Blogi |

Sari Helin: Raiskaus ja tappo opetussuunnitelmaan

Grand Theft Auto V eli GTA V on upeasti tehty videopeli. Sen miljöö on todenomainen ja sen satiirinen juoni on päätä tyhjentävä. Jäisin peliin koukkuun heti, jos minulla olisi aikaa koukuttua, kirjoittaa Sari Helin blogissaan.

Sari Helin.
Kuva: Liisa Valonen

GTA V on myös maailmanlaajuinen rahasampo, Suomessakin viime vuoden ostetuin peli. Pelin pelaaminen ei ole lasten leikkiä, koska koko pelin idea on aikuisten maailmasta: varastat autoja, tapat kaikkia, vaikka satunnaisia ohikulkijoita ja teet rikoksia. Peli on totisesti K18 eikä se sovi lapsille.

Pelin tekijät eivät noudata tyypillistä amerikkalaista pelilogiikkaa, jonka mukaan K18-peleissä saa kyllä veri lentää niin paljon kuin kerkiää, mutta paljasta pintaa ei saa näkyä. GTA V:ssä näkyy. Pelissä käydään esimerkiksi strippiluolassa, jossa pelaaja valitsee naisen ja ostaa sylitanssin niin, että erittäin aidon näköinen, tatuoitu stripparin pylly pyörii sylissä.

Pelissä on myös satunnainen raiskauskohtaus. Sen juoni menee näin: tulet juuri parahiksi paikalle kun ryhmä miehiä on raiskaamassa tyttöä tien laidassa. Sinä ammut miehet, joista yksi on alaston, ja tyttö pääsee pakenemaan paikalta. Kohtaus on suosittu myös internetin videopalvelu YouTubessa, jossa pelien kohtaukset avautuvat myös heille, joilla ei ole varsinaiseen peliin pääsyä, kuten lapsille.

Kaikki lapset eivät toki jätä pelien tappo- tai seksinostokohtauksia nettivideoiden varaan vaan pelaavat K18-pelit itse. On vanhempia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa mitä jälkikasvu pelaa ja on lapsia, jotka pelaavat salaa. Kielletty on aina kiehtovaa.

En usko siihen, että pelit tekevät ketään hulluksi tai kouluampujaksi.

Joukkoraiskaus, raiskaus, seksin osto ja tappoaseen valinta ovat tulleet ala-asteikäisten puheenparsiin myös niissä tavissuomalaisissa piireissä, joissa ei ole koskaan kuultukaan K18-peleistä ja vakaasti kuvitellaan, ettei koskaan aiota kuullakaan. Sana ruutuaika on vanhentunut yhtä nopeasti kuin käsite laatuaika lastenkasvatuksessa.

En usko siihen, että pelit tekevät ketään hulluksi tai kouluampujaksi. Peli on media siinä missä elokuva tai netti sillä erotuksella, että pelissä pääsee tekemään tekoja, ei vain katsomaan niitä. Lapsen ikään sopiva peli kehittää lapsen kielitaitoa ja ongelmanratkaisukykyä, K18-peli esittelee  näiden lisäksi lapselle virtuaaliprostituutiota ja -tappoa.

Jotta lapsi voisi ymmärtää ympäristöään, hänen tulee oppia. Koulun pitää herätä PISA-hurmiostaan, antaa mediakasvatukselle virallinen asema ja oma oppiaine. Ja lapsille pitää aloittaa pelikasvatus osana mediakasvatusta ykkösluokalta lähtien. Lapsille pitää kertoa, ettei kaikkien pelien maailma ole tätä elämää, ettei ihminen nouse kuolemansa jälkeen enää eloon ja ettei raiskaus ole rakkautta. Suomalaista peliteollisuutta kannattaa kuulla pelikasvatuksessa asiantuntijana.  Arvioni mukaan ammattilaisilla, jotka pystyvät tekemään ritsoilla tuhottavista sioista rahakoneen, täytyy olla päässään potentiaalia.

Mikä tärkeintä, kodeissa on pakko alkaa ottaa lapsen maailma todesta. Kun lapsi alkaa ruokapöydässä puhua raiskauksista ja tapoista, hänelle pitää vastata eikä tyrmätä. 

Ei media, eivätkä pelit sen osana häviä taistelua ihmisten ajankäytöstä. Me yllätetyt aikuiset häviämme, jos me kuvitellemme, että voimme hallita mediamaailmaa tai leikkiä ettei se koske meidän lasta, vaan naapurin kakaroita. Wasted, wanha maailma. Kuolit jo.    

Sari Helin
Kirjoittaja on yrittäjä ja Huono Äiti -blogin perustaja

Kommentoi aihetta (62 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Maksaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Lapselle pitää ensisijaisesti kertoa mitä mikin on, mitä mikin tarkoittaa, mitä saa tehdä,.. sen sijaan, että kerrotaan mitä ei.

    • dissonanssi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Samaa mieltä. Mutta. Kuinka moni aikuinen osaa.

    • odysseusmortel

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kuullostaa nyrjähtäneeltä silti että lapselle pitäisi kertoa joukkoraiskauksista ja tapoista, aiheiden joiden ei käsityskykyni mukaan pitäisi kuulua vielä lapsen viattomaan maailmaan.....

    • Sari Helin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Se lasten viaton maailma ei ole niin viaton kuin me aikuiset luulemme - kuinka moni vanhemmista esimerkiksi osaa käyttää lapsensa älypuhelinta ja kaivaa sieltä nettiselaushistorian esille tai kuinka moni on pelannut läpi ne pelit, joita omat lapset pelaavat? Ei kovin moni. Viattomuus on muistoissamme.

    • Jaahas

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei lasten maailma voi olla viaton, koska vanhemmat tuhoavat sen antamalla lapsille kaiken, mitä ne haluaa. Joskus pitäisi miettiä vastuuta helppouden sijaan.

    • Ope

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      On helppo syyttää vanhempia, ja kuten Helin kirjoittaakin, osittain on totta, ettei joitain vanhempia kiinnosta, mitä lapset tekevät. Syyttely ei kuitenkaan auta, ja halusimme tai emme, koulumaailmassa ja vapaa-ajalla lapset ovat tekemisissä toistensa kanssa ja levittävät vääristynyttä tietouttaan seksistä ja väkivallasta.

      Kannatan ehdottomasti, että kouluissakin puhuttaisiin asioiden omilla nimillä! Kiitokset Helinille raikkaasta ja realistisesta kirjoituksesta!

    • järki käteen nyt

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Mutta tässäkin kirjoituksessa kyse yhden ihmisen näkökannasta. Keskustelussa monta kertaa mainittu, että lapset erottaa itsekin oikean väärästä, niin miksi edes ehdottaa asiasta puhumista kouluissa. Turhaa meteliä turhasta asiasta niinkuin suomessa aina tapana.

    • IHMINEN OPPII MALLISTA

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Psykologinen totuus on, että ihminen oppii mallista. Siksi pitäisi antaa hyviä malleja,

      hyviä esimerkkejä.

      Joukkoraiskauspeli esittää hirveän mallin, samoin kaikkien raiskaajien tappo, joka pelissä pitää suorittaa ('ongelman ratkaisuna' - eikö poliisin soittaminen olisi parempi ratkaisu ?)

      K I E L I Ä (!!!! haah-haah) pelistä tuskin oppii !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Hirveää laitonta väkivaltaa, joka pitää peleistä sensuroida. Samoin pornoa 'realismin' nimellä. Ja perusteet pelkkää Peetä.

      Että viitsitään tuollaisia blogeja julkaista UUTISISSA ! BBC on onneksi vielä asiallinen ja rakentava, eikä hulluja yllyttävä.

    • Gamer

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ghrm. "Ihminen oppii mallista", väität sitkeästi, ettei kieliä pelistä opita. Olen tätä 'peli'-sukupolvea parhaimmillaan kun sain kasvaa koko ikäni peliteollisuuden siivillä ja voin sanoa, että kyllä niitä kieliä oppii pelatessa ja todella helposti. Saisi olla todellinen puupää jos ei oppisi.

      Tämän tyyppisissä peleissä sopii myös miettiä mikä on niiden KOHDEYLEISÖ. Niitä pelejä ei alunperinkään tehdä lapsille. Ikäraja kertoo selkeästi sen. Nyt on sen kannalta hyvät ajat kun peliyhtiöiden täytyy merkitä ikärajat ja varoitukset pelin kanteen. Miettikää tilannetta n. 20 vuotta sitten kun lapsi otti pelin kaupan hyllystä ja se saattoi sisältää aivan mitä vaan!

      Pelit on huvia niin kuin elokuvatkin.Eihän elokuvatkaan aina perustu tositarinoihin tai todelliseen elämään.Minusta on hyvä että aiheesta keskustellaan avoimesti ja, että lapsille selitettään, että mikä ero on peleissä ja tosielämässä. Ja se, että lapsen annetaan pelata omalle ikäryhmälle suunnattuja pelejä.Vastuu aikuisilla!

    • REALISMI VAI IHANTEET

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Maailma on kova, eikö olisi hyvä edes kodin turvissa paeta sen pahuutta ihanteisiin,

      toiveeseen hyvästä, turvallisesta maailmasta. Ja pelata kivoja, väkivallattomia ja siveitä pelejä. Kun ajattelee hyvää, tekeekin sitä enemmän.

      Pitää pahuudestakin puhua, mutta niin, että se sanotaan vääräksi ja tuomittavaksi.

      Sen voi tehdä esim. jotain poliisisarjaa katsellessa, joissa onneksi kaikki rikokset

      (raiskaus, väkivalta, tappo, aseiden kuljettelu yleisellä paikalla, kaahailu, ym.) tuomitaan ja rikolliset viedään rangaistavaksi.

      Nykyään puhutaan liian vähän oikeasta ja väärästä lapsille. Lähes kaikki opetus tulee juuri poliisisarjoista. Kotona ei paljonkaan moraalikasvatusta ole.

  • Savolainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En nyt tiedä esitänkö jotenkin joidenkin mielestä liian radikaalin ajatuksen mutta esitän sen silti koska se on päässäni pitkään pyörinyt. Mitä jos kiellettäisiin kaikki pelien viihdekäyttö? Mitä jos pelit jatkossa valjastettaisiin pelkästään asiantuntijoiden opetuskäyttöön (esim. lentokoneet), heidän joiden aivot jo valmiiksi ovat kykeneväisiä pelien monimutkaisten käytänteiden ymmärtämiseen koska heidän erikoistoimenkuvansakin sitä vaatii. Tavalliselle ihmiselle pelit ovat liian raskaita sensorisia ja emotionaalisia kokemuksia, jonka seurauksena tulee hämmennystä ja pelien aiheuttamia aggressioita on pakko päästä purkamaan. Valvotussa ympäristössä peleistä voidaan saada hyötyä irti, mutta kaiken kansan viihteenä se on selvä virhe.

    • Pelejä on monenlaisia

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Mihin raja vedetään? Tuleeko miinaharava poistaa kaikista tietokoneista? Tulisiko pasianssin pelaaminen korttipakallakin kieltää porttiteorian varjolla?

    • Ei-Savolainen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      En nyt tiedä esitänkö jotenkin joidenkin mielestä liian radikaalin ajatuksen mutta esitän sen silti koska se on päässäni pitkään pyörinyt. Mitä jos kiellettäisiin kaikki kirjojen/elokuvien/maalausten viihdekäyttö? Mitä jos kirjat/elokuvat/maalaukset jatkossa valjastettaisiin pelkästään asiantuntijoiden opetuskäyttöön (esim. lentokoneet), heidän joiden aivot jo valmiiksi ovat kykeneväisiä kirjojen/elokuvien/maalausten monimutkaisten käytänteiden ymmärtämiseen koska heidän erikoistoimenkuvansakin sitä vaatii. Tavalliselle ihmiselle kirjat/elokuvat/maalaukset ovat liian raskaita sensorisia ja emotionaalisia kokemuksia, jonka seurauksena tulee hämmennystä ja kirjojen/elokuvien/maalauksien aiheuttamia aggressioita on pakko päästä purkamaan. Valvotussa ympäristössä kirjoista/elokuvista/maalauksista voidaan saada hyötyä irti, mutta kaiken kansan viihteenä se on selvä virhe.

    • MasaS

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Yhtä hyvin voitaisiin kieltää videokuvan, äänitteiden, painotuotteiden yms. viihdekäyttö, koska löytyy ihmisiä joille jotkin näiden medioiden tuotokset aiheuttavat ongelmia tai mielipahaa.

      Pelien tarinankerronta ei yleensä ole passiivista katselemista vaan muistuttaa enemmän teatteria, jossa pelaaja näyttelee eli ohjaa yhtä (tai useampaa) hahmoa. Jos rooliaan ei kykene ymmärtämään, se voi aiheuttaa hämmennystä. Esimerkiksi lapsi ei välttämättä ole kyllin kypsä astumaan realistisesti kuvatun rikollisen rooliin.

      Toinen tapa analysoida pelaamista on keskittyä suorittamiseen. On paljon pelejä, joissa ei ole minkäänlaista tarinaa, vaan pelissä keskitytään itse pelaamiseen, mahdollisesti muita pelaajia vastaan. Tällaiset pelit eivät luonnollisesti sovi ihmisille, jotka eivät osaa käsitellä epäonnistumisiaan.

      Jos peli aiheuttaa hämmennystä, aggressiota tai muuta ikävää, kannattaa miettiä johtuuko se pelistä vaiko itsestä. Pelit eivät sovi kaikille, eikä niiden tarvitsekaan.

    • Tibor

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Pelien aiheuttaman aggression purkaminen????

      Itse käytän kyllä aggressioiden purkamiseen juuri pelejä (itsepuolustuslajien harrastamisen ohella). Pidän erityisesti sotapeleistä yms. "väkivaltaisista" peleistä, joita olen pelannut n. 7-vuotiaasta asti. Pelissä on kiva tehdä jotain sellaista, jota ei ole syytä harjoittaa elävässä elämässä. Nykyään pelaaminen on tosin jäänyt vähemmälle. En ole ikinä tapellut enkä muutenkaan satuttanut toista ihmistä, joten en koe pelien aiheuttaman hämmennyksen ja aggressioiden vaikuttaneen omaan tai läheisteni elämään millään tavalla.

      Ajatuksesi ei ole liian radikaali. Siinä ei vain ole mitään järkeä, koska se perustuu selvästi pelkkiin ennakkoluuloihin. Kokeile pelaamista joskus...

    • Sari Helin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      En usko kieltoihin - sitten pitää kieltää elokuvat ja kirjat samalla kertaa.

    • Ukko

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ihmiset ovat pelanneet pelejä siitä asti kun Ug ja Mug löysivät kourallisen erivärisiä kiviä ja keksivät että näillähän voisi tehdä jotain. Siitä vain kieltoja yrittämään.

    • Tavallinen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei, tavallisilla ihmisillä ei ole mitään ongelmia pelien kanssa. Tavallinen ihminen erottaa fiktion todellisuudesta.

    • Ironinen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      En nyt tiedä esitänkö jotenkin joidenkin mielestä liian radikaalin ajatuksen mutta esitän sen silti koska se on päässäni pitkään pyörinyt. Mitä jos kiellettäisiin kaikki elämän viihdekäyttö? Mitä jos elämä jatkossa valjastettaisiin pelkästään asiantuntijoiden opetuskäyttöön (esim. psykologit), heidän joiden aivot jo valmiiksi ovat kykeneväisiä elämän monimutkaisten käytänteiden ymmärtämiseen koska heidän erikoistoimenkuvansakin sitä vaatii. Tavalliselle ihmiselle elämä on aivan liian raskas sensorinen ja emotionaalinen kokemus, jonka seurauksena tulee hämmennystä ja elämän aiheuttamia aggressioita on pakko päästä purkamaan. Valvotussa ympäristössä elämästä voidaan saada hyötyä irti, mutta kaiken kansan viihteenä se on selvä virhe

  • rock*

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itse olen pitänyt LA Noire ja Walking Dead peleistä - niissä tehdään valintoja ja joudutaan miettimään pidemmälle. Noiressa taas on todella wlävän näköiset ihmiset ja ruumiit, todisteita ja vastauksia saa ihmisen ilmeiltä tulkita ja kaivella. Taitaa olla ~K16 ei pelkästään graafisuuden vaan sen vuoksi että pelistä mitään saa irti.

    • Zat

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Voin kyllä paljastaa, että ikärajat määrätään puhtaasti sisältöelementtien, ei koskaan haastavuuden tai ymmärrettävyyden perusteella.

  • Erkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Lapsille pitää kertoa, ettei kaikkien pelien maailma ole tätä elämää, ettei ihminen nouse kuolemansa jälkeen enää eloon ja ettei raiskaus ole rakkautta."

    Eipä tällaista opetettu koulussa ennenkään, mutta silti asiat on opittu ja ymmärretty hyvin. Saarnaamisen sijaan lapsille pitäisi tarjota jotain positiivista.

  • ylil

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Koska peruskoulun alaluokilla aletaan ampua virtuaaliaseilla ja yläluokilla ilma-aseilla? Mitä eväitä koulu antaa elämästä selviämiseen hengissä? Ei ongelmien listaaminen riitä, vaan ratkaisujen pohtiminen.

  • Kansalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mielestäni se, että antaa lasten pelata kotona kielletyn ikärajan pelejä on vastuutonta. Perusteeksi ei kelpaa se, että muidenkin lapset pelaavat. Pelit vaikuttavat lapsiin. Sen nimenomaan huomaa, kun kuuntelee ulkona lapsia. Kyllä heistä erottaa, ketkä pelaavat ja ketkä eivät.

    • Pää pois pensaasta

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kansalaiselle tiedoksi: Lapset lainaavat keskenään pelejä. Kiellettyjä kuljetetaan kotiin vaikka Nalle Puh -dvdkoteloissa. Koska lasten koulupäivä on lyhyempi kuin vanhempien työpäivä, ei kotona kukaan voi saumattomasti valvoa, mitä pelejä siellä pelaillaan. Ja jos voi, aina voi mennä naapurin Leeville pelaamaan. Sinne ei omien vanhempien silmä yllä.

      Eli. Pää pois pensaasta. On viisautta olla luulematta, että kaikkea tuota pystyy hallitsemaan omilla hyvillä periaatteillaan. Parempi on kasvattaa erottamaan oikea ja väärä, ja siinä voisi koulukin vanhempia tukea tämän päivän "haasteisiin" vastaavalla mediakasvatuksella.

    • Sari Helin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Myös lasten lyöminen ja tukistaminen on vastuutonta ja sitä tapahtuu. Aina on vanhempia, jotka eivät jaksa välittää tai ovat niin elämän muuten kuormittamia, etteivät pysty välittämään.

    • helena

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Aina lapset ovat tehneet kiellettyjä asioita, se on totta. Tärkeää kuitenkin on että he tietävät tekevänsä väärin. Eli vanha kunnon muistuttaminen, tämä on oikein, tämä on väärin, näin ei saa tehdä, tuo on sinulle hyväksi - tuo pahaksi, seuraamukset jne. Ei ole pahasta potea vähän huonoa omaatuntoa, kun tietoisesti tekee jotain kivaa, joka ei ole kivaa...

    • Kansalainen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Jos lasta ei ole istutettu pelikonsolin/tietokoneen edessä pienestä pitäen, niin ei se kyllä isompanakaan halua paljoa pelailla. Mutta nämähän ovat jokaisen vanhemman omia valintoja. En minä rupea ketään neuvomaan elämän koukeroissa, vaan yritän elää omaani järkevimmällä mahdollisella tavalla. Minulle lasteni hyvinvointi on tärkein asia maailmassa.

    • eeva-maria

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Vanhemmat, jotka antavat lastensa pelata, eivät välttämättä ole vastuuttomia hälläväliä-vanhempia. Meillä saa pelata ihan kaikkea ja niistä sitten keskustellaan. Herkkä lapsi ei edes halua pelata väkivaltaisia pelejä tai katsoa sellaisia elokuvia ja häntä suojellaan ahdistavalta kuvamateriaalilta. Keskustelevalla menetelmällä lapsi oppii tuntemaan omat rajansa (mitä kestää/ mitä ei kestä) ja ymmärtää eri medioiden annin. Onko hyvä pöläyttää 18 vuotias ummikko kauhuviihteen maailmaan?

      Muistakaa, että kauhu on viihdettä lapsille siinä missä aikuisillekin!

      Kun olin itse nuori, katsoimme kaikki karmivat K-18 elokuvat salaa omasta halustamme. Minun perheeni oli avoin ja pystyin puhumaan niiden herättämistä kysymyksistä äidilleni. Ystäväni taas näkivät yksinään pahoja unia ja pelkäsivät jäävänsä vanhemmilleen kiinni. Minulle on päivän selvä juttu kumpi on parempi.

  • Ryhtiliike

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hieno avaus, Sari Helin, aiheesta joka soimaa ja arveluttaa monia vanhempia! THL:n viidesluokkalaisille ja heidän vanhemmilleen tehdyssä kyselyssä kysyttiin "tiedätkö, mitä lapsesi tekee netissä?" Hohhoijaa. Ei kukaan tiedä! On turha hurskastella tietävänsä. Ja on turha luulla, ettei meidän alle 18vee tiedä mitään k18vee -peleistä, koska meillä ei osteta k18vee -pelejä.

    Nyt kaikki viisaat siis suunnittelemaan opetussuunnitelmasisältöjä jotka auttavat lapsia kasvamaan suoraselkäisiksi aikuisiksi kaiken virtuaalipöperön keskellä. Sitä pöperöä ei nimittäin pääse karkuun.

    • Sari Helin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kiitos kuuluu 11-vuotiaalle pojalleni, joka alkoi esittää sellaisia kysymyksiä, että menin ja pelasin sen pelin ihan itse. Siis kiitos.

    • Haloo

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Pelikonsoleihin ja VARSINKIN tietokoneisiin saa iän valvonnan päälle, jolloin pelejä ei voi pelata ilman valvojan salasanaa. Tietokoneelle löytyy myös selailua rajoittavia ohjelmistoja jotka blokkaavat haitalliset ja valitut sivut kokonaan. Lasten selailua voi rajoittaa kotona, jos vain haluaa.

    • Kyllä tietää

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kotona ei lapsen tarvitse käyttää tällaisia laitteita yksin lainkaan. Mitä lapsi ei voi tehdä ilman vanhemman valvovaa silmää, sitä ei tarvitsekaan tehdä. Toisaalta, sitten vanhempien kanssa voikin tehdä juttuja, joita normaalisti sen ikäinen ei saisikaan tehdä, vrt. elokuvien ikärajat ovat matalammat kun huoltaja on mukana.

      16-vuotisjuhliin vanhemmat ostivat viinipullon, mutta juhlat pidettiin kotona, vanhempien läsnäollessa, jotta viini osattiin nauttia sivistyneesti, eikä sen kanssa hölmöilty.

      Parempi on sallia asioita vanhempien läsnäollessa, ja muissa tilanteissa kieltää ne. Ja riittävän syrjässä kun asuu, ei sinne valvomattomien kavereidenkaan luokse pääse vahingossa, vaan se pitää erikseen sopia.

  • Simulaattoreita

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Median seksi- ja väkivaltaohjelmat, ja pelit ovat lapsille/nuorille koulutusta tulevaisuutta varten. Kaikki koettu näet muokkaa ihmistä, hänen henkistä olemustaan, maailmankuvaa ja siihen perustuvia arvoja.

    Eipä ihme, että seksuaalisuuden ylikorostus ja väkivaltaisuus suhteessa toisiin ihmisiin on lisääntynyt.

    Laitteet sinänsä ovat kehittyville lapsille/nuorille vahingollisia. Median ärsytys silmähermoon laukaisee aivoista oopium-johdannaisia, jotka tekevät jo vauvoistakin huumehörhöjä.

    Eipä ihme, että autismi, käytöshäiriöt ja opiskeluvaikeudet lisääntyvät.

    Olisi syytä tehdä jotakin, mutta kun aikuiset ovat samassa koukussa kiinni. Tiedetään, että huumehörhöltä vain hetkellisesti hyvän olon antavan huumeen poisottaminen tulee aiheuttamaan arvaamattoman reaktion.

    Eri huumeilla itseään ruokkivien ihmisten vieroittaminen heitä itseään, muita ihmisiä ja siten myös koko yhteiskuntaa tuhoavista elämäntavoista, on tosi haastava tehtävä, joka vaatii valtiomiestason toimijoita.

  • Opettaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ainakin tuo PISA-kritiikki taisi mennä väärään osoitteeseen. Juurihan uutisoidaan, että PISAn mukaan pojat ovat menettäneet ongelmanratkaisukykynsä.Ettei vaan tuolla pelaamisella ole sormensa pelissä? Kouluhan ei ole muuttunut.

    • Sari Helin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Mutta koulun pitää muuttua, pysyä ajan tasalla. Siellä koulun nurkalla kun ne lapset kaivavat ne älypuhelimensa ja menevät mediaan. Eikä kodin osuutta voi vähätellä, aikuiset ovat näissä jutuissa paljon enemmän pihalla kuin lapset.

    • Ukko

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Vai ei muka ole koulu muuttunut. Nykypäivän koulu ei tunnu juurikaan vastaavan sitä koulua minkä minä kävin. Olisikohan luokkakokojan paisuttamisella ja koulujen vähentämisellä enemmän tekemistä PISA-tulosten kanssa.

      Sitä paitsi video- ja tietokonepelejä on pelattu jo vuosikymmeniä. Eiköhän se vaikutus olisi näkynyt jo kauan sitten jos sellaista olisi.

    • Isä

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Päinvastoin, pelaaminen nimenomaan kehittää ongelmanratkaisukykyä.

    • Mitä ihmettä?

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ja kukahan ne älypuhelimet niille lapsille ostaa? Miksi lapsi tarvitsee älypuhelimen? Kyllä se vika sieltä kotoa löytyy.

  • Realisti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Pelin tekijät eivät noudata tyypillistä amerikkalaista pelilogiikkaa"

    He ovatkin skotteja.

    • MariaÖ

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Vain osa pelistä on tuotettu Rockstarin Skotlannin tiloissa. Näkeehän sen jo pelin kovin tutunoloisesta miljööstä missä se pääosin on tuotettu. Vaikea kuvitella, että varsinkaan pääosanäyttelijät olisivat vaivautuneet raahautumaan aina muutaman kuukauden välein Jenkeistä Skotlantiin kuvauksiin...

    • Celtic fani

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kylla se Amerikka on valittu ihan markkinoiden takia. Omasta mielestäni Glasgown kaduille sijoittuva peli olisi paljon mielenkiintoisempi, Trainspotting meininkiä (taisi olla Edinburghissa kylläkin), jalkapallohuliganismia ja pubitappeluita, pitääkin ehdottaa Rockstarin tyypeille. Tosin tämä vaatisi kyllä tekstitykset kun glasgown aksenttia on vaikea seurata

    • Haaska

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kyllä se Rockstarin Skotlannin studio on pelin pääkehittäjä

  • Tero

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kannatan tuollaisen ihmisvastaisuuden rajoittamista ja kieltämistä. Niin on tehty aiemminkin eikä ihmiset siitä kärsineet.

    Ainoa joka kärsii rajoituksista on bisnesmies, ja saa kärsiäkin.

    Tilalle järkevää tekemistä, sitä kyllä riittää.

    Joku aina hallitsee mieltä ja nyt se on tämä roskamedia. Jos vain halutaan voi tilanteen muuttaa tuosta vaan... Muuten ollaan kohta lirissä sairaiden juttujen kanssa.

  • -blah-

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Artikkelissa itsessään ei mitään vikaa, mutta sanavalintoja olisi syytä harkita hieman tarkemmin. Vaikka GTA peleissä on juoni, jota seuraamalla et joka tapauksessa ole ns. partiopoika, niin eroa on silti siinä, mitä peli pakottaa pelaajan tekemään ja mitä pelaaja VALITSEE tekevänsä. Se, että peli antaa mahdollisuuden tekoon, ei tarkoita että jokaikinen pelaaja niin tekee. "Tapat kaikkia", ostat seksiä...

    omilla hartioillasi on se, kuinka pahalta päädyt omissa silmissäsi näyttämään.

  • Mikä siinä on niin vaikeaa ?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miten on mahdollista, että sodan kokeneet lapset eivät aikanaan olleet yhtä surkeitä kaikessa mitä nämä 90-luvun riiviöt ? Tietokonepelit voivat antaa vaikutteita joillekkin yksilöille, mutta se on vain promillen luokkaa kaikista pelaajista. Sen sijaan kasvatus ja kuri loistaa poissaolollaan ja se on ainoa asia, miksi nykynuoret eivät vihti opiskella tai tehdä mitään oikeaa. Lisäksi Suomen hyysäys on saanut monet nuoret tyytymään vain valtion antamiin tukiin, kun niilläkin elää, muttei tarvitse itse tehdä mitään. Tukien poistaminen ei auttaisi mitään, se luultavasti lisäisi vain ahdinkoa, mutta vapaakasvatuksen lopettaminen ja edes jonkinlaisen kurin tuominen perheisiin toisi kaivattua selkärankaa nuorille. Mitä me teemme, kun vanhukset ja nuoret täytyy elättää yhteisillä varoilla ja maksajina ovat työssäkäyvät ihmiset, ELI ME ! Olen itsekin 90-luvulla syntynyt ja olen huomannut, kuinka suuri muutos kasvatuksessa on tullut. Eritoten ne negatiiviset asiat ovat pistäneet silmään.

    • 70-luvulla syntynyt

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Aika erikoista, että 90-luvulla syntyneelle on pistänyt silmään kaikki ne muutokset, jotka kasvatuksessa on joko ennen hänen syntymäänsä tai sitten vauvaikäisenä tapahtunut. Jos kaikella nuorisolla olisi samanlainen aikakone, niin ymmärtäisivät maailmaa paremmin.

      Harva nuorikin ottaa oppinsa tyhjästä, joten ne sodan kokeneet lapset ovat kasvattaneet seuraavan sukupolven, joka taas on kasvattanut nykyisiä 90-luvun lapsia. Ja luoneet pitkälti ne olosuhteet, jotka nykyajan nuoria niin ahdistavat.

  • Kukkahattusetä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vastaavaa sisältöä on ollut aina. Ennen sitä kerrottiin juttuina, sitten kirjoitettuna, sitten elokuvina... ja jo vuosikymmeniä peleinäkin.

    Se että K-18 sisältöä on olemassa ei tarkoita että se(kin) pitäisi (täysin) kieltää koko maailmalta sen takia, että maailmassa on huonoja vanhempia.

    Artikkeli on myös tuttuun tapaan mediassa pelejä demonisoiva. Mitä tapahtui kun väkivaltaelokuvat ovat muuttuneet arkipäiväksi? Ei mitään. Suomessa videopelisukupolvien aikana katuväkivalta on pudonnut kymmeniä prosentteja. New Yorkissa murhat ovat pudonneet 80%. Pelien ansiota, maailmasta tulee parempi paikka. Kuinka uskallankaan.

  • Kolmen lapsen isä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi lapset ylipäätänsä pelaavat pelejä? Tietokone ja konsolipelit eivät ole ollenkaan ihmisen kehitystä ajatellen tarpeellisia, vaan aivan turhaa ajanvietettä. Kaikki "hyöty" minkä peleistä saa, saa myös muista toimista, jotka ovat varmasti järkevämpiä. Eikö sitäpaitsi haitta/hyötysuhde tulisi olla enempi hyödyn puolella, kuin haitan? Pelien kohdalla haittapuolia on ehdottomasti enemmän, kuin hyötyjä. Lapset pelaavat juuri niin paljon, kuin vanhemmat antavat ja malli tulee nykyään yleensä myös vanhemmilta, koska hekin pelaavat. Ei siis ole ihme, että lapsetkin haluavat pelata.

    • Entinen lapsipelaaja

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Miksi lapset ylipäätänsä pelaavat pelejä? - Hyvä kysymys. Miksi jotkut lukevat kirjoja, runoja, kuuntelevat musiikkia, katsovat teatteria ja elokuvia? Paljolti siksi, että saisivat uusia kokemuksia, mahdollisuuden astua muiden mielikuvituksen luomaan maailmaan. Peleissä lisänä tulee mahdollisuus toimia aktiivisena vaikuttajana tuossa maailmassa, tehdä valintoja ja kokea onnistumisia. Monissa peleissä vielä kaverien kanssa. Pelien ansiosta lapsien englannin kielen taito on noussut kohisemalla ja medialukutaitokin on parantunut. Vain aikuisten, jotka eivät itse pelaa pelejä, mielestä pelien hahmot näyttävät oikeilta ihmisiltä.

      Hienoa on myös se, että niissä peleissä, joissa pelaajat saavat päättää sankarillisten, hyvien tekojen välillä ja pahojen tekojen välillä, lähes kaikki aina valitsevat hyvän teon. Myös nuoret.

    • hueasd

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Pelien todistettu hyöty/haittasuhde on hyödyn puolella. Pelaaminen on opettavaa, rentouttavaa ja mukavaa ajanvietettä. Yritä itse kuluttaa aikaasi katsomatta televisiota ja lukematta kirjoja kun eihän siinä saavuteta mitään. Pelejä pelataan koska se on mukavaa, kirjoja luetaan koska se on mukavaa, musiikkia kuunnellaan koska se on mukavaa,

    • mielenkiintoista

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Yleensä ihminen joka pelaa paljon on sosiaalisesti rajoittunut. Silloin ei varmaankaan koe onnistumisen tunteita, kuin siellä virtuaalimaailmassa. Ja kun verrataan teatteria tai lukemista tietokone/konsoli pelaamiseen on jotain pahasti vialla. On varmaan tullut liiankin monta vuotta elämästä tuhlattua pelimaailmassa vai?

  • Maailma muuttuu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei ole yhtään aihekokonaisuutta joka olisi sama kuin 20 vuotta sitten. Niin koulu, vanhemmat kuin yhteiskunta on erilainen. Tietotekniikka on elintärkeä osa nykypäivää - tämän tietävät jopa mummot jotka kärvistelevät oman tietotekniikan osaamisensa kanssa kun palvelut siirtyvät enenemässä määrin nettipalveluiksi.

    Tuleville nuorille aikuisille hyödyllisempää on omata hyvät medianlukutaidot ja perus tietotekninen osaaminen kuin osata ulkoa Perun pääkaupunki.

    Tietotekniikka ei irrota meitä tästä maailmasta - se myös sitoo meidät siihen. Kun luet tätä viestiä se tarkoittaa että käytät parhaillaan tietotekniikkaa juuri tähän tarkoitukseen.

    Medianlukutaito tarkoittaa sitä, että osaa erottaa toden kuvitelmasta ja arvioida saamansa tiedon paikkansapitävyyttä. Jos tämä on hallussa pikaisella google-haulla löytyy vaikka sillä älypuhelimella mikä on Perun pääkaupunki ja paljon muutakin.

  • Sami-Markus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yhtä älykkäitä lapset ovat kuin aikuisetkin, eivät he usko että mitä tapahtuu pelissä on sallittua todellisuudessa. Tietty on aggressiivisia, tyhmiä lapsia kuten myös aikuisiakin - Sille ei voi mitään.

    • infoa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Yksilön kehitys jatkuu yllättävän pitkään. Hyvä esimerkki on esimerkiksi ironian ymmärtäminen, joka monella yksilöllä kehittyy vasta lähemmäs 20 ikäisenä. Tunnetason kehittyminen on yksilöllistä ja jatkuu yllättävän pitkään. Eli kehitysvaiheessa oleva ihminen ei ole aikuinen. Tuskin näissä peleissä muuten tuota ikärajaa olisi markkinamiesten kiusaksi edes saatu voimaan, jos kyseessä ei olisi puhdas tosiasia. Voi lisäksi miettiä mitä nämä pelihahmojen toiminnat edustavat ja minkä vuoksi ne koukuttavat. Jos ei pysty sitä hahmottamaan niin tuskin kannattaa pelata. Älykkyys ei juuri asiaan liity.

  • Vekku, upseeri evp

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hieno kirjoitus. Yhdestä asiasta eri mieltä: pelit voivat synnyttää kouluampujia. Tieteellinen perustelu löytyy mm. majuri Petri Kantolan artikkelista: TAPPAMISEN PSYKOLOGIASTA: MITEN SOTILAS SAADAAN TAPPAMAAN VASTUSTAJA TARVITTAESSA?

    Yksi tekijä tappamisen resistanssin vähentämisessä on todenmukainen simulointi. Lainaus artikkelista: "Taistelijan koulutuksessa tappamisen resistanssia vähentävänä tekijänä on nähty välineellinen ehdollistuminen tappamisen suorittamiseen. Mahdollisimman todellisuutta muistuttava simulaatio, jossa on realistinen ärsyke (esim esiin nouseva vihollinen), taistelijan haluttu reaktio (nopea laukaus) ja halutun toiminnan positiivinen vahvistaminen palkkion muodossa (kouluttajan kehut tms.), valmentaa tilanteeseen siten, että koulutetut taistelijat ovat tositilanteissa kokeneet olleensa harjoituksessa ja vasta tilanteen jälkeen ovat havatuneet siihen, että eivät olekaan simulaatiossa."

    • Peliharrastaja

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Voit olla eri mieltä, mutta olet väärässä.

      Unohdat tässä nyt sellaisen keskeisen asian kuin kontekstisidonnaisuuden.

      Tässä on taas tyypillinen kansanmiehen lainaus tutkimusartikkelista, jonka lainaaja ei ole todennäköisesti lukenut artikkelia kokonaan, tai vaihtoehtoisesti ei ole ymmärtäny artikkelia kokonaisuudessan.

      Tällä samalla logiikalla voidaan väittää, että kuntonyrkkeilyä tai taistelulajeja harrastava ihminen hakeutuu katutappeluihin ja haluaa vetää kaikkia turpiin. On meinaan vielä astetta todentuntuisempia nämä harrastelajit kuin tietokonepelit.

      Jos lähtökohtana pelaamiselle on ihmisen harjoittaminen ammattitappajaksi, on asiaa katsottava hieman eri vinkkelistä kuin jos teinipoika pelaa netissä räiskintäpelejä.

      Kannattaa muuten myös tutustustua kolmannen muuttujan vaikutukseen, joka on peruskonsepti, mutta pakollinen sellainen, jos meinaat edes yrittää ymmärtää tieteellisiä artikkeleita, saati sitten lainata niitä.

  • Sama tavara eri paketissa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Videopelejä, kiekkovieraita, pridekulkueita, kaukalotappeluita jäähallissa, tappoja jalkapallokentillä, huligaaneja urheilukanavilla, rattijuoppoja ja friikkejä maksukanavilla, tarkka-ampujia Syyrian ja Ukrainan toreilta ja turuilta. Samaa "valistusta" lapsille tulee niin peleissä, kaduilla kuin YLEn TV-kanavilla 24/7.

  • Mikko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hienosti provottu, alkuun väitetään että peli kiinnostaisi "Jäisin peliin koukkuun heti, jos minulla olisi aikaa koukuttua" sitten loppu provo keskittyykin perinteiseen kukkahattuiluun. Suorastaan uskomatonta touhua taas.

  • ammattilainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi kaikki ongelmat ja niiden ratkaisut syydetään koulun niskaan? Missä on vanhemmuus ja vanhempien vastuu? Sari Helin, en ymmärrä ajattelutapaasi: Vanhemmat antavat/sallivat/mahdollistavat/eivät perehdy asiaan jne...ja lapset pelaavat K18-pelejä ja sinä et suinkaan huuda hätiin vanhempia vaan koulua. Mikä sinun maailmassasi on vanhempien tehtävä?

  • Vanhempien vastuu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi pitäisi järjestää VIRALLINEN koulukurssi. Vanhempien vastuuta ei voi ulkoistaa koululle.

Tuoreimmat aiheesta: Blogi

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä