Savo |

Pop up -myymälä putkahtaa esiin vain hetkeksi

Kun yritys tarvitsee tuotteilleen lisää ostajia, yksi mahdollisuus on irtautua hetkeksi kivijalasta ja käydä kauppaamassa tavaroita välillä myös muualla. Nykyisin varastomyymälän tapaisesta väliaikaisesta kaupasta käytetään nimitystä pop up -myymälä. Kauppa "putkahtaa" esille toviksi ja sulkee sitten taas ovensa.

Yrittäjä Titta Raitanen
Kuva: YLE / Sini Ojanperä

Pielavetisellä, lastenvaatteita myyvällä yrittäjä Titta Raitasella on jo useamman vuoden kokemus pop-up -myymälöiden pystyttämisestä. Vakituisia myymälöitä hänellä on kaksi, viimeisin pop up -kauppa lopettelee parhaillaan Kuopiossa.

Enimmäkseen Raitanen on käynyt kauppaamassa tuotteitaan pienemmissä kunnissa muutamia päiviä tai pari viikkoa kerrallaan. Kokemukset ovat olleet hyviä.

- Iso työhän siinä on perustaa tämä myymälä, mutta kyllä se varsinkin lyhytaikaisena on sen vaivan maksanut ja markkinointiarvohan sillä on melkoinen, että kyllähän se enemmän tuottaa kuin se lehtimainos, kun sen vaivan vain näkee.

Lyhyessä ajassa asiakkaat myös tekevät ostopäätöksensä nopeammin. Lisäksi pop up -myymälä tukee verkkokaupan toimintaa, koska vaatteita pääsee hypistelemään myös oikeasti, jolloin niitä uskalletaan helpommin tilata. Kuopion Zazas-liike oli poikkeuksellisesti auki yli puoli vuotta, eikä rahallinen tuotto ollut niin hyvä.

- Se ensimmäinen kaksi viikkoa oli hyvä, mutta sitten myynti laski. Ihmiset varmaan katsovat, että esillepanoon ja myymäläkalusteisiin pitäisi panostaa enemmän, mitä pop up -myymälät eivät tietenkään tee, Raitanen kuvailee.

Kuopiossa liike oli pidemmän aikaa olosuhteiden pakosta, sillä järkevää kauppapaikkaa ei löytynyt. Raitasen mukaan remontin keskeltä olisi saanut hyvin edullisia lyhytaikaisia tiloja, mutta kaupankäynnin kannalta yritykselle oli parempi valita tilat rauhallisemmalta kulmalta.

Raitanen jatkanee pop up -toimintaa vielä jatkossakin.

- Joka kerta, kun saan sen homman tehtyä ja kuorman purettua, sanon ettei enää ikinä, mutta sitten teen sen kumminkin taas, Raitanen nauraa.

Hyviä kokemuksia pop up -myymälöistä on saanut myös muun muassa maaninkalainen erikoisjalkineita myyvä Feelmax, jolla oli pari vuotta sitten sesonkimyymälä Helsingin Kampissa. Tuotteet menivät joulun alla hyvin kaupaksi.

Kuopiolaisyrittäjä Sari Satulilla oli toukokuussa kaupungin keskustassa viikon ajan myymälä. Asiakkaiden rohkaiseva palaute johti siihen, että yrittäjällä on nyt Kuopiossa myös pysyvä liike.

Kommentoi aihetta (1 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Savo

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä