Terveys

Ravitsemustietäjä tyrmää vanhan luulon: Vitamiinien tarve talvella ei poikkea muista ajoista

Ihminen tarvitsee saman määrän vitamiineja kesät talvet. Kauppojen hedelmävalikoimat houkuttavat värikkyydellään, mutta tärkeät ravintoaineet saa kasviksistakin.

Video: Ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari kertoo, paljonko hedelmiä ja marjoja kannattaa popsia, että pysyisi terveenä talvipakkasilla.
07:45
Keskitalvella vitamiinit, kuidut ja flavonoidit ovat tarpeen. Ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari kertoo, paljonko hedelmiä ja marjoja kannattaa popsia, että pysyisi terveenä talvipakkasilla. Video: Yle

Hedelmien ja marjojen syöminen on osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, eikä sen tarpeellisuus eroa vuodenaikojen välillä.

– Fysiologinen tarve saada vitamiineja on sama kesä talvet, ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari sanoo.

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut ravitsemustietäjä arvelee, että vanha käsitys on peräisin sadan vuoden takaa keskitalven puutostiloista, joita ilmeni suomalaisille tärkeiden perunoiden C-vitamiinipitoisuuden pudottua. Hedelmiä ei ollut talvella saatavilla vitamiinin lähteeksi.

Mitkä hedelmät ovat terveellisimpiä?

Yksittäisen elintarvikkeen kohdalla on Pajarin mielestä turha puhua liikaa terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä: kukaan ei elä pelkästään omenalla sen paremmin kuin majoneesillakaan. Niinpä ei kannata asettaa kilpailuasemaan omenaa ja banaaniakaan.

– Omenassa on kohtuullisesti ravintokuitua. Banaanissa ei ole mitään kovin runsaasti, mutta se on hyvä energiavälipala, ravitsemustietäjä kuvailee.

Anne-Maria Pajarin mukaan appelsiini ja kiivi ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä. Granaattiomenassa vitamiineja on kohtuullisen paljon. Sen sijaan persimonista saa paljon karotenoideja mutta varsin vähän C-vitamiineja tai mitään muuta.

Entä jos hedelmät vain kuplivat vatsassa?

Ihminen pärjää mainiosti kasviksilla, jos hedelmät aiheuttavat oireita.

– Vihreät kasvikset, avokado ja tomaatit ovat niin turvallisia, että niitä voi syödä niin paljon kuin jaksaa.

Pajarin mielestä hedelmien korvaamista puoltaa sekin, että vihannesten ja marjojen sisältämä energiamäärä on pienempi.

Marjat ovat erinomainen vitamiinien ja kuidun lähde. Ne kannattaa sulattaa mikrossa ja syödä vuorokauden kuluessa. Pakastemarjoista vapautuu jääkaapissa sulattaessa entsyymejä, jotka nopeuttavat ravintoaineiden häviämistä.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä