Kotimaa |

Saako VR kilpailijan matkustajaliikenteeseen? Ministeriön mukaan kiinnostuneita on ilmoittautunut

Henkilöjunaliikenne on avautumassa kilpailulle ensi vuonna. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomen matkustajajunamarkkinoille tulo on herättänyt laajalti kiinnostusta myös kansainvälisesti.

Juna ohittamassa asemaa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

VR:n valta matkustajaliikenteessä saattaa murtua ensi vuonna. Ylijohtaja Minna Kivimäki liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että asia on loppusuoralla valmistelussa. Kiinnostusta asiaan on syntynyt laajalti.

– Varsinaisia neuvotteluja ei ole vielä käyty. On kuultu paljon erilaisia toimijoita, ja niitä kiinnostuneita, jotka ovat itse ilmoittautuneet meille ja sanoneet, että ovat kiinnostuneita Suomen markkinoille tulosta.

Kivimäen mukaan kiinnostuneita on ollut yli kymmenen, eri maista. Liikenne- ja viestintäministeriö on tarkastellut kilpailun avaamiseksi ministeriön toimivaltaan kuuluvaa henkilöjunaliikennealuetta eli koko muuta Suomea paitsi ei Helsingin Seudun Liikenteen alaisuudessa olevaa lähilliikennettä.

Julkisesti kiinnostuksestaan raiteille lähtemisestä on kertonut ainakin bussiyhtiö Onnibus.

Kilpailu voi jopa lisätä junaliikennettä

Suoraan mistään toisesta maasta henkilöliikenteen kilpailuttamisen mallia ei kopioida.

– Varmaan joka maassa on se tilanne, ettei voi kopioida mallia toisesta maasta. Me olemme käyneet keskusteluja monen maan kanssa ja perehtyneet niihin ratkaisuihin. Voimme hakea elementtejä, jotka sopivat meille. Suomella on oma maantieteellinen erityispiirteensä ja meidän liikennemäärämme ja sen jakautuminen vaikuttavat siihen, mikä malli sopii, Kivimäki kertoo.

Henkilöliikenteen kilpailutuksessa ei aiota unohtaa hiljaisia, vähemmän matkustajia vetäviä junareittejä.

– Kyllä me huomioimme (hiljaiset reitit). Tässähän on myös mahdollisuus paketoida erilaisia segmettejä kilpailukokonaisuuksiin. Se on yksi asia, mitä mietitään ja tutkitaan: miten liikenne jopa lisääntyisi tämän kilpailun avaamisen myötä. Sitähän me tavoittelemme, että syntyisi kiinnostavia kohteita ja parempaakin palvelutasoa.

Joulukuun puoliväliin asti kuviot sovittu

Valtion säästöjen takia liikenne- ja viestintäministeriö kertoi viime vuonna vähentävänsä VR:ltä ostettavien junavuorojen määrää. Käytännössä se merkitsi liikenteen harventumista ja liikenteen loppumista kokonaan joillakin hiljaisemmilla asemilla.

Alun perin kaikkien muutosten piti tulla voimaan maaliskuun lopussa. Helmikuun alussa ministeriö kuitenkin kertoi, että se on velvoittanut VR:n harjoittamaan korvaavaa junaliikennettä niillä reiteillä, joilla raideliikenne liikenne- ja viestintäministeriön ostamana liikenteenä lakkaisi maaliskuun lopussa ja joille junaliikennettä ei muilla keinoin syntyisi. Tämä liikenne- ja viestintäministeriön päätös on voimassa 10. joulukuuta saakka.

Sitä, mitä junaliikenteelle tapahtuu 10. joulukuuta jälkeen, arvoidaan samassa yhteydessä henkilöliikenteen kilpailulle avaamisen kanssa.

Kun henkilöliikenteen karsimisesta kerrottiin, monet junaa käyttävät kritisoivat sitä, etteivät VR ja liikenne- ja viestintäministeriö kuunnelleet heitä.

Ylijohtaja Minna Kivimäki liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa, että leikkaukset, joita junaliikenteeseen piti tehdä, olivat määrällisesti merkittäviä.

– Lähdimme silloin VR:n kanssa alustavasti keskustelemaan, millä me saisimme minimoitua leikkauksen vaikutukset palvelutasoon. Sen jälkeen kun meillä oli luonnos, se julkistettiin ja käytiin siitä itse asiassa aika intensiivistä keskustelua koko syksy, ennen kuin tehtiin päätös, mikä liikenne ostetaan ja sen jälkeen tehtiin vielä velvoiteliikennepäätös. Haluttiin käydä sitä keskustelua, ja alueiden ja kuntien kanssa käytiin tiivistä vuoropuhelua koko syksyn ajan.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä