Talous |

Professori: Tunnin juna Helsingistä Turkuun toisi kymmenien miljoonien hyödyt

Vaasan yliopiston professori Hannu Piekkola on tutkinut Turun ja Helsingin välille kaavaillun tunnin junan taloudellisia vaikutuksia. Professorin mukaan investointi maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa.

Turun rautatieaseman laituri.
Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Nopeamman junayhteyden rakentaminen Turun ja Helsingin välille, eli niin sanottu tunnin juna, toisi tullessaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä.

Suunnitteluun on mahdollisuus saada EU:lta 25 miljoonaa euroa. Me olemme täysin laiminlyöneet EU-tukien hakemisen.

– Hannu Piekkola

Hankkeesta laaditun selvityksen perusteella investointi maksaisi itsensä takaisin 20 vuoden aikana.

Selvityksen tehnyt Vaasan yliopiston professori Hannu Piekkola esitteli torstaina tuloksia Helsingissä järjestetyssä seminaarissa. Tulosten mukaan säästöt matkustusajoissa ja hiilidioksidipäästöissä olisivat 30 miljoonaa euroa.

– Uuden inhimillisen ja aineettoman pääoman syntyminen tuottaisi vielä noin 50 miljoonaa. Ennustettu väestön ja työpaikkojen kasvu lisäisi myös tarvetta liikenneinvestointeihin.

"Olemme laiminlyöneet EU-tuet"

Professori Hannu Piekkola sanoo, että Turun ja Helsingin välisen tunnin junan suunnittelu pitäisi aloittaa välittömästi. Noin 50 miljoonaa euroa maksavaan suunnittelutyöhön voisi hakea tukea EU:lta.

Helsingin, Turun ja Tampereen pitäisi muodostaa yhtenäinen työssäkäyntialue.

– Jarkko Heinonen

– Suunnitteluun on mahdollisuus saada EU:lta 25 miljoonaa euroa. Me olemme täysin laiminlyöneet EU-tukien hakemisen.

Piekkolan mukaan esimerkiksi Ruotsissa on tehty Suomeen verrattuna moninkertaisia investointeja infrastruktuuriin.

– Merkittävää osaa niistä rahoittaa EU. Me olemme vain kädet pystyssä tekemättä mitään ja odotamme parempaa huomista, hän toteaa.

Toiveissa yhteinen talousalue

Tunnin junan taloudellisia vaikutuksia tutkinut Vaasan yliopiston Hannu Piekkola ei uskalla ennustaa, milloin uusi kulkuyhteys saataisiin lopulta käyttöön.

– Joskus se tulee ilman muuta. Puhutaan, että pitäisi elvyttää. Tämä olisi aitoa elvyttämistä, joka loisi kasvua.

Kauppakamarit puolestaan toivovat, että nopea junayhteys olisi totta jo vuonna 2025. Turun kauppakamarin johtaja Jarkko Heinonen sanoo, että tunnin juna synnyttäisi reilusti uutta työmatkaliikennettä.

– Helsingin, Turun ja Tampereen pitäisi muodostaa yhtenäinen työssäkäyntialue. Valtaosa Suomen bruttokansantuotteesta syntyy tällä alueella. Suurin osa työntekijöistä sijaitsee tällä alueella. Näiden alueiden yhdistyminen yhdeksi talousalueeksi olisi koko Suomen etu.

Päivitetty 11.2.2016 klo 12.52: Juttuun lisätty Hannu Piekkolan ja Jarkko Heinosen kommentteja.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Brexit

Juncker: Britannian eroneuvottelujen alettava välittömästi

Jean-Claude Juncker

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä