Helsinki

Pettymyksiä ja positiivisia yllätyksiä – kaksi erilaista tarinaa koulujen yhdistämisestä

Kun kouluja yhdistetään, vanhemman mielessä risteilee kysymyksiä: Miten käy lapsen koulun tai koulumatkan? Helsingissä on viime vuosina päätetty useista koulujen yhdistämisistä – ainakin hallinnon tasolla. Välillä yhdistämiset menevät pehmeästi, välillä takkuisemmin. Tässä tarina molemmista.

Tyhjät pulpetit luokkahuoneessa.
Kuva: Merja Siirilä / Yle

Kun koulujen yhdistäminen sujuu – "Viestintä korostuu erittäin paljon"

Lähtötilanne

Pukinmäen peruskoulu ja Soinisen koulu Helsingissä päätettiin yhdistää hallinnollisesti. Koulut sijaitsevat lähekkäin, välissä on urheilukenttä. Pukinmäen peruskoulussa oppilaita on noin 630, Soinisen koulussa noin 140.

Prosessi koulujen yhdistämiseksi aloitettiin vuonna 2013. Aloitteellinen oli Soininen koulu, jossa oppilasmäärien kanssa oli ongelmia ja rehtori eläköitymässä.

Hallinnollisesti koulut yhdistyvät elokuussa 2016.

Miten sujui

"Yhdistämispäätöksen jälkeen odotimme pitkään uuden rehtorin nimittämistä, joten varsinainen yhteistyö ja uuden koulun suunnittelu pääsi alkamaan vasta viime vuoden alusta. Yhdistymisprosessissa tärkeää on hyvä keskusteluyhteys koulun johdon kanssa ja rehtorin asenne. Olemme onnellisessa asemassa, että se on täällä hyvällä tolalla.

Pukinmäen peruskoulussa on liikuntapainotus ja Soinisen koulu on myös Liikkuva koulu. Nämä koulut ovat tavallisia, hyviä lähikouluja eli esimerkiksi oppituntien pituudessa ei ole eroja.

Viestintä korostuu erittäin paljon. Vanhempien suuntaan ennakoiva viestintä auttaa sopeutumaan muutostilanteeseen: se, että arkisille pienille kysymyksille on aikansa ja paikkansa. Meidän tapauksessamme käytännön järjestelyistä ollaan ihan pian tiedottamassa eli esimerkiksi kerrotaan, missä rakennuksessa mikäkin luokka on. Tänä keväänä on myös keskustelutilaisuus, jossa vanhemmat voivat tuoda esiin tässä vaiheessa nousseita kysymyksiä."

Marika Mantere, puheenjohtaja, Pukinmäen peruskoulun vanhempainyhdistys

Kun koulujen yhdistäminen kompastelee – "Kouluissa on edelleen kaksi erillistä opetussuunnitelmaa"

Lähtötilanne

Siilitien peruskoulu ja Herttoniemen ala-asteen koulu Helsingissä päätettiin yhdistää. Toisessa koulussa oli parisataa lasta, toisessa alle tämän. Koulut yhdistyivät elokuussa 2015. Siilitie on yhä osin käytössä, koska lapset eivät mahdu yhteen rakennukseen. Toimipisteiden välimatka on yli kilometrin.

Miten sujui

"Tässä puhuttiin hallinnollisesta yhdistämisestä, mutta tosiasiassa kyse oli kahden erillisen koulun lakkauttamisesta ja uuden perustamisesta vanhempien näkökulmasta. Tämä asia ei tullut puskan takaa: meillä oli ollut alustavia keskusteluja opetusviraston kanssa siitä, että alueen lapsimäärät eivät ehkä riitä.

Sitä mukaan kun saimme tässä prosessissa keskustella opetusviraston ja poliittisten päättäjien kanssa, perusteet muuttuivat. Ensin virasto puhui vain alueen lasten määrästä ja hallinnollisesta yhdistämisestä. Myöhemmin virasto painotti säästöjä.

Kouluissa on edelleen kaksi erillistä opetussunnitelmaa. Herttoniemen ala-asteen koulu on ollut eri ikäisiä lapsia samaan luokkaan kokoava yhdistelmäluokkien koulu, jossa oli ilmiöpohjaista opetusta. Siilitien peruskoulu on ollut myös omanlaisensa, siellä on painottunut erityispedagogiikka.

On erikoista, ettei voitu odottaa elokuuhun 2016, jolloin tulee voimaan valtakunnallinen opetussuunnitelman muutos.

Meille vakuutettiin, että kesken koulupäivän lasten ei tarvitse siirtyä rakennuksesta toiseen. Tämä ei pidä paikkansa. Taipaleella on vilkasta liikennettä ja suuri vuosien rakennustyömaa."

Johanna Laisaari, varapuheenjohtaja, Hertsikan ala-asteen koulun Koti ja koulu -yhdistys

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä