Kotimaa |

Romuttaisitko autosi, jos saisit siitä enemmän kuin myymällä?

Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on taas nousussa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi väläyttää autojen romutuspalkkiota, jonka voisi saada myös vaihdossa käytettyyn autoon. Valtion mielestä romutuspalkkio on hyvä idea, joka maksaa valtavasti.

Autoja romuttamolla Kuusakosken tiloissa Vantaalla.
Autoja romuttamolla Kuusakosken tiloissa Vantaalla. Kuva: Matti Björkman / Lehtikuva

Liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on noussut syksyllä 10,9 vuoteen. Vielä vuoden 2011 lopussa keskimääräinen ikä oli 10,7 vuotta. Romutettavaksi vuosittain päätyy arviolta 100 000 autoa.

Suurimmalle osalle suomalaistalouksista uuden auton hankkiminen ei ole realismia. Juuri kukaan ei myöskään vaihda loppuun ajettua täysin uuteen.

Trafin johtava asiantuntija Juha Kenraali ehdottaa nyt, että romutuskannustimella autokantaa voisi nuorentaa, vaikka tilalle ei ihan upouutta ostaisikaan.

- Muutaman satasen romutuspalkkiolla olisi jo vaikutusta tai summa voisi olla ehkä tonni. Summan pitäisi kuitenkin olla enemmän kuin auton rahallinen arvo. Kannustimen pitäisi olla aidosti sellainen, että auton vaihtamisella olisi vaikutusta ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmasta, Kenraali sanoo.

Totta onkin, että 20 vuotta vanhaan autoon verrattuna viisivuotias tarjoaisi huomattavaa parannusta sekä turvallisuudessa että hiilidioksidipäästöissä. 

”Romutuspalkkiolla olisi psykologinen vaikutus"

Sekä liikenne- ja viestintäministeriössä että työ- ja elinkeinoministeriössä mietitään nyt kuumeisesti eri vaihtoehtoja autokannan nuorentamiselle. Jotakin aiotaan ehdottaa viimeistään kevään kehysneuvotteluissa. Seuraavan kerran asiaa puidaan ministeritasolla 18. joulukuuta.

- Romutusmaksu on yksi kolmesta vaihtoehdosta, mutta yksimielisyyttä ei ole saatu, sanoo neuvotteleva virkamies Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Jääskeläisen mukaan autoverotuksen muuttaminen on hankalaa, koska vasta keväällä voimaan tullut pienipäästöisiä autoja suosiva verouudistus on hyvä. Huonoa uudistuksessa on vain se, että autot eivät tällä hetkellä nuorene, kun uudet autot eivät käy kaupaksi. 

Myös valtiovarainministeriön vero-osastolla odotetaan jo innolla, mitä ratkaisuja LVM ja TEM keksivät. Mahdollisen romutuspalkkion olisi lainsäädäntöneuvos Leo Parkkosen mukaan kuitenkin oltava muutakin kuin tilastojen putsaamista.

- Olisihan romutusrahalla psykologista vaikutusta. Vaikka kaikki järkisyyt puoltaisivat muutenkin auton vaihtoa, niin tuntuuhan se enemmältä, jos joku lyö satasen kouraan, Parkkonen toteaa.

Saako romutuspalkkion, jos vaihtaa auton polkupyörään?

Yksi romutusmaksun vastustajista on moraali. Eri ministeriöissä kysytään nyt, onko oikein tukea auton ostoa veronmaksajien rahoilla. Autot kun ovat tuontitavaraa, muistutetaan VM:n vero-osastolta.

Liikenneministeriössä mietitään myös tasapuolisuutta. Jos auton romuttaja ei haluakaan tilalle enää autoa, saisiko romutetusta silti rahaa? Entä saisiko valtion maksaman romutuspalkkion myös hyvittää polkupyörään tai joukkoliikenteen lippuihin? Autosta saisi tuolloin ikään kuin pullonpalautusta muistuttavan pantin takaisin.

- Huomattavasti vaikeampi kysymys on kuitenkin, mistä rahat romutuspalkkioihin otettaisiin. Vielä on myös epäselvää, miten autoala itse suhtautuisi ja osallituisi tähän, Trafin johtava asiantuntija Juha Kenraali sanoo.

Autoala on jo kokeillut syksyn aikana omaa kierrätyskampanjaansa uuden auton ostajille. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuinka moni suomalainen lopulta lunastaa vuoden loppuun mennessä Suomen Autokierrätyksen myöntämään 500 euron arvoseteliin.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Puolustusvoimat julkaisi Suomen ilmatilassa otetun kuvan venäläiskoneesta

Venäläinen An 72 -tyyppinen kuljetuskone.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä