Kotimaa |

Raju riita opettajien pätevyydestä

Opetusministeriö haluaa saada jo vuodenvaihteessa voimaan vuosia valmistellun asetuksen, joka alentaisi ammattikoulun opettajien pätevyysvaatimuksia. Elinkeinoelämä kehuu järkevästä joustosta, opettajien etujärjestö syyttää ammattitaidon alennusmyynnistä.

Opiskelua Ravintolakoulu Perhossa
Kuva: YLE

Kiistan keskiössä on erimielisyys siitä, pitääkö ammattikoulun opettajalla olla korkeakoulututkinto. EK:n mukaan esimerkiksi kokkia tai lähihoitajaa voisi opettaa ilmankin, jos osaa sekä opettaa että tuntee opetettavan alan. Opettajien ammattijärjestö taas on jyrkästi sitä mieltä, että ilman teoreettista pohjaa ei opettaminen onnistu.

Kaavaillun asetustekstin mukaan esimerkiksi kahden vuoden sijaisuuden voi antaa henkilölle, jolla on "riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito". Tämän kriteerin täyttymisen voi oppilaitos tapauskohtaisesti itse päättää.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen syyttää hallitusta ammatillisen opettajuuden alennusmyynnistä.

- Määräaikaiseen tehtävään voitaisiin ottaa jopa kahdeksi vuodeksi henkilö, jolla ei ole mitään koulutus- tai työosaamisvaadetta. Riittää, että työnantaja ajattelee, että kyllä nämä on kohdallansa. Tämä on käsittämätöntä meidän mielestämme.

Onko tutkinnosta hyötyä vai haittaa?

EK:ssa asiasta ollaan täysin vastakkaista mieltä. Siellä nähdään, että korkeakoulututkinto tuo vain muodollisen pätevyyden, mutta ei välttämättä lainkaan sellaista osaamista, jota ammattikoulussa tarvitaan. Kriteerejä laskemalla siis saataisiin kenties jopa parempaa opetusta.

EK:n mukaan nykysysteemi on myös liian kankea ja poikkeustapauksissa opettajalta vaaditaan jopa kymmenen vuoden koulutusputki, jotta hänet katsotaan päteväksi.

- Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla pitää olla ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi korkeakoulututkinto ja opettajan koulutus ja kolmen vuoden työkokemus, listaa koulutusasiantuntija Mirja Hannula.

Myös ammattikouluissa muutokseen suhtaudutaan suopeammin. Esimerkiksi Ravintolakoulu Perhon rehtori Marit Nieminen uskoo ammattikorkeakoulututkinnon tai erityisammattitutkinnon riittävän.

- Oleellista ei ole niinkään tutkinto, vaan että on vahva työelämän osaaminen.

Muutos laskisi palkkaa 700 euroa kuussa

Nieminen myös muistuttaa, että opettajien on säännöllisesti päivitettävä osaamistaan. Pelkkä vuosia sitten saatu muodollinen pätevyys ei riitä.

- Tällä hetkellä meillä on Perhossa käynnissä ohjelma vuosille 2010-2014, jonka aikana jokainen opettaja osallistuu 2 - 6 viikon mittaiseen työelämäjaksoon, joko Suomessa tai ulkomailla. Opettajan pitää itse määritellä tavoitteet, jotka tällä jaksolla on saavutettava. Se on juuri sitä ammatillisen osaamisen päivittämistä ja uudentamista, Nieminen sanoo.

Opettajien etuja valvovan OAJ:n mielestä puntarissa on kuitenkin opettajien arvostus - ja yksinkertaisesti raha.

- Ylemmän korkeakoulututkinnon ja ammatillisen koulutuksen suorittaneiden opettajien palkanero on yli 700 euroa kuussa. Mielestämme asetusesitys nimenomaan perustuu siihen, että saadaan halvemmalla opettajia sen kustannuksella, ettei ole väliä millaista osaamista opettajalla on, puheenjohtaja Luukkainen tulkitsee.

Kommentoi aihetta (93 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Tätäkö halutaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eli periaate on se, että jos minusta tuntuu opettajalta, voin toimia opettajana. Sittenhän voi toimia lääkärinäkin ihan vain periaatteella, että "tuntuu lääkäriltä". Voi kuustoista, kyllä teoriaopinnot ovat tarpeen kaikille opettajille. Samalla karsiutuu luonnevikaiset pois. Sama koskenee lääkäreitä.

    Jos pätevyysvaatimuksia aletaan poistaa, poistetaan sitten kaikilta, opettajilta, lääkäreiltä, poliiseilta, rakennusinsinööreiltä, kemisteiltä, laivanrakentajilta, lennonjohtajilta...

  • aika vaihtaa kotimaata

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Törkeää!

    Tämä johtaa suomalaisen osaamisen ja ammattitaidon alasajoon!

  • filos

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei ole rehtorillakaan helppoa. Kolme muodollisesti pätevää epäonnistuu täydellisesti sijaisvirassa. Rehtori riskillä rekrytoi aikaisemmasta kokemuksesta tuntemansa muodollisesti epäpätevän opettajan sijaisen tehtäviin. Homma toimii, muodollisesti pätevät kollegat ovat tyytyväisiä, ratkaisu helpottaa heidänkin työtään. Oppilaiden ja heidän oppimisensa kannalta ratkaisu toimii tosi hyvin. Jopa vanhemmat ovat tyytyväisiä. OAJ ei ole. Muodollinen pätevyys ei useinkaan toimi. Käytännöllinen pätevyys tulisi huomioida ainakin silloin kun hyötyjänä on koko kouluyhteisö. Ainakin tilapäisesti.

  • tähä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    dejavu: mitä tarkoitat tuolla "Kuinka monella juustomestarilla, sepällä tai putki- ja kirvesmiehellä on korkeakoulutus ? " , mihinkä ne sitä korkeakoulutusta tarvitsisikaan?! eihän ne opeta mitään.

  • emeritus ilman papereita

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yhteiskunnassa tapahtuva ihmisten luokittelu erilaisiin karsinoihin koulutuksen ja sieltä hankittujen paperien perusteella surkastuttaa ja kuihduttaa kaiken sen mitä ihmisen pitäisi luonnostaan olla.

    Super hyper PÄTEVÄ surkastunut, kuihtunut mitään saamaton olio joka ylentää itsensä toisten yläpuolelle saamatta mitään aikaiseksi ja niitähän riittää ;))

  • evp-ope

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itse entisenä ammattiopettajana (pätevänä) arvostan käytännön osaamista. turhan paljon tuli palautetta opettajien käytännön osaamisen puuttumisesta. Niin oppilailta kuin työnantajilta. Moni opettajakollega valitettavasti oli sitä mieltä, että pätevänä ei tarvitse osata käytännössä. Ja hei, kuinka moni ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut oikeasti haluaisi opettaa ammattikoulussa? Kokemukseni mukaan nämä eivät kauaan hommassa viihtyneet.

  • inssi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä, että alennusmyynti ulottuu tännekkin. Insinööriyys on jo myyty.

  • Kansalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voi perhana, olen sitten jo vuosia toiminut opettajana työpaikallani aina kesän alla kun on pitänyt kouluttaa kesäduunarit tekemään töitä. Ja ihan ilman pedagoogisia koulutuksia...

    Ai hemmetti... Kas kun ei OAJ puutu tähänkin epäkohtaan.

    Sanoisin että kyllä hyvä opettaja on enemmän kuin muodollinen pätevyys tai rautainen ammattitaito alalta. Pitäis olla molempia jotta voidaan sanoa että on hyvä opettaja.

  • sepionsupi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammattikoulussani paras opettaja oli opettaja jolla ei ollut pätevyyttä(insinööri, tehnyt töitä alalla ja oikeasti alaan kiinnostunut). Vuosia sille aina annettiin uusi ja uusi määräaikainen sopimus. Sitten siellä oli myös "päteviä" opettajia, jotka ei osannut opettaa ja kiinnostus opettamiseen nolla, nämä oli usein niitä insinöörejä jotka eivät ole pärjänneet työelämässä, silloin voi nähtävästi ruveta opettamaan.

  • nopeutusta valmistumiseen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On kerrankin järkeä tähän ylikouluttamisen auvoiseen olotilaan.

    Paperipätevä ei välttämättä ole pätevä, kuin muodollisesti. Käytännön harjoittelu pitäisi olla opintojen A ja O. Sitä muuta tarvittavaa välillä ja lopputulos olisi parempi nykyistä.

    Aivan sama asia hoitoalalla. Läheskään kaikkien sh.n ammattitaito ei ole kummoinenkaan. Käytännössä vasta oikeasti opitaan asiat.

    Oppisopimuskoulutus kunniaan! Turhat yleissivistävätaineet vähemmälle, koska niistä on jo tiedot. Tätä kautta työurat pitenisivät alkupäästään, kun opiskelusta valmistuisi vuoden pari aiemmin.

    Onhan outoa, että kampaajakin käy 3 vuotta ammattiin koulutusta! Siihen saa pätevyyden vuodessakin...

    Välillä vaikuttaa siltä, kuin tällä ylettömällä kouluttamisella tuettaisiin opettajien työllistymistä.

  • Vesa (pätevä ope)

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Korkeakoulututkinnon vaatiminen on typerää, mutta sen 60 opintopinnan suuruisen opettajaopintopläjäyksen voisi vaatia. Vaikka suuri osa siitäkin oli melkoista puppaa, niin siellä oppi myös ihan hyödyllisiä juttuja siitä, miten oppiminen tapahtuu ihmisen aivoissa ja miten oppimisen esteitä voi purkaa.

  • DI

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Takavuosina ammattikoulun työnopettajat olivat teknillisen koulun käyneitä teknikoita. Sitä aikaisemmin teknikko oli kelvollinen jopa ammattikoulun rehtoriksi.

    Yleensä teknikolla oli ennen teknillistä koulua hankittu käytännön ammattitaito, joten teknikkolla oli hyvä pätevyys ammattikoulun työnopettajaksi. Sen sijaan insinööriksi kouluttautuneilla keskikoulun tai lukion jälkeen hankittu käytännön työkokemus oli niin vähäistä, että insinöörit eivät olleet päteviä työnopettajiksi.

    Nykyäänkään pelkän insinöörintutkinnon suorittaneilla ei ole sellaista käytännön työkokemusta, että insinöörit olisivat teknikoita pätevämpiä työnopettajia. Suuren munauksen tekivät opetusministeriön virkamiehet, kun ne ajoivat teknikkokoulutuksen alas ja panivat työnopettajien pätevyysvaatimukseksi insinöörintutkinnon. Teknikkokoulutuksen lopettaminen on tullut kalliiksi Suomen teollisuudelle.

  • Allu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Molempia osa-alueita opettamisessa tarvitaan, ammattiosaamista ja pedagogisia taitoja. Ei ammattikouluopettajan silti tarvitse omata korkeakoulututkintoa (ylempää). Arvomaailma on hieman vinossa suomenmaassa. Autoa ei voi viedä huoltoon jos tietää että huoltomiehenä on juuri ammattikoulusta valmistunut untuvikko, mutta lääkkiksestä vasta lääkärin toimeen valmistuva on kova ammattilainen. Opettajan työssä olennaista on soveltuvuus opettajan ammattiin, aito kiinnostus alaan ja halu jatkuvaan kehittymiseen. Riittävät pohjatiedot ovat myös välttämättömyys. Opiskeluun hakeutuvia pitäisi enemmän testata ammattiin soveltuvuuden suhteen. Usein törmää esimerkiksi lääkäreihin joka eivät oikein kykene työskentelemään toisten ihmisten kanssa vaikka heidän ammatti on juurikin ihmisten kanssa työskentelyä. Onneksi ei vielä lentäjäksi pääse pelkillä teoreettisilla taidoilla.

  • Open ope

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Late hoi, sitä matematiikkaa amatsuissa opettaa ne ne millimetriviivastolla kasvaneet. jotka eivät sitten muuta osaakaan opettaa. Käykää kouluissa katsomassa mitä se touhu on, sinne saa mennä kuka vaan.

  • ihmettelijä 2010

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei ammatillisen koulutuksenopettajien palkka ole lainkaan korkea suhteessa koulustustasoon verrattuna peruskoulun tai lukion opettajiin. Palkkauksessa ollaan matalammalla tasolla kuin lukion opettajat vaikka puhuttaisiinkin ylemmän korkeakoulun suorittaneista.

    Lähihoitajakoulutuksessa ainakaan ei pelkkä malliosaaminen riitä, vaan ammattitaitoinen työntekijä (=lähihoitaja) tarvitsee melkoisesti teoriatietoa, jotta voi hoitaa ja tarkkailla potilasta erilaisissa toimintaympäristöissä. Tämän teoriatiedon opettamiseen tarvitaan ammattitaitoista opettajaa. Tuskin opetusministeriö tai EK haluaisi olla hoidettavana sellaisen hoitajan vastuulla, joka ei tiedä mitä tekee ja miksi. Tällainen ammattitaito ei ole siirrettävissä uusiin, muuntuviin tilanteisiin. Lähihoitajan työ ei ole ruutiininomaista, liukuhihnatyötä vaan luovaa tiedon soveltamista yksilöllisesti potilaiden / asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi koulutuksella on kain myös työelämän uudistamisvaade - mihinkäs se muuttuu, jos työelämän kenties vähän koulutuksissa käyneet työntekijät siirtyvät opettamaan lähihoitajia.

    Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on myös melko paljon erityisopiskelijoita ja maahanmuuttajia, joiden opettaminen vaatii "pätevältäkin" opettajalta lisäkoulutusta esim. erityisopettaja. Kuinka nyt sitten pystyisi opettamaan ilman mitään koulutusta.

    Nykyään opettajat käyvyt työlämäjaksoilla, joilloin pääsevät päivittämään tietojansa. Aiemmin, ennen kuin säästettiin työssäoppimisesta, opettajat olivat saman ajan "työssä" kuin opiskelijatkin. Päivittivät täällä tietojansa ja samalla kouluttivat myös kenttää.

    Tuntuu siltä, että EK tai opetusministeriö ei oikein mielle sitä, millaista työtä lähihoitajat oikein tekevät. Kun lääkäreiltä valuu töitä sairaanhoitajille, siirtyy sairaanhoitajien töitä lähihoitajille. Valtakunnallisissa tutkinnon perusteissa määritelty lähihoitajan ammattitaito on hyvin korkealla tasolla ja usein kuulee työelämän arvioijien sanovan, että eivät itsekään yllä esim. hyvälle / kiitettävälle tasolle . Onko tämä taas sitä kuuluisaa sosiaali- ja terveysalan arvostusta ? Tälläkö saadaan hyviä opiskelijoita lähihoitajakoulutukseen ? Vanhustyöhön ? Kun ei opettajienkaan tarvitse olla päteviä tai osata juuri mitään ???

  • Peksu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    OAJ ei ajattele järjellä, maailma muuttuu. Joku tietää ja osaa opettaa, mutta se ei kelpaa.

  • A.M.Mattimies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hauskaa luettavaa!!

    Opettajat puolustelevat opettajapätevyyttä sellaisilla asioilla, jotka ovat hyvin usein käytännössä vain teoreettista sanahelinää. Kyky arvioida oppimisvalmiuksia ja sen mukaan valita opetusmenetelmiä.. hah. Rutinoitunut keskiverto-opettaja ottaa sen 10-30 vuotta vanhan mappinsa edelleen luokkaan ja hoitaa opetuksensai sen mukaan. Tuskailee uusia asioita ja tekniikoita kun ei pysy kehityksessä mukana, ja jonka opiskelijat huomaavat. Opiskelijalla voi laskea kun opetuksesta aistii historian havinan.

    Suosittelen ammatti-ihmisten käyttöä ammatillisessa opetuksessa - ns. opettajapätevyyden omaavien opettajien rinnalla. Silloin pysyy laatu kohdallaan.

    Ja sitten -kuntien rahatilannetta tämä ei auta - ammatillisen koulutuksen rahoitus tulee valtiolta - ja koulutuksen järjestäjien -kuntayhtymien omistajat eli kunnat eivät maksa suoranaisesti mitään jos kuntayhtymä on hoitanut taloutensa järkevästi.

  • sus siunakkoon

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tietty koulutus kertoo, mitä on oppinut. Jollei määrämuotoista tutkintoa ole, ei kukaan tiedä, mitä osaa.

    Jos vaatimuksena on "riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito", niin tämän jälkeen täytyy voida tutkia täyttääkö hakija ehdot. Täytyy olla luettelo ihmisistä, jotka voivat määritellä "vahvan käytännön taidon, ja täytyy olla luettelo riittävän koulutuksen nimikkeistä.

  • Ammattimies 60-luvulta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Alalla olleena tiedän jonkinverran työnopetuksesta ammattikoulussa.Kun työnopettajiksi/ammatinopettajiksi tuli insinöörejä.Heillä oli koulutus asim .lukio ,tekn.opisto tai AMK.Pakollinen työharjoittelu.Varsinaista ammattityötä tuskin ollenkaan.Toisin oli ennen 50-60 luvulla.Työnopettajat teknikoita tai ammattimiehiä.Heillä usean vuoden kokemus varsinaisesta työelämästä.

  • Missä arvostus?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Enemmän palkkaa lukion opettajille! Lukiomme opet, loistavia ihmisiä ja hyviä opettajia, joutuvat tekemään älyttömästi töitä usein iltamyöhään!

  • Jakke

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden mittari on 60 opintopistettä.

    Käytännön pätevyys on kokemus aiheesta. Toki opinnot antaa vinkkejä käytännön taitojen jakamiseen. Korkeakoulututkinto vaatimus on oma luku sinänsä.

  • Pätevyys vielä alemmas?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kuten eräs toinenkin jo tässä kommentoi, lukion opettajien joukossa on aivan mielettömiä opettajia, joita voi vain arvostaa loputtomiin. Elämä kuitenkin on kompromisseja ja jo valmistuneena ylioppilaana olen nyt opiskelemassa ammattikoulussa. Lukiolaisilla on aina tietty käsitys "amislaisista", mutta todellisuus on pahempi kuin olisin ikinä uskonut. Se, että ammattikouluissa opettaa ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista opettajankoulutusta näkyy omassa opinahjossa lähes joka osa-alueella.

    Opetusohjelman suunnasta ei tahdo olla minkäänlaista varmuutta ja niin sanotut "opettajat" opettavat vähän minne sattuu. Totta kai mukaan mahtuu hyviäkin yksilöitä samalla tavalla kuin lukioonkin mahtuu muutama mätä omena opettajien puolella, mutta päämääräisesti tuntuu, että kenelläkään ei ole hajuakaan siitä mitä pitäisi opettaa ja milloin, saati sitten miten. Etenkin oppilaalle, joka haluaa saada koulutuksesta jotain irti, on tuuliajoilla samalla tavalla kuin opettajakin, eikä mikään ole sen turhauttavampaa. Opettajilta pitäisi nimenomaan vaatia jonkinlainen opettajankoulutus edes alkeista lähtien ja siitä ylöspäin. Pelkkä uutisen otsikko jo karmaisee selkäpiitä pitkin kylmin värein. Hrr.

  • Ristik

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammattikoulut kouluttavat todellista työelämää varten. Yritykset saavat vapaasti palkata vaikka kouluttamattoman vaikka johtajaksi, jos henkilöllä on käytännön kyvyt tähän tehtävään. - Miksipä ei opetustyötä vastaisi samat normaalielämän säännöt?

  • Järki käteen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei pihvin paistamisen ja muiden käytännön töiden opettaminen vaadi maisterin titteliä. Ylikouluttaminen on hulluutta ja kallista voimavarojen haaskausta. AY-porukka vaatii tietysti korkeita titteleitä vidakseen vaatia korkeita palkkoja vaikkei opetuksen taso nouse titteleillä mihinkään.

  • Annan tukeni OAJ:lle

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kokemus yläkoulusta: En ollut lukenut lainkaan historiaa opiskeluaikana. Suomen kieli oli pääaineeni. Suostuin ottamaan äidinkielen tuntien lisäksi kaksi viikkotuntia historiaa yhdelle luokalle. Se oli virhe. Koko vuoden ajan se kaksi tuntia teetti paljon enemmän valmistelutöitä kuin yli 20 tuntia äidinkieltä.

    Asioita ei voi opettaa edes pinnallisesti, jos niihin ei ole perehtynyt syvällisesti. Huomasin, että historia ei todellakaan ole mikään hanttiaine.

    Historiaan tutustutaan myös kielten opiskelussa, kielten historiaan nimittäin. Suomen kielen opintoihin kuului opiskeluaikanani esim. lapin kielihistoria, jota ei todellakaan koulussa tarvita, mutta se oli nimenomaan syventävää opiskelua, joka auttoi antamaan varmuuden, että hallitsen opetettavan aineen.

  • Opiskelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "ammattitaitoiset" opettajat eivät todellakaan ole jyvällä elävästä elämästä ja nykyisistä metodeista työpaikoilla. Eiköhän sen jo järkikin sano että jos joku 10-30 vuotta opettaa jotain ammattialaa, niin ehtiihän se ala "hieman" muuttua siinä ajassa.

    Nämä kyseiset opettajat eivät myöskään tee hommia muualla kuin ammattikouluissa joten ei sitä tietotaitoa mistään heille tule. Lisäksi ei joka paikkaan saada "pätevää" tutkintoja suorittanutta opettamaan, joten ainoa (parempi) vaihtoehto on ottaa pätevä ja sosiaalinen ammattimies tilalle.

  • JiiPee

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Taas ihmiset pukkoilee ääripäästä toiseen eikä edes haluta etsiä jotain järkevää tasapainoista ratkaisua.

    Itselläni oli ammattikoulussa tälläinen oman alan osaaja, joka oli kaukana mistään pedagogisesta pätevyydestä. Aivan hirveä opettaja. Itse en haluaisi sellaisia enää yhtään mihinkään kouluun. Hänen opetusmetodi oli "Tässä on nippu A4:sia, lukekaa nämä" ja siinä oli oppitunti.

  • Ransu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Päinvastoin tällä joustolla saadaan parempia opettajia! Ammattikoulujen opettajiksi pitää päästää kokeneita ammattilaisia pitkän työelämän jälkeen. Ei heillä tule vaatia mitään muodollisia pätevyyksiä saatika pedagogisia tutkintoja - heidän ammattitaito ja kokemus on tärkeämpää. Opettajia heistä tulee sitten työssä oppimalla. Ammattikoulujen opettajia ei voi verrata esim. lukion opettajiin - joilla on kiveenhakatut opetussuunnitelmat, valmiit oppikirjat, vuosia vanhat kalvot ja vakioidut koekysymykset. Lukion opetus on perus-asioiden teoreettista opettamista jossa ei tarvitse koko ajan pysyä ajan ja teknologian hermolla. Ammattikouluissa taas painopiste tulee asettaa teollisuuden kehityksen mukana pysymiseen ja jatkuvaan muutokseen. Siellä opettajilla pitää olla sekä rautainen käytännön ammattitaito omalta alaltaan - sekä mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen jotta teollisuudelle voidaan tarjota ajanmukaisesti koulutettua työvoimaa. Näin se on!

  • Marsu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tytärtämme "opettaa ammatillisesti" sijaisena juuri perustutkinnon suorittanut teinityttö, kun "pätevä" otti ja lähti jolllekin pitkälle lomalle tai vapaalle. Olemme kyselleet oppilaitokselta ammatillisen moraalin ja vastuun perään, mutta kun koulusta ei vastailla, joten vastaisitko sinä, OAJ:n Luukkainen.

  • Anna Karttakeppi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vuosia opettaneena olen ehtinyt kummastelemaan että ns. virkaheitto-opettajillakin, olipa heillä muodollista oppia tai ei, on aina työnantaja, joka sitten maksaa siitä tehdystä "työstä". Jos työnantaja on halukas pitämään tällaisen opettajan, eihän se suinkaan ole tämän opettajan vika. Todellinen ongelma tässä kiistassa taitaa olla siinä että ilman muodollisia oppiarvoja työnantajien olisi käytettävä enemmän aikaa, rahaa ja paneutumista työhönotossa palkattavan todellisen osaamisen selvittämiseksi. Näin tehdään "työelämässä", miksei sitten opettajien kohdalla?

  • Teoriaa ja käytäntöä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En usko että pelkällä pihvin paiston osaamisella on pätevä opettaja. Kyllä on hyvä jos opettaja ymmärtää myös esim. tarjottavan ruuan ravintoarvot ja kertoo myös näistä asioista oppilaille. Nythän koulun keittiöissä tarjotaan "liha"pullia joissa on 14 % lihaa. Kertoo millaisesta henkilökunnan ammattiosaamisesta? On myös hyvä jos kokeilla on osaamista omien reseptien kehittämiseen, ettei tule aina vain tarjottua sitä mitä joku on näyttänyt ja opettanut.

  • CBA

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Paras opettaja on sellainen, joka tietää opettamansa alansa täydellisesti ja haluaa välittää tietonsa eteenpäin. En ole kylläkään kohdannut Suomessa ainuttakaan. Tiedonpihtareita sitäkin enemmän.

  • rammac

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On selvää, että esim metsämonitoimikoneen opettajan ei tarvitse olla maisteri, silloin ei olisi opettajia.

    Toisaalta opettajalla pitäisi olla käytännön alan kokemusta esimerkki johtajakoulutusta antava opettaja, joka päivääkään ei ole ollut muualla töissä kun yliopistossa tai ammattiklulussa.

    missä keskitie

  • Opiskelijan sukulainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olisiko OAJ:lla ratkaisu siihen, että Myllypuron autolinjalla ei ole opettajaa ollenkaan. Opiskelijat siellä keskenään yrittävät saada jotakin aikaiseksi.

  • emeritus ilman papereita

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Se vaan on niin, että pätevyyteen tarvitaan ammattitaitoa ja osaamista, se ei välttämättä näy papereista.

    Muistakaa että maailman kaaokset/kriisit/kuplat johtuvat kouluja käyneitten toimenpiteistä, jotka pitävät itseänsä kaikissa asioissa parhaina asiantuntijoina.

    Eduskunnassakin riittää kun osaa painaa kahta nappia jaa tai ei ja ainoastaan sillä on merkitystä, että tietää miten se vaikuttaa yhteiskunnan hyvinvointiin.

    Roskikset täyttyvät pätevistä papereista, missä ovat osaavat, ahkerat, ammattitaitoiset IHMISET niitä tarvitaan PÄTEVÄ joutaa Ö mappiin.

  • Rautainen ilmapallokin leijuu?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opettajat opetelleet opiskelemaan etupäässä opiskelua varten. 10-vuoden pätevöitymisputkessa teoriaa ansiokkaasti opiskellut voikin sitten todeta, että työelämän muuttumistahti ja muuttuvat vaatimukset ammattikoulusta valmistuville ovat tärkeämpiä omaksua, kuin muodolliset "norsunluutorni-vaatimukset". Missä ovat innovaatiot ja uudet nuoret yrittäjät??

    Mitä tulee rautailmapallon leijumiseen, niin ei sen keksinyt insinööri ollenkaan väärässä ollut, ainoastaan olosuhteet eli ympäristö oli väärä. Näin voi olla myös ammattiopetuksessakin, reaalimaailma on jo aikaa sitten muutunut eli opettaja oli ainakin teoriassa oikeassa, mutta ympäröivä maailma (ympäristö) vain oli väärässä.

  • Kansalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    EK on aivan ristiriitainen vaatimuksissaan.

    Suomeen halutaan elinkeinoelämän vaatimuksesta Aalto-yliopisto tuottamaan korkeatasoista osaamista.

    Nyt sitten näiden kalliiden Aalto-ratkaisuiden jälkeen ei näitä osaajia tarvitakkaan ammattitaidon kohottajina sekä osaajina.

    Riittää pelkkä työkokemus terveysalalallekkin työpaikalla ilman korkeakoulututkintoa EK:n mukaan.

    Siinä on nyt sitten sutattu turhaan miljardeja euroja elinkeinoelämän vaatimuksesta korekeakoulu-uudistukseen yhteiskunnankin rahaa.

    Aivan käsittämätöntä puuhaa ja vastuutonta.

    Ei pelkkä työkokemus riitä opettajaksi ilman korkeakoulututkintoa.

    Nyt jo Botswana eli kehitysmaa on mennyt kansainvälisessä vertailussa Suomen ohi tietoyhteiskuntana ja syynkin nyt ymmärtää. Jo nyt on poistettu osa koululaitosten pätevyysvaatimuksista johtaja tasolla.

    Nyt jo epäpätevät johtajat sekä mikäli EK:n halu täyttyy, niin tulevaisuudessa epäpätevät opettajat ovat romahduttaneet Suomen tietoyhteiskuntana.

    Nyt tulee laittaa ehdoton loppu EK sekä elinkeinoelämän täydelliselle mielettömyydelle!

  • realisti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kokoomuksen harjoittama Suomen alasajo jatkuu. On päivänselvää mihin uudistus johtaisi. Kunnat palkkaisivat säästöjen vuoksi epäpäteviä opettajia ja korkeakoulutetut jäisivät työttömiksi. Sitten vielä löytyy niitä tyhmiä jotka äänestävät tätä kykypuoluetta.

  • as

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mihin perinteisiä asiantuntijakoulutusta nykyaikana edes tarvitaa? Onhan jo osoitettu, että lääkärinäkin voi toimia henkilö, jolla ei ole koulutusta, mutta oikea luonne.

  • Opettajien ammattipätevyydestä...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Käytännön kokemuksesta, olen täysin eri mieltä tuon EK:n ehdotuksen kanssa! Suorittamani ammattikoulutus, tutkinto kesti vuoden. Koulussa oli opettajina juuri näitä "alan ammattilaisia" joilta puuttui täysion pedagogiset valmiudet opetukseen! Opetus tunnit koostuivat aikuisten oppilaiden toistuvasta, jatkuvasta pelleilystä, häiriköinnistä tunneilla joka sai vain jatkua koko koulutuksen ajan! Tämän seuraus oli että he jotka halusivat oppia jäivät toiseksi! ...Ja muutenkaan opetus ei herättänyt luottamusta koska alati oppilas joutui "opettamaan opettajaa"! ...Tämän koulutuksen jälkeen päätin että seuraavaan koulutukseen mennessäni jo etu-käteen varmistan opettajan "ammatti pätevyyden ja koulutuksen työhönsä"! Kyllä OAJ on nyt ihan oikessa näissä esityksissään, vaatimuksissan opettajien koulutuksesta, pätevyydestä alalle!

  • Korkeakoulutettu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mihin perustuu 700 euron palkanero?

  • Hyysäys

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opetusministeriössä kannattaa tuulettaa myös, jotta opiskelijoiden parhaaksi toimiminen onnistuisi ammatillisessa oppilaitoksessa.

    Miksi ei luoda erikseen ammattikouluja eli kaksivuotisia tutkintoja niille ja opettajille, jotka niitä erikseen haluavat. Siten voi vaikka työelämässä kouluttautua ja ei tarvita kieliä sekä muita vastaavia aineita.

    Tätä menoa voisi miettiä suomen kielen vapaaehtoisuutta myös.

    Hyysätään, hyysätään jne.

  • haistakeehan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Muutosten taustalla on aina raha. Ihan turha väittää mitään muuta. Tässä kiteytyy koko asia, eli kuntien menojen säästöstä kyse:

    "Mielestämme asetusesitys nimenomaan perustuu siihen, että saadaan halvemmalla opettajia sen kustannuksella, ettei ole väliä millaista osaamista opettajalla on"

  • Toivotalkoot

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ääni Kokoomukselle on ääni EK:lle. Muistetaan nämä kannanotot ensi kevään vaaleissakin!

  • j.1

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    äärioikeiston touhua.

  • Ammatillisuus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minä olen kohdannut omassa ammatillisessa koulutuksessani korkeakoulutetun pedagogisesti pätevän opettajan, joka ei osannut taas ammatillista puolta ensinkään ja siten opetti pätevästi asian vierestä, joten kokemukseni mukaan korkeakoulu ei yksistään tee pätevää ammatillista opettajaa , vaan kokonaisuuden tietotaito, joka on hankittu eri lähteitä hyväksi käyttäen. Muodollinen pätevyys ei ole TÄRKEIN !!!!

  • George

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yksikään amatsun ope ei edes pärjäisi nykyisessä työelämässä! EK puhuu asiaa ja kokemuksesta. Työpaikoillehan ammattikoulusta valmistutaan, opettajien työkokemus on a & o, ei luentosaleissa istunut ja opetetut teoriaopinnot. OAJ pitää vain omien jäsentensä puolia, ei näe asiaa yhtään sen syvemmälle. Sama sokeus ollut aina. On ammattialoja joissa tieto ja taito kehittyy vuosittain niin rajusti, ettei 60-90 -luvun dippi-inssit ole pysyneet perässä, mutta ovat oppilaitoksissa ammatillisen opin jarruina, ja hirvittävällä palkalla! Kaikki uusituu ja muuttuu, miksei tämä asia?

  • EK ajaa ainoastaan palkkoja alas

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tutkinnon omaava kerää käytännön kokemusta paljon enemmän ja nopeammin kuin sellainen joka ei kykene oppimaan kuin virheitä tekemällä.

    Käytännön osaaminen on joko pelkkää kehittymiskelvotonta apinointia tai sitten asiallista teorian kautta ymmärtämistä.

  • Isä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tässä on kyse siitä, että tietyillä ammatillisilla aloilla, joilla ammatillinen kehitys on nopeaa, ja opettajakunta vanhenee ja sitä kautta opetustieto, saataisiin asiantuntevia, motivoituneita, uusia opettajia pätevyyden piiriin. Ketä se vahingoittaa? Tiedän Turusta tapauksen jossa paikallinen ammattikoulun "pätevä" lehtori opetti 80-luvun viestintätekniikkaa yhä 2000-luvun lopulla. Ei tarvinnut uusiutua, kun palkka juoksi virka pysyi. Kuka kärsi? Opiskelijat ja työelämä. Mitähän tähän vastaisi OAJ?

  • tuntiopettaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    15 vuotta "oikeissa" töissä ja 10 vuotta "epäpätevänä" opettajana ammattikoulussa. Nyt pedagoogiset loppusuoralla. AMK pitäisi vielä suorittaa, jotta "päteväksi" kutsuttaisiin. Nykyään koulutustusputki menee näin: amis, armeija, AMK ja perään vielä pedagoogiset. Ikää karttunut rapiat 25 v ja työelämää ei juuri yhtään. Ei pärjää näillä "opeilla" ammatillisella puolella opettajana.

  • Töissä oleva maalari!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olisinkohan ollut pätevä?Vuosi takaperin jäin rakennusmaalarina työttömäksi,työvoimaviranomaiset ehdottivat hakemuksen laittoa maalarikurssi opettajaksi.Komeusta alalta n,33 vuotta,olisikohan siihen OAJ puutunut?

  • o tempores o mores

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    >>Opetus tunnit koostuivat aikuisten oppilaiden toistuvasta, jatkuvasta pelleilystä, häiriköinnistä tunneilla joka sai vain jatkua koko koulutuksen ajan! Tämän seuraus oli että he jotka halusivat oppia jäivät toiseksi!>>

    Heh, miten opettajan pedagoginen pätevyys vähentää luokassa olevien AIKUISTEN riehumista?!?! Ei mitenkään. Ammattikoulu ja lukio ovat vapaaehtoisia koulutuspaikkoja, joten niihin menijöiden odotetaan käyttäytyvän sen mukaisesti. Ne eivät ole enää päivähoitopaikkoja...

  • Hieman kokemusta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan mielestäni useilla aloilla molempia opettajatyyppejä. Vahvan ammatillisen osaamisen hallitsevat pystyvät antamaan pohjan hyvälle perusosaamiselle ja ylemmän tutkinnon suorittaneet voivat laajentaa tietämystä alueille, jotka käytännön opetuksessa eivät tule vastaan. Nykyiset opetusryhmät ovat niin suuria tehokasta opiskelua ja nykynuorisoa ajatellen, että ryhmät pitäisi jakaa. Toiselle osalle opettaisiin käytännön osaamista ja toiselle teoreettista.

  • Suomen pystykorva

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Uudistushan merkitsisi sitä, että yhä vaadittaisiin ammatillsen open pätevyyteen ammatilliset pedagogiset opinnot (joihin pääseekin vasta tuntiopettajana toimittuaan), mutta ammatillisen puolen opintoihin ei tarvitse olla luentosalissa istumaan opetettu teoriainsinööri, vaan työelämätausta, nykyistä insinööriä alempi ammatillinen koulutus kelpaa, kädentaidot siis. Kukaan ei vaan kysy elämänkoulusta mitään, se tutkinto kun on monelta silkkihuivissa hilluvalta kaunosielulta ja pikkutakista auktoriteettia ammentavalta pätevältä jäänyt hankkimatta.

  • Metsäläinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Tietty koulutus kertoo, mitä on oppinut."

    Höpö höpö, tutkinto kertoo mitä on suorittanut, se on aivan jotain muuta kuin oppiminen tai osaaminen. Jos nykyisellään yliopistossa pystyy suorittamaan viiteen vuoteen neljät maisterin paperit, se ei kerro lahjakkaista opiskelijoista vaan systeemin kieroutuneisuudesta.

    Tässä ollaan sen perustavaa laatua olevan kysymyksen äärellä, että kumpi on helpompaa: kouluttaa ammattilaisesta/asiantuntijasta opettaja vai opettajasta ammattilainen/asiantuntija? Kumpi on pätevämpi opettamaan ammattia, henkilö jolla on 10 v. käytännön kokemus alalta ja sen jälkeen suoritettu ammattikorkeakoulututkinto vai maisteri, joka on pääaineensa ohessa hankkinut pedagogisen pätevyyden sekä lukenut opetettavaa alaa sivuaineenaan? Sen tiedän, että jälkimmäinen saa työpaikan.

  • janne

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Parhaat opettajat on niitä jotka tekevät töitä. Toki peruskoulutus opettamiseen olisi hyvä olla, mutta sekin riippuu niin paljon itse henkilöstä. Vaikka olisit kuinka hyvin perehtynyt opetuspsykologiaan niin se ei sinusta opettajaa tee jos olemukseni ei ole "opettaja".

  • amk-opiskelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nykymeno AMk:ssa ei ainakaan vakuuta. Ison Metropolian eräässä toimipisteessä monien opettajien taso on jotakuinkin olematon, pätevyydestä en tiedä, mutta työn jälki ei ainakaan vakuuta. Toisaalta suurimnat puutteet ovat hallintopuolella. Elämää ei pysty suunnittelemaan, kun opintojen ja tenttien aikataulut saadaan tietää jopa vain viikkoa tao paria aikaisemmin. Hallinnon keskittyminen säästöjen merkeissä on aiheuttanut tämän ja taitaa olla nin, että opettajat ovat tuuliajolla itsekin lähijohtamisen puuttuessa.

    Lukion jälkeen opetuksen taso laski ihan uskomattoman paljon.

  • osa-aikakassa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Se on kokemukseni mukaan ihan sama kuka siellä amatsuissa toimii nuorisoasteella lasten päivähoidon valvojana ja leikittäjänä ja laulattajana, pääasiassa pelkkää kasvatus- ja sosiaalityötä, ammatillinen oppi on sivuseikka. Oppilailla on nykykoulussa kaikki oikeudet, opeilla vain velvollisuudet. Ja oppilaitoksille tärkeintä on oppilaasta maksettava valtiontuki, 8000 e / vuosi. Työelämältä kukaan ei kysy mitään. Opetusministeriö ja EK on oikeilla linjoilla. Elämänkoulun käyneet ammatinosaavat jotka osaa opettaa opettamaan työtä ja elämää varten!

  • RR

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Opettajien etuja valvovan OAJ:n mielestä puntarissa on kuitenkin opettajien arvostus - ja yksinkertaisesti raha."

    Eikö tuo kerro koko totuuden? Oppilas ei ole ikinä se tärkein, pääasia että opettajalla kaikki hyvin, vaikka väkisin.

  • Oppe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jonkunlainen kompromissi olisi paikallaan. Korkeakoulututkinto on mielestäni ammatillisten aineiden opettajalle tarpeeton mutta sen verran pitäisi vaatia, että opettajaksi ryhtyvällä olisi perustiedot opetusmenetelmistä ja siitä kuinka eri tavoilla ihmiset oppivat. Ei ole mitään hyötyä opettajasta, joka osaa itse asiat muttei osaa opettaa ja siirtää tietojaan ja taitojaan oppilaille.

  • Sininen haalari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opettajakaverinani on dippi-inssi joka ei saa tuota opetuksen työsalin työkonetta edes käyntiin, eikä osaa tehdä sillä opetettavaa työtä käytännössä. Teorialuokassa kyllä, paperilla. Että semmonen pätevä. Kyllähän sen oppilaatkin tietää. Nauraahan ne.

  • Jaska

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos ammattikoulun opettajaksi kelpaa ammattikoulun käynyt henkilö, niin riittääkö seuraavaksi se, että peruskoulun opettajaksi kelpaavat kaikki vain peruskoulun käyneet?

  • ope-opiskelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opettajana toimiminen on käytännön ala, jolla tarpeen on tieto ihmisen kehitysvaiheista, tyyleistä oppia ja keinoista edistää oppimista. Tämä ei silti yksin riitä. On oltava konkreettista osaamista kyseiseltä alalta. Tätä poljetaan jo nyt suohon opettajankoulutuksessa, kontaktiopetus tunteja vähennetään ja kohta on alaluokilla opettajia, jotka kyllä osaavat teorian, mutta käytännöstä ole mitään käsitystä, koska harjoittelussakin painotettiin oppilaantuntemusta ja tunnit pidettiin parityönä. Koulutus ei vastaa enää todellisuutta kovinkaan paljoa.

  • ReiskA

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    OAJ voisi lähestyä asiaa siten, että vaatisi noiden alimpien palkkojen nostamista sen 700 €. Silloin työnantaja voisi valita mielestään pätevät henkilöt opettamaan.

    Ammattikouluissa ammattiaineiden opettajina parhaita opettajia ovat ne, jotka ovat itse töitä tehneet. Siis niitä lattiatason töitä, joihin ammattikoulussa pätevöityy. Ylempi korkeakoulututkinto pätevyysvaatimuksena on ammattiaineissa turha ja heikentää opetuksen tasoa.

    Tottakai näiden enemmän töissä vähemmän koulussa - opettajien on suoritettava pätevöityminen, mutta siihen suuntaa ohjaa nykyinen palkanmaksukin. AMK-insinööri opettajana saa paremman palkan, jos on kouluttautunut työn ohessa ammattiaineen opettajaksi.

  • Sama työ, eri palkka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opetus pienessä ryhmässä, yhteismitallisuuden vuoksi sama koe kuin isossa ryhmässä. Tulokset nousivat usein huomattavasti ja oppilas saattoi siirtyä takaisin isoon ryhmään.

    Palkkana tästä puolet pätevien/'pätevien' saamasta, epäpäteväksi solvaamista, kesäkuukausien palkan epäämistä, sekä tietenkin toistuvaa pätkätyöksi ketjuttamista lain vastaisesti.

    Kehtasivat kuitenkin tulla pyytämään Ku Klux Klan -henkiseen ammattijärjestöönsä minua viratonta ammattineek... , ihan vain maksumieheksi.

  • esteet pois oppimiselta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voi taivas! Vanha sanonta:" Kyllä työ tekijäänsä opettaa" pitää paikkansa tänäkin päivänä. Teoriaa kyllä tarvitaan, mutta ei kirjoja lukemalla opita töitä tekemään. Opettajilla on jo tarpeeksi hyvä kuukausipalkka (vuosiansio jaetaan työssäolokuukausilla) eikä uudistus sitä pienennä. Opetusministeriön ehdotus on hyvä, lisää joustavuutta ja vähentää turhaa byrokratiaa.

  • Pallo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    No kyllähän ainakin pedagogiset opinnot pitäisi vaatia, eli että olisi jotain näyttöä opetuskyvystä.

  • Yksi kouluttaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itse olen ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen opettaja. Meillä amk-tutkinto riittääkin ja se minulla on, samoin opettajan pätevyys. Tässä työssä huomaan sen, että papereita tärkeämpää on työelämän tuntemus. Toki koulutus on tärkeää, mutta maisterikoulutusta en näe tarpeellisena. Opettajan pedagogisissa opinnoissa tulee kuitnekin paljon asiaa. Ne tietenkin pitäisi kaikilta vaatia. Tärkeintä on, ettei ammatillisia aineita opeta ns. virkamiesopettajat, joitten alan konkreettinen työkokemus on vuosien takana. Itse teen sivutyönä koko ajan jonkin verran opettamani alan asiakastöitä pysyäkseni ajan tasalla. Näin tekevät myös monet muut, mutta eivät kaikki, ja se olisi minusta tärkeämpi pakollinen vaatimus kuin ylempi korkeakoulututkinto.

  • dejavu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammattikoulutuksessa tärkeintä on työn osaamisen, myös "hiljaisen tiedon", siirtäminen seuraavalle sukupolvelle, siihen ei korkeakouluopintoja tarvita.

    Kuinka monella juustomestarilla, sepällä tai putki- ja kirvesmiehellä on korkeakoulutus ?

    Keski-Euroopassa toimii vallan mainiosti kisällijärjestelmä,

    Suomessakin oppisopimusta pitäisi lisätä..

  • chez

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsekkin muistan juuri Perhon käyneenä(v.2000), kuinka silloin osan opettajien tiedot oli päivitetty joskus 70-80 luvulla. Voi sitä iloa joka kerta kun, tuli sijainen suoraan työelämästä jostain huippuravintolasta. Opin muutamalla kerralla sijaisen kanssa enemmän ruoanlaitosta, kuin kahden vuoden aikana ikälopun ja näivettynenn opettajan kanssa, joka oli viimeksi ollut alan hommisa kaksikymmentä vuotta sitten.

    Etenkin ravintola-ala on alati muuttuva ala, jossa trendit muuttuvat jatkuvasti Tiedo kehittää myös kokoajan uusia valmistusmenetelmiä sekä rikkoo ruoanlaiton myyttejä, joita nämä aikansa ohi ajaneet opettajat meille faktoina opetti.

  • Pätevä maksamaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Palkat €00€.

    Suomessa maksetaan julkisella puolella koulutuksen perusteella aivan liian suuria palkkoja SORY, mutta lainarahalla katettua hyvinvointia ei pidä lisätä.

    Katselen ikkunasta, kun kaivinkone kaivaa monttua, yksi valkokypäräinen seisoo montun reunalla ja kaksi keltakypäräistä nojaa lapioon montun pohjalla, kaikki taitavat olla päteviä, mutta kuka maksaa heidän palkkansa?

    Liika pätevyys on liian kallista, osaaminen ja ahkeruus tulee edullisemmaksi.

  • Ammattimies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihan turha tulla sanomaan ammattimiehelle,että opettajakoulutuksessa osattiin tehdä nämä ammattityöt paremmin, joten eet ole pätevä opettamaan omaa alaasi. Työelämässä ei tarvita paljoakaan siitä yleissivistävästä oppimäärästä, mitä ammattikoulussa jauhetaan pari ensimmäistä vuotta. Opetussuunitelmat ovat selvästi opettajien ammattijärjestön mjutu-tuntumalla valmistettu, joten niillä ei ole paljoakaan yhtymäkohtia ammatissa vaadittavien kädentaitojen ja työn sujuvuuden suhteen

  • kisällit ja oppipojat takaisin kumma että ennen riitti rahat tälläiseen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    EK haluaa että oppilaitoksista valmistuu ammattilaisia joilla on valmiina 3 vuoden työkokemus. EK ei halua työpaikoille työntekijöitä opettelemaan koska tuottavat tappiota eli vievät pääomasijoittajilta rahaa ensimmäisen vuoden mm. kun ammattilaiset joutuvat neuvomaan heitä. Oppilaitoksista ei ikinä tule valmistumaan valmiita ammattilaisia, ihan turha EKn valittaa. Rahaa eivät halua hukata aloittelijoihin. EKn firmoilla on rahaa enemmän kuin koskaan, kyllä rahaa riittäisi aloittelijoiden palkkaamiseksi työpaikalle opettelemaan ja rahaa riittäisi ammattilaisten heitä neuvoa.

  • H.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Osaavat rehtorit pystyvät varmasti arvioida kuka opettaa paremmin.

    Vaikuttaa siltä että oaj:n vaatimusten perusteella maksetaan tutkinnosta eikä osaamisesta!!!

    Onhan järjetöntä maksaa n 700 euroa/kk enemmän jos vielä opetus on huonompaa!!!!

    Eihän ihme että kuntien rahat loppuvat, jos tällaista ylikoulutettujen opettajien hyysäämistä jatketaan.

  • Tupu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei se yliopistotutkinnon suorittaneen opettajan palkka niin korkea ole että sitä kannattaisi kadehtia! Menkää itse yliopistoon jos pääsette ja opettakaa sen lisäksi kaikkia niitä jotka eivät mene lukioon ja jatka sieltä tai muuten ei koulu yhtään kiinnosta.

  • Ramonen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    OAJ pelkää, että uudistuksella sen jäsenistön todellinen osaaminen nousee pintaan.

  • Tulevaisuus "nuoremme" ovat pätevän opetuksen arvoisia!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Joko jälleen säästetään "nuorien kustannuksella", laitetaanko heidätkin maksumiehiksi aikuisten "kujeille ja metkuille"! ...Vai onko tämä kenties Suomen jo maailmalla tunnustetunkin opetustoimen alas-ajoa!

    Itse olen sitä mieltä että nämä osaavat "ammatti-duunarit" voisivat harrastaa sitä opetustointa työpaikoillaan uusille tulokkaille, nuorille oppi-pojille! ...Vaan kouluissa ja oppi-laitoksissa tapahtuva koulutus pitäisi jättää vain ja ainoastaan Opetustoimen ammattitaidon omaavien opettajien harteille! ...Taistelkaa nyt hyvät opettajat Suomen nuorison oikeudesta saada jatkossakin "ammattitaitoista opetusta" tulevaan työelämään ...loput he voivatkin sitten opetella aina työpaikkakohtaisesti "ammatti-duunareiden" siipien suojassa!

  • Tekijä ja opettaja, osaava ja pätevä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eivät osaaminen ja pätevyys tietenkään ole toisistaan riippuvaisia, mutta eivät ne myöskään ole toisiaan poissulkevia. Aika mielenkiintoista nimittäin on, ettei kukaan keskustelija ota huomioon, että joku muodollisesti pätevä olisikin myös alansa oikea asiantuntija ja lisäksi hyvä opettaja. Eivät ne pedagogiset opinnot kenenkään opetustaitoja tietääkseni tuhonneet ole.

  • Olen minäkin työssä ollut

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammattitaidon edellytykset :

    - tieto ammatin vaatimuksista

    - näiden oppiminen

    - sen tarkistaminen että opetus on mennyt perille

    Näiden tarkistamiseen tarvitaan ammattitutkintoa, ei siihen mikään uskomus kelpaa.

  • Kummastelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voi voi, raha. Yhtään käytännön ja käsientaitoa väheksymättä opettajana toimiminen on aika paljon muutakin kuin opettamista, eikä se opettaminenkaan ole aina niin yksinkertaista. Pätevyys tulee juuri siitä, että osataan tunnistaa eri oppimistyylejä tai vaikeuksia oppimisessa ja reagoida niihin, noin muutaman esimerkin mainitakseni. Toki aineenhallinta on tärkeä, mutta ei läheskään riittävä peruste opettajana toimimiseen.

  • Rauni S

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mitä se tälläinen oikein tarkoittaa, sillä ei tästä mitään hyvää seuraa, Minulla oln vähemmän miellyttäviä kokemuksia epäpätevän opettajan kyvystä ja taidoista opettajana, Kauhuskenaario on, että ilmeisesti tulevaisuudessa opettajaksi on mahdollista valita pätevä tai sopiva,

  • Late

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ammattokoulusta tulisi pystyä hakemaan myös AMK:hon. Miten ammatillisen taustan omaava pystyy tarjoamaan esim. riittävän matemaattisen taustan niille, jotka sinne haluavat? Ei mitenkään. Jos käytännöllistä opetusta halutaan, niin sitä varten on näyttötutkinnot ja oppisopimuskoulutus. En pidä tätä alasajoa fiksuna ehdotuksena, etenkään teknisillä aloilla. Esim. sähkö-, kone-, tai autoalan 'ammattilainen', joka ei tunne edes fysiikan perussuureita? Aika säälittävä esitys kun pitäisi niitä 'käytännön hommia' tehdä. Pikemminkin olisin opettajan koulutustason noston kannalla. Koulutuksen tulisi nostaa opiskelijan sivistyksen tasoa, ei antaa kapeaa näkemystä jostain yhdestä firmasta, jossa tämä 'ammatillisesti pätevoitynyt' on ollut muutaman vuoden.

  • Orfeus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Varsin mielenkiintoinen ehdotus, mutta ammatillisesta koulutuksesta valmistutaan suoraan ammattiin, entäs peruskoulussa. Minkä tasoinen opettaja pitäisi olla liikunnan-, kästityön-, teknisentyön- tai vaikkapa kotitalouden opettaja peruskoulussa. Koutuksena riittäisi täysin oman alan ammatillinen pätevyys ja kontrolli yleisopetuksen taidoista.

    Ammatillisessa koulutuksessa voisi osan opetuksesta antaa teorian ja osan käytännön ammattilainen. Näin saataisiin nuorista mahdollisimman päteviä valmistuneina.

  • Late

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    'Open ope': Käyty on ja saman tasoiset opettajat (AMK- tai opistoins.) oli kaikissa ammatti- ja teoria-aineissa. Koulutustason siis ei aina tarvitse korreloida käytännön osaamisen kanssa.

  • äitee

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On korkea aika, että tästä asiasta ylipäätään keskustellaan. Ammattiopetuksen taso on luvattoman kirjavaa. Toki on hyviä opettajia ja opetusta, mutta varsin usein kuulee opiskelijoiden vain notkuvan paikalla tai jopa muualla. Johan siitä saa nuori koko alasta ja työelämästä kummallisen kuvan. Koko ammattiopetusta pitäisi tarkastella ja napakoittaa. Pätevyys sinänsä on monipiippuinen juttu, pitäisi ehkä olla "harkinnanvara". Joku voi olla tosi pätevä ja ennen kaikkea napakka opettaja vaikkei muodollisesti pätevä olekaan. Mutta todellista tasoa ei siis enää voi laskea!

  • masai

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    EK haluaa huseerata näköjään vähän joka asiassa,sen kantahan on päivänselvä,ei mitään väliä kuka opettaa kunhan halavalla opettaa!

  • AMK:ssa ollut

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yleensä siltä korkeakoulututkinnon omaavalta opettajalta ei saa järkevää opetusta... siis sellaista, jota oikeassa elämässä käytetään.. Mieluummin olen aina itse kysynyt sellaiselta opettajalta, joka oikeastikin on joskus joutunut käyttämään taitojaan töissä.. Saanut siitä sen käytännön kokemuksen.. Teoria on aina teoriaa, joka ei aina ole se järkevin vaihtoehto.. Jokaisen saakelin insinöörin pitäisi kerran tehdä itse se työ, jonka on piirtänyt piirustukseen..

  • Jhoshua

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    OAJ pyrkii taas ajamaan opettajakelpoisia (ei opettajainkoulutuslaitokselta valmistuneet) ihmisiä pois opettamasta. Ei järjen hiventä! Syrjimälläkö asia paranee? Olen niin monesti nähnyt tällaisen ylemmän korkeakoulututkinnon omaavan "pätevän" opettajan olevan mahdollisimman kaukana todellisesta pätevyydestä, eli arjen opettajuudesta. Aivan alalle sopimattomia ihmisiä "omaa" OAJ:n lajittelemat ylemmän kk:n kelpoisuudet. Kun nousukausi jälleen kerran tulee, niin nämä "ylikoulutetut" säntäävät "suojatyöpaikoistaan" rahamarkkinoille. Sosiaali ja terveysalan opettajaksi ryhdyttäessä opiskelu voi kestää n.10 vuotta. TÄYSIN JÄRJETÖNTÄ!

  • Epäpätevä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan. Varsinkin teknisillä aloilla opettajien oikea pätevyys ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi. Esimerkiksi autoalalla ei juuri ole enää käyttöä 80-luvun tekniikan opetuksesta. Opetuksen taso ei vastaa nykypäivän autokorjaamon osaamisvaatimuksia ja tämä ei parane AMK tutkinnolla, vaan päinvastoin.

  • Sanni

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tästä uudistuksesta tulisi avaus tehdä jako oppilaitoksien tasoon, joissa osassa saadaan opetusta pätevän opettajan johdolla. Toisen oppilaitoksen oppilaat olisivat leimallisesti epäpätevien ei opettajankoulutuslaitokselta valmistuneiden kirjavan ammattikunnan opettamia. Haluan lapsilleni oikean opettajan ja pienemmät luokkakoot,

  • huuhaahii

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eihän koulutus lääkäristäkään välttämättä mukavaa tee. Hyvin onnistui duunit valelääkäriltäkin Karkkilassa. Kyllä poliisiksi pitäisi myös ottaa ilman rasitavaa koulunkäyntiä -kyllä se työ opettaa. Kaikille insseille myös kenkää -rakennusmieshän ne sillat rakentaa ja tietokone tekee lujuuslaskennan. Mihin juristeja tarvitaan? Osahan niitä lakikirjoja kai muutkin lukutaitoiset lukea. Vaipanvaihtajaksi pitää tässä maassa kyllä opiskella vähintään kolmen vuoden tutkinto, mutta kyllä opettaksi kelpaa kukatahansa "hyvä tyyppi". 700 e on persaukisille kunnille niin iso kasa massia, että kohta ei oikeita opettajia enää kunnissa olekkaan. Miksi opiskella opettajaksi, kun pääsee patsastelemaan ilmankin: minä olen sentään opettaja (tosin en itse päässyt peruskoulua läpi).

  • Jousimies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mikäli muodollisen pätevyyden vaatimuskesta luovutaan, niin siinä on Suomen hyvinvointivaltion loppu. "Lääkäri" on kuka vain, joka osaa laastarin laittaa ja netistä kattoa hoito-ohjeita. Poliisiksi kelpaa, kun osaa haalarin pukea ja pistoolilla räiskiä. Apteekkariksi riittäisi, kun erottaa eri väriset pillerit toisistaan jne. EK:n valopäät ja kokoomuksen optiopoliitikot huseeraa ajattelematta asiaa sen enempää.

  • Nuoret ja vanhemmat aina opettajien maksumiehinä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    sanoi opettajapropaganda mitä tahansa. Oma palkka on tärkein, vaikka rahaa ei riittäisi edes kunnon opiskeluvälineiusiin, niin pääasia että opettajan palkankorotus tulee ajallaan.

    Eikä silläkään ole väliä, että tosielämässä koululaitos on epäonnistunut. Se on onnistunut ainoastaan yhdenlaisissa teoriatutkimuksissa, millä ei ole mitään relevanttia työssä ja elämässä menestymiseen.

    Tuottaako koululaitos uusia innovaattoreita ja yritteliäitä nuoria? Ei - se tuottaa tutkimuksissa menestyviä oppilaita, joita toiset teoreetikot arvostelevat. Toivottavasti Suomen koululaitosmallia saadaan vietyä pahimpiin kilpailijamaihimme niin suhteellinen kilpailukykymme voi edes siten parantua.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Suurin osa lukioista vaatii tai suosittelee omaa kannettavaa – katso kuntasi lukion tilanne

Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.

Suurin osa lukioista suosittelee tai jopa vaatii opiskelijoitaan hankkimaan oman kannettavan tietokoneen opintoja varten. Yle Uutiset kysyi asiaa lähes kolmelta sadalta lukiolta. Osassa lukioista kaikille opiskelijoille kustannetaan koneet omiksi, kun taas suurin osa lukiolaisista joutuu maksamaan sen omasta rahapussista. Osa ylioppilaskirjoituksista tehdään sähköisesti jo kahden vuoden päästä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä