnostavat aiheet. Jollet ole unohtanut, paperillekin painetaan lehtiä jotka sisältävät vain viihdeuutisia tai muuta hömppää. Jos lukija haluaa kattavan kuvan maailmasta, hän ottaa käteensä toisen lehden tai selaimeensa toisen uutispalvelun ja vertaa saamiaan tietoja.

      Painettu sana ei ole yhtään sen varmempi tai epävarmempi kuin netissä kirjoitettu tai puhuttu. Lukija on aina joutunut arvioimaan tiedon paikkansapitävyyttä ja kirjoittajan omien motiivien vaikutusta, ja näin tulee aina olemaan.

      Lopuksi Pekkalalle, jospa puhuttaisiin asioista niiden oikeilla nimillä. Facebook, pelifirmat ja YLE toimivat internetissä, eivät ole internet.

      Vaikka maailmassa on useita hömppälehtiä, poliittisia propagandavihkoja ja huuhaakirjallisuutta, pitäisivät kaikki minua hulluna jos menisin torille huutamaan että painettu sana on valetta. Ai niin, Sinunkin juttusi julkaistiin internetissä, onko tämäkin suuri huijaus?

  • peruspena

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nyt kun edelläkävijät lopettavat facebookin käytön, voitaisiinko meille kaksinkertaisille edelläkävijöille vihdoin myöntää, että emme olleet digiänkyröitä vaan harvinaisen kaukaa viisaita?

    Sen virheen kyllä tein, että googlen tuotteita käytän - ja google muistaa paljon paremmin kuin minä itse mitä on tullut tehdyksi ihan yksittäisten verkkosivujen lukemista myöten.

    Googlen kannoista saa nätisti selvää, milloin olen ollut töissä ahkera, milloin turhautunut, kaikki harrastukset ja salaisuudet on siellä.

  • Glasnost

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bitit bitteinä, ihmiset ihmisinä.

  • bonari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos ajatellaan profilointeja kaupallisessa mielessä, niin bonuskorttijärjestelmä se vasta vihtahousun kehitelmä on. Vetoaa yksinomaan ihmisen ahneuteen, ja voi niitä täällä maailmasssa riittää. Loistava kirjoitus Pekkalalta.

  • Alan mies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Jos ehdottomasti haluat aina aamulennot, ne ovat sinulle hinnakkaampia kuin naapurille. "

    Tällaista järjestelmää ei ole käytössä yhdelläkään lentoyhtiöllä liittyen sekä varausjärjestelmiä koskeviin sopimuksiin, että yksittäisen matkustajan arvoon perustuvan optimoinnin raskauteen reittiverkostossa.

Tuoreimmat aiheesta: Blogi

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä