Kotimaa

Sähköpyörä halutaan työmatkalaisten käyttöön – "voisi korvata perheen kakkosauton"

Keski-Euroopassa noin joka viides myyty pyörä on sähköpyörä. Suomessa myynti laahaa pahasti perässä. Sähköpyörän suosion kasvuun uskovat niin myyjät, pyöräilykuntien liitto kuin Liikennevirastokin.

Sähköpyörä kiipeää ketterästi Harjun rinnettä.
Sähköpyörällä pääsee mäkiä ylös hikoilematta - ellei akku lopu kesken. Kuva: Riikka Pennanen / Yle

Euroopassa suosiotaan kasvattavan sähköpyörän uskotaan rullaavan hiljalleen myös Suomen kaduille. Sähköpyörää pyritään nyt markkinoimaan esimerkiksi työmatkan taittamiseen ja sen uskotaan myös kasvattavan liikunnan määrää, moottorista huolimatta.

Pyöräilykuntien liiton toiminnanjohtaja Matti Hirvonen kertoo, että hänen oma pyöräilyn määränsä on kasvanut sähköpyörän myötä, ja perinteinen pyöräkin on säilynyt käytössä.

– Uskon, että "munamankeleita" tullaan näkemään myös jatkossa. Ainakin itselle kävi niin, että pyöräilin paljon jo valmiiksi ja nyt kun on sähköpyörä, niin pyöräilen vielä enemmän. Jos esimerkiksi väsyttää tai pitää olla puku päällä töissä aamulla eikä voi hikoilla, niin otan sähköpyörän, Hirvonen sanoo.

Hirvosen mukaan sähköpyörä on eduksi kansanterveydelle, koska sen myötä poljetaan pidempiä matkoja ja useammin. Hänen mukaansa suurin osa sähköpyöriin siirtyjistä tulee henkilöautoilijoista, minkä vuoksi myös ympäristö voittaa.

– Sähköpyörä korvaa usein auton käyttöä ja voisi hyvin korvata esimerkiksi perheen kakkosauton, Hirvonen maalailee.

Toukokuussa vietettävän pyöräilyviikon teemana on tänä vuonna sähköpyörä.

– Pyöräilyviikolla on mukana satoja kuntia ja tuhansia tapahtumia, joissa tulee olemaan mahdollisuus kokeilla sähköpyörää.

Hirvonen mainitsee edelläkävijänä vuoden pyöräilykunnaksi valitun Jyväskylän, jossa on avattu "lastipyörälainaamo". Lastipyörään voi nimensä mukaisesti lastata tavaraa pyörässä olevaan kiinteään koppaan.

– Siellä voi kokeilla sähköpyörää kirjastoperiaatteella, eli voi ottaa sen käyttöön 1–3 vuorokaudeksi ja palauttaa sitten ehjänä takaisin kuin kirjan konsanaan.

Myynti laahaa muun Euroopan perässä

Tällä hetkellä sähköpyörien myyntiosuus on Suomessa vain noin 1,5 prosenttia, mutta esimerkiksi Tanskassa ja Keski-Euroopassa jo noin joka viides myyty pyörä on sähköavusteinen.

– Saksassa 15 prosenttia myydyistä pyöristä on sähköpyöriä. Siellä ostetaan saman verran polkupyöriä väkilukuun nähden kuin Suomessa. Eli olemme aika paljon jäljessä, kun meillä ei ole edes puoltatoista prosenttia se osuus. Sähköpyörien kokonaismäärää suomessa on vaikea arvioida. Olemme itse myyneet viiden vuoden aikana 2000–3000 pyörää, kertoo Electrobiken toimitusjohtaja Jani Jokinen.

Hyvää sähköpyörää voi Jokisen mukaan kutsua myös älypyöräksi. Se osaa lukea polkijan avun tarpeen.

– Suomessa alle 2000 euron sähköpyörät ei ole kunnollisia. Niissä on pelkkä liiketunnistin polkimella, eli siellä ei ole mitään älyä. Aina kun poljin liikkuu, niin moottori vetää täysiä. Kunnollinen sähköpyörä on sellainen, että se mittaa ja ottaa huomioon kaiken sieltä polkimelta.

Jos sähköpyörän akku loppuu, se toimii kuin tavallinen pyörä, mutta painaa 5–8 kiloa normaalia enemmän.

Akkujen luvataan kestävän myös Suomen pakkasilla

Sekä Jokinen että Hirvonen vakuuttavat, että sähköpyörien akut toimivat myös talvipakkasella. Ne ladataan kuin kännykät ja otetaan käyttöön huoneenlämmöstä. Lisäksi nykyään on Jokisen mukaan myynnissä myös pakkassuojia akuille.

Pasi Väisänen oli tutustumassa sähköpyöriin Helsingin Messukeskuksessa vaimonsa ja hänen siskonsa kanssa.

Myös Väisänen luottaa akkujen kestoon. Hän arvelee, että noin 50 kilometrin säde yhdellä latauksella on riittävä keskivertopyöräilijälle.

Hän näkee sähköpyörän hyvänä vaihtoehtona työmatkan taittamiseksi.

– Vaimon siskon työpaikka siirtyi eri paikkaan ja hän mietti, että mikä olisi vaihtoehto, kun ei ole ajokorttia. Minulla kävi sitten mielessä, että tämä sähköpyörä olisi sellainen, millä voisi halvalla taittaa pitkääkin matkaa. Ja me ollaan täällä sitten katsottu ja testailtu ja vaikutti ihan hyvältä laitteelta.

Myös valtiotasolla on hurahdettu sähköpyöriin. Liikennevirasto julkaisi viime vuonna 60-sivuisen selvityksen sähköpyöräilyn mahdollisuuksista.

Yhdessä Demos Helsingin, Sito Oy:n sekä sähköpyörämyyjien kanssa tehtyä selvitystä voi tutkailla täältä ja helpompaan muotoon taitettua esitettä täältä.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Tiesitkö? Suomi antaa toimeentulotukea ulkomaalaisille, jotka jäävät maahan ilman lupaa

Turvapaikanhakijoita.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä