Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.7.2016 (tv)

Presidenttiehdokas Hillary Clinton puhui demokraattien puoluekokouksessa. Vesissä on nyt paljon sinilevää. Noin 300 nuorta pääsee nuorisopurjehdukselle joka vuosi. Kerrostaloista löytyy myös kauniita yhteispihoja. Viikonlopun sää on vaihteleva.

Perjantai 29.7.2016 (radio)

Turvapaikkapäätöksistä valitetaan

Turvapaikanhakijoita.
Vastaanottokeskuksissa odotetaan turvapaikkapäätöksiä. Kuva: Antti J. Leinonen

Turvapaikkapäätöksistä valitetaan enemmän kuin ennen. Arvioidaan, että tänä vuonna tehdään noin 10 000 valitusta. Viime vuonna tehtiin vain noin 1200 valitusta.

Valituksia tehdään nyt paljon, koska kielteisiä turvapaikkapäätöksiä on tehty paljon. Yksi syy tähän on se, että Suomen viranomaisten mielestä Irakin, Somalian ja Afganistanin turvallisuus on parantunut. Siksi ihmisten on nyt vaikeampi saada turvapaikkaa, jos he tulevat näistä maista.

Saksalaisten sankari

Kukkia Olympia-ostoskeskuksen läheisellä metrosisäänkäynnillä.
Ihmiset veivät kukkia lähelle ostoskekusta, jossa ampuja tappoi ihmisiä. Kuva: Karl-Josef Hildenbrand / EPA

Sitten uutinen Saksasta. Saksalaisilla on uusi sankari. Hän on Amir Najiarzadeh. Hän on vartija müncheniläisessä ostoskeskuksessa, jossa ampuja tappoi 9 ihmistä viikko sitten.

Najiarzadeh pelasti monta ihmistä. Heti kun hän kuuli aseen äänen, hän vei noin 200 ihmistä turvaan ostoskeskuksen kellariin. Joukossa oli paljon lapsia.

Amir Najiarzadeh on 20-vuotias pakolainen. Hän on kotoisin Afganistanista, ja hän on asunut Saksassa yli 3 vuotta.

Najiarzadeh itse sanoo, että hän ei ole sankari. Hän halusi vain auttaa ihmisiä ja näyttää, että afganistanilaiset eivät ole terroristeja.

Vesissä sinilevää

Sinilevää ja vene rannalla.
Sinilevän takia vesi näyttää likaisen vihreältä. Kuva: Yle

Täällä Suomessa on nyt paljon sinilevää meressä ja järvissä. Sinilevän takia vesi näyttää likaisen vihreältä. Sinilevä kasvaa hyvin, kun sää on kuuma.

Vedessä ei kannata uida, jos siinä on sinilevää. Sinilevä voi ärsyttää ihoa, ja ihosta tulee punainen ja sitä kutittaa.

Tutkija Sari Mitikka sanoo, että kesämökillä ei ole hyvä käyttää vettä, jossa on sinilevää. Se ei sovi pesuvedeksi tai löylyvedeksi.

Sinilevää riittää vesissä kesän loppuun asti. Kun vesi syksyllä kylmenee, sinilevä vähenee.

Merikotkat lisääntyneet

Merikotka Helsingissä
Merikotka Helsingin taivaalla. Kuva: Jarmo Nieminen

Helsingin ja Turun taivaalla voi nyt nähdä merikotkia. Merikotka on iso lintu, joita ei ole enää paljon jäljellä. Nyt niiden määrä onneksi kasvaa.

Tänä vuonna merikotkan poikasia on laskettu yli 400. Esimerkiksi vuonna 1973 syntyi vain 5 merikotkan poikasta.

Tänä vuonna merikotkilla on ensimmäistä kertaa pesä myös Helsingissä ja Turussa. Pesät ovat meren saarilla kaupungin lähellä.

Merikotkat löytävät hyvin ruokaa kaupungista. Ne syövät esimerkiksi hanhia, joita puistoissa on monien kaupunkilaisten mielestä jo ihan liikaa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä