Terveys |

Peliteollisuus laajentaa nyt terveysbisnekseen – Rovio: "Tarvetta on, palvelut vain puuttuvat"

Uusi tutkimushanke pyrkii hyödyntämään pelejä terveydenhuollossa. Mukana on myös peliyhtiö Rovio, jonka tutkimusjohtaja uskoo terveyspeleillä riittävän kysyntää maailmalla.

Mies pelaa terveyspeliä.
Kuva: Timo Heikura / Yle

Peliteollisuus tähyää nyt myös terveysbisnekseen. Tekesin rahoittamassa tuoreessa tutkimushankkeessa muun muassa vihaisilla linnuillaan maailman maineeseen lehahtanut peliyhtiö Rovio, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto etsivät suuntaa tulevaisuuden tuotekehityksen tueksi.

Kuopion innovaatiokeskuksen asiantuntijan Jyri Wuorisalon mukaan hankkeessa etsitään peliteollisuudesta uusia menetelmiä muun muassa terveyden edistämiseen, toimintakyvyn ylläpitämiseen ja kuntoutukseen. Tarvittava teknologia on Wuorisalon mukaan jo olemassa.

- Tässä pyritään löytämään uusia tapoja, miten esimerkiksi internetiä voisi käyttää uudella tavalla terveyden edistämiseen. Kahdesta kolmeen vuotta, kun kuluu, niin on varmasti paljon sovelluksia markkinoilla, Wuorisalo toteaa.

Tämän vuoden alussa Suomessa oli 150 pelialan yritystä, joista vain 17 toimii Itä-Suomessa. Peliyritysten liikevaihto oli viime vuonna 250 miljoonaa euroa, mutta kasvu on huimaa. Pelialan kattojärjestön Neogamesin mukaan kasvun arvioidaan olevan tänä vuonna satoja prosentteja.

- 99 prosenttia Suomessa kehitetyistä peleistä on viihdepelejä, mutta myös terveysalalle peliteollisuudella olisi paljon annettavaa. Esimerkiksi pelimekanismeja, käyttäjien palkintamalleja, tekoälysovelluksia, on kehitetty pelien yhteydessä ja navigoitavia 3d-käyttöliittymiä, luettelee Neogamesin toimitusjohtaja KooPee Hiltunen.

Yhtenäiset terveysongelmat avaavat ovet globaaliin bisnekseen

Terveysongelmat ovat globaaleja, joten Suomessa kehitetyt sovellukset ovat hyödynnettävissä myös muualla maailmassa. Sen vuoksi terveydenhoidon ja pelien yhdistäminen kiinnostaa kovasti myös peliyhtiö Roviota.

- Suomessa on liian pienet markkinat, mutta Afrikassa ja monessa muussa maanosassa, on tarve tällaiselle liiketoiminnalle. Infrastruktuuri, mobiililaitteet ja älypuhelimet, ovat jo olemassa, mutta palvelut puuttuvat, Rovio Entertainmentin tutkimusjohtaja Veikko Hara toteaa.

Mäkihyppytermein voidaan mennä hyvin etukenossa.

– Veikko Hara

Liiketoiminnan euromääräistä suuruutta Hara ei tässä vaiheessa lähde arvioimaan. Yksi tärkeä ratkaistava kysymys on hänen mukaansa se, kuka maksaa.

- Kunnilla ei ole varaa, mutta onko se sitten loppukäyttäjä vai kenties mainostaja. Nykyäänhän pelit ovat usein kuluttajille ilmaisia, ne rahoitetaan mainostuloilla. Jos on hyvä brändi, mainostulot ovat valtavat.

Haran mukaan suomalaisten, sisältöä tuottavien pienten ja keskisuurten yritysten kannattaisi hankkia yhteistyökumppaneikseen kansainvälisiä toimijoita, joilla on tunnettu brändi.

- Mäkihyppytermein voidaan mennä hyvin etukenossa. Katsotaan ensin mahdollisuudet eli onko meillä kanavaa verkottua. Jos saadaan yhdistettyä sisältö ja tunnettu brändi, niin päästään heti globaaliin bisnekseen ja pk-yritykset pääsevät keskittymään vain sisältöön. Suomessahan on hyvin paljon innovatiivista toimintaa tällä alueella.

Pelillisyys tuo hauskuuden terveysliikuntaan

Hyvinvointialan ja pelimaailman eturivin toimijat kohtasivat maanantaina Suomen ensimmäisessä Games for Health -tapahtumassa Kuopiossa, jossa saatiin esimakua myös tulevaisuuden terveyspeleistä. Esittelyssä oli muun muassa Itä-Suomen yliopiston, laskennallisen älykkyyden tutkimusryhmän peli.

Näytöllä Helsingin keskustan kolmiulotteisessa maisemassa juoksee pieni mies, jonka nopeus riippuu tutkija Antti Väänäsen sykkeestä.

- Tällä pyritään hauskalla tavalla tuomaan sisäliikunta yhä useamman henkilön saataville. Sovellus mahdollistaa, että mitä tahansa liikuntamuotoa käyttäen voi nostaa sykettä, jota sykevyö mittaa, Väänänen kertoo.

Tutkimusryhmän peli ottaa terveysnäkökulmat tarkemmin huomioon kuin esimerkiksi Nintendo Wiin liikuntapelit. Sykkeen lisäksi pelissä voi mitata verenpaineen ja sydänsähkökäyrän.

- Tarkoitus on, että tämä olisi ihan tavallisten kuluttajien käytössä ja mahdollistaisi etäterveydenhuollon kaikille hauskalla, pelillisellä tavalla.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä