Talous

Pölyt pois yritysten historiasta – Hankkija palasi juurille

Yritysten historiaa hyödynnetään markkinoinnissa yhä useammin. Hankkija-nimen paluuta pidetään terveenä paluuna juurille.

Kaksi miestä puimurin kanssa
Hankkija-muotia vuonna 1972. Kuva: Yle

Hankkija-nimen paluu suomalaiseen maisemaan on saanut monet iloitsemaan jälleennäkemisestä tai -tajuamisesta. Jäämme odottamaan markkinamiesten seuraavaa oivallusta ensi kesän hitistä: Oranssi ja kauhtunut lippalakki.

Maatalouskauppaketju Agrimarketin ja Multasormen nimenmuutos Hankkijaksi on vain yksi esimerkki selvästi suomalaisten nimien paluusta yritys- ja tuotevalikoimiin. Esimerkiksi Itella muutettiiin takaisin Postiksi ja Metso-yhtymä palautti Valmetin takaisin käyttöön.

– Minkä takia pitäisi peittää tai hävetä vanhoja suomalaisia nimiä, ihmettelee Jukka Kurttila, mainonnan ja markkinoinnin moniottelija, nykyinen Finlaysonin toimitusjohtaja.

Myös ajan ilmiöitä haistelevan Ellun Kanat -viestintätoimiston mukaan suomalaisia on kiinnostanut heti viikon aluksia sosiaalisessa mediassa ja internetissä nuorten jääkiekkoleijonien lisäksi Hankkijan nimenmuutos.

Tervetullut kansallinen pöllyyttäminen

Toimitusjohtaja Jukka Kurttila mukaan vanhat nimet ovat hienoja. Ilmiö on hänen mukaansa tervetullut ja terve paluu enemmän kansallisille juurille etenkin EU-huuman höpöhöpö-linjan jälkeen. Yritysten nimissä yritettiin kertoa jotain epäaitoa kansainvälisyyttä, historiattomuutta. Kansallinen itsetunto on palaamassa.

Älkää vain käyttäkö yhtiön historiaa markkinoinissa, koska tuotteista tulee pölyisiä

– Jukka Kurttila

Hän kertoo esimerkin läheltä.

– Kun ostimme Finlaysonin, meille kerrottiin, että älkää vain käyttäkö yhtiön historiaa markkinoinissa, koska tuotteista tulee pölyisiä.

Kurttilan mukaan he ovat rikkoneet muun muassa tätä kehotusta, ei pelkästään paremman myynnin, vaan hienon tarinan takia. Historiaa voi käyttää monella tavalla hyväkseen markkinoinnissa. Myös yhtiön ostopäätökseen reilu vuosi sitten antoi potkua Kurttilan mukaan nimenomaan historia, jota ei kannata peitellä.

Nimissä on säätöä

Postin lisäksi moni muu suomalainen yritys tai entinen virasto on saanut kuorrutusta nimenmuutoksesta. Vanhan tieliikelaitoksen nimimuutos Destia herätti aikoinaan ihmetystä.

Moniko muistaa mistä Trafi sai nimensä?

– Meillä ei ole vanhaa nimeä, jota ottaa käyttöön, Trafin viestintäjohtaja Anna Jokela kertoo.

Ei nimi miestä pahenna, riittää, että on rohkeutta käytää sitä

– Jukka Kurttila

Viraston virallinen nimi kuuluu "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi", mutta virastossa on haluttu käyttää julkisuudessa vain Trafi-alkua. Nimestä on otettu myös iso F-kirjain pois.

– Trafi on hyvä yleisnimi, lyhyt, ytimekäs ja kätevästi sopivan neutraalia, Jokela kuvaa ja painottaa, että nimenmuutosta ei ole edes harkinnassa.

Emon juuret myös pellolla

Hankkijasta kerrotaan, että nimenmuutos on paluuta juurille. Sitä ei kerrota, miten nykyisen emoyhtiön, tanskalaisen Danish Agron isännät vaikuttivat muutokseen. Emoyhtiöllä on myös juurensa pelloilla.

Sekä Danish Agron että Hankkijan tausta on molempien maiden osuustoimintaliikkessä. Hankkija perustettiin lähes 110 vuotta sitten parantamaan maanviljelijöiden asemaa.

Mainosmies Jukka Kurttilan mukaan nimiin pätee vanha viisaus.

– Ei nimi miestä pahenna. Riittää, että on rohkeutta käytää sitä.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä