Kotimaa

Ruokakaupoissa uusi ilmiö – sama kuluttaja ostaa sekä halpaa että kallista

Uudenlainen hybridikuluttaja ostaa tuotteita hintahaitarin ääripäistä. Samalla ruokien maanläheinen ja kotimaisuuteen viittaava markkinointi on noussut.

Kuvassa on hyllyllinen juustoja, kuten Polar 15, Port Salut jossa 30 prosentin alennustarra ja K-menun Edam-paketteja.
Samalle kuluttajalle kelpaa sekä halpa että premium. Kuva: Nadja Mikkonen / Yle

Talouskriisi iski, mutta haluat silti esimerkiksi laadukasta lihaa tai lähitilan munia. Tingit ostoksissasi jostain muusta, ja ostat vaikka halpamerkin maitoa ja leipää, jotta saat tasoitettua ostoksien yhteishintaa. Olet siis hybridikuluttaja, kertoo Ari Akseli, Keskon tavarakaupan johtaja.

Akselin mukaan edulliset arkituotteet ja halpamerkit ovat nostaneet kysyntää viime vuosina huomattavasti.

– Kiintoisaa on se, että samaan aikaan myös premium-merkkien kulutus nousee. Premium voi tarkoittaa kuluttajalle vaikkapa lähiruokaa. Sillä on 15 prosenttiyksikön myynnin kehitys. Reilussa kaupassa meillä on lähes 30 prosenttiyksikön myynninkehitys, kertoo Akseli.

Kuluttaja kokee tuotteen jäljitettävyyden tärkeänä.

– Ari Akseli

Myös huipputuotteet, joilla on korkea hinta ja laatu, ovat nostaneet suosiotaan. Sellaisia ovat esimerkiksi korkealaatuiset, kotiruokaa jäljittelevät valmisruoat ja luomuraaka-aineista tehdyt jäätelöt. Sen sijaan keskihintatason tuotteiden suosio putoaa, sanoo Akseli.

– Keskihyvät tuotteet ovat helisemässä, ja hintahaitarin ylä- ja alatason tuotteiden kulutus on noussut. Tämä on aivan uutta, emmekä ole sellaista aikaisemmin nähneet.

Kalliilla tuotteella on syynsä päätyä ostoskoriin

Akselin mukaan korkeampihintaisten tuotteiden kulutuksessa näkyy myös tuotteen merkitys asiakkaan kannalta. Tuotteella on hintaansa nähden oltava jotain lisäarvoa, kuten reilut tuotanto-olosuhteet, erityinen maku tai lähiruokaan liittyvä arvo.

Halpojen tuotteiden kuluttajissa Akseli erottelee kaksi ryhmää: taloudellisesti tiukilla olevat ja toisaalta ostoksiensa hintoja tasoittavat.

– Halvempien tuotteiden kulutuksen nousu voi johtua siitä, että henkilöllä on taloudellisesti tiukempaa ja tarve etsiä edullisempia tuotteita. Toinen kuluttaja saattaa ajatella, että hänelle on tärkeää saada suomalaista laatulihaa, jopa pihvikarjan sisäfilettä. Samalla hän voi ajatella, että pastoissa ei ole niinkään eroja, ja ostaa edullista pastaa.

Tämä on aivan uutta, emmekä ole sellaista aikaisemmin nähneet.

– Ari Akseli

Akseli arvioi, että kuluttajat ovat yhä enemmän yksilöllisiä. Kaikkia kiinnostavia tarjoustuotteita ei enää ole samalla tavalla kuin aiemmin, vaan erikoistuotteilla kautta rantain on omat kuluttajansa.

Kuluttaja siis ilmentää arvomaailmaansa tuotteiden kautta tekemällä valintoja. Hybridikuluttajia on kaikissa ikäryhmissä, joskin vähemmän yli 60-vuotiaissa, Akseli toteaa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ulkomaat

Näin Istanbulin lentokenttäisku eteni – ainakin 36 ihmistä kuoli

Video: Uutisvideot: Istanbulin terrori-isku
Video

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä