Talous

Pikaruoka nostaa Suomea pinnalle – matkailu- ja ravintola-alalle tulossa tuhansia työpaikkoja

Matkailu- ja ravintola-ala laskee, että lähivuosina muun muassa hotelleihin ja ravintoloihin syntyy tuhansia uusia työpaikkoja. Esimerkiksi pikaruokaketjut aikovat lisätä ravintoloidensa määrää.

Mies syö hampurilaista.
Kuva: Mika Moksu / Yle

Matkailu- ja ravintola-alan yrittäjien ja työnantajien edunvalvoja arvioi, että alalle syntyy yli 4000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulle rakennetaan lähivuosina 7-8 uutta hotellia. Myös kasvukeskuksiin syntyy uusia ravintoloita.

– Valtaosa uusista työpaikoista tulee ravintolatoiminnasta, sanoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut Mara ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

Lapin mukaan muissa Pohjoismaissa matkailu- ja ravintola-ala tekivät viime vuonna erinomaisen tuloksen. Suomessa ala päätyi noin prosentin verran miinukselle.

– Meillä ostovoimaa on leikattu ja erilaisia kulutusveroja on korotettu. Uusien työpaikkojen synty riippuu siitä, että ostovoima kehittyy ja ansiotuloverotusta alennetaan, kertoo Lappi.

Kymmeniä uusia ravintoloita

Runsaat viisitoista vuotta Suomessa toimineellla Subway-ketjulla on nyt noin 150 paikkaa eri puolilla maata. Vuoteen 2020 ulottuvat suunnitelmat ovat selvillä.

– Tarkoitus olisi avata muutaman vuoden sisällä yhteensä viisikymmentä uutta ravintolaa, sanoo ketjun Suomen toiminnan kehittämisestä vastaava Petteri Lehtimäki.

Lehtimäen mukaan asiakkaat arvostavat ruokaa valitessaan maun lisäksi muun muassa valinnanvapautta.

Hampurilaisketju Burger King puolestaan uskoo avaavansa noin kymmenen uutta paikkaa vuodessa.

Pelkästään pääkaupunkiseudulla meillä on valtavasti kasvupotentiaalia.

– Mikko Mollberg

– Maailmallakin on huomattu, että ulkona syöminen kasvaa ja halutaan esimerkiksi pienempiä annoksia. Pelkästään pääkaupunkiseudulla meillä on valtavasti kasvupotentiaalia, kommentoi ketjujohtaja Mikko Mollberg.

Pikaruokapaikoissa ei työvoimaongelmaa

Visiot tuhansista uusista työpaikoista ravintola- ja majoitusalalle vaativat toteutuakseen muun muassa työntekijöitä.

Nopean syömisen ravintoloissa ei ole törmätty koviin rekrytointiongelmiin.

Ei ole ollut rekrytointiongelmia.

– Petteri Lehtimäki

– Franchise-yrittäjämme työllistävät noin 1500 ihmistä. Monet työntekijöistä ovat nuoria, jotka ovat työuransa alussa. Ei ole ollut rekrytointiongelmia, sanoo Subway-ketjun Suomen toiminnan kehittämisestä vastaava Petteri Lehtimäki.

– Työllistämme noin 500 ihmistä. Pääkaupunkiseudulla työntekijöiden vaihtuvuus on suurempaa kuin muualla maassa, mutta kohtuuttomia pulmia ei väen palkkaamisessa ole ollut, kertoo ketjujohtaja Mikko Mollberg Burger Kingistä.

Ravintola-alan hakijamäärissä vaihtelua

Visiot tuhansista ravintoloiden ja hotelleiden uusista työpaikoista vaikuttavat houkuttelevilta. Alan kiinnostavuus nuorten silmissä riippuu tällä hetkellä kuitenkin monista asioista.

Esimerkiksi Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa koulutetaan kokkeja ja tarjoilijoita.

– Kokkikoulutus on vetänyt nuoria hyvin ja viime vuosina esimerkiksi television kokkiohjelmat ovat lisänneet koulutuksen suosiota, sanoo matkailu- ja ravitsemisalan vs.koulutuspäällikkö Riitta Immonen.

Kotkassa näkyy kuitenkin, että nuorten ikäluokat ovat pienentyneet. Hakijamäärissä voi olla suurtakin vaihtelua vuosittain.

Suuremmissa kaupungeissa opiskelupaikoista on myös suurempi kysyntä. 

– Kokkikoulutuksen kaltaista buumia emme ole kuitenkaan saaneet syntymään tarjoilijakoulutukseen, harmittelee Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto tarjosi juuri päättyneessä yhteishaussa uutta vastaanottovirkailijan koulutusvaihtoehtoa.

– Seudulla on tulossa hankkeita, joissa voi olla tarve tällaiselle työvoimalle, pohtii Immonen ja myöntää, että koulutuksen alkaminen on vielä epävarmaa.

Suomessa matkailualat työllistävät tällä hetkellä noin 140 000 työntekijää.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä