Kotimaa |

Rengastestauksen vilppi ihmetyttää asiakkaita: "Onko ketään johon voisi luottaa?"

Nokian renkaiden toimitusjohtaja toteaa Kauppalehdessä, että melkein kaikki renkaiden valmistajat ovat syyllistyneet vilppiin. Lehtien testeihin on toimitettu renkaita, joita ei liikkeestä saa. Renkaiden ostajia ja myyjiä toimitusjohtajan tunnustus hämmentää.

auton_renkaita_liikkeen_hyllyllä
Rengasliikkeessä on tarjolla monia vaihtoehtoja. Kuva: Matti Vikman / Yle

Onko ketään johon voisi luottaa?

– Terhi Oldén, asiakas

Lähes kaikki valmistajat ovat jääneet jossain vaiheessa autoalan lehtien testeissä kiinni – tai vilppiä on ainakin epäilty. Näin toteaa Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Ari Lehtoranta Kauppalehdessä.

Ari Lehtorannan mukaan testeihin on toimitettu erikoisvalmisteisia renkaita, joita ei saa suoraan liikkeistä. Nokian Renkaat on toimitusjohtajan mukaan itsekin ollut mukana harhauttamisessa.

Tieto oli yllätys niin rengaskaupan asiakkaille kuin myyjillekin. Tampereen Lielahdessa asioinut Terhi Oldén kertoo juuri ostaneensa uudet renkaat autoonsa.

– Kyllähän asia mietityttää, mutta onko ketään johon voisi luottaa, hän kysyy.

nuori nainen laittaa lapsia autoon
Tieto rengastestihuijauksista mietityttää Terhi Oldénia. Kuva: Matti Vikman / Yle

Myyjätkin ihmeissään

Rengasliikkeessä Tampereen Lielahdessa on torstaina muutama asiakas. Yksi heistä työskentelee itsekin autojen kanssa.

– Ei tuohon osaa paljoa sanoa, ihmetellä vaan täytyy, käytettyjen autojen myyjä Mika Järvinen toteaa.

Myös renkaiden myyjä on Eero Mäntysaari yllättynyt. Hänen mukaansa ainakin nykyään varteenotettavat lehdet tilaavat testirenkaat liikkeistä, minkä pitäisi ehkäistä väärinkäytökset.

– Täytyy kysyä asiaa kilpailevien merkkien edustajilta ja niiden maahantuojilta, Eero Mäntysaari Rengasmaasta kertoo.

Eero Mäntysaari istuu palveludeskin takana Rengasmaa-liikkeessä
Renkaiden myyjä Eero Mäntysaari aikoo selvitellä rengastestauksen periaatteita. Kuva: Matti Vikman / Yle

Toiminta on muuttunut

Nokian Renkaiden laatujohtajan mukaan aiemmin oli aika tavallista, että lehdet pyysivät testattavat renkaat suoraan valmistajilta. Tämä jätti mahdollisuuden tehdä renkaisiin erikoisratkaisuja.

– Viimeisin suurin testausskandaali oli Saksassa vuonna 2012. Tämän jälkeen kaikki merkittävät testaajat ovat kiristäneet toimintatapojaan, Teppo Huoviala Nokian Renkaista sanoo.

Huovialan mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki testattavat renkaat ostetaan kaupasta. Uutuustuotteiden kohdalla tehdään jälkeenpäin tarvittaessa kontrollitestit.

– Tänä päivänä Pohjoismaissa on kolme tai neljä testiä sesonkia kohden ja kyllä nämä testit tehdään paljon ammattimaisemmin kuin aikaisemmin, laatujohtaja Teppo Huoviala toteaa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Brexit

Juncker: Britannian eroneuvottelujen alettava välittömästi

Jean-Claude Juncker

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä