Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 31.7.2015

Audio

Yhdysvaltojen pakotelistalla on nyt myös suomalaisia

Kai Paananen
Esimerkiksi liikemies Kai Paananen on Yhdysvaltojen pakotelistalla. Kuva: Yle

Yhdysvallat on lisännyt uusia nimiä pakotelistalle. Uudella listalla on myös Suomen kansalaisia ja suomalaisia firmoja. Yhdysvallat on tehnyt listan Venäjää vastaan, koska se ei hyväksy Venäjän toimintaa Ukrainassa.

Jos firma tai liikemies joutuu pakotelistalle, se haittaa bisnestä. Yhdysvaltalaiset eivät saa tehdä kauppaa niiden kanssa, jotka ovat listalla. Pakotelistan firmat ja liikemiehet eivät voi myöskään käyttää rahoja, jotka niillä on Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltojen uudella pakotelistalla on suomalaisia, joilla on yhteyksiä venäläisiin liikemiehiin Gennadi Timtšenkoon ja Boris Rotenbergiin. Timtšenko ja Rotenberg ovat olleet Yhdysvaltojen pakotelistalla jo kauan. Suomalaiset joutuivat pakotelistalle, koska he ovat Yhdysvaltojen mielestä auttaneet Timtšenkoa ja Rotenbergia kiertämään pakotteita.

Peking saa järjestää vuoden 2022 talviolympialaiset

Peking 2022
Peking teki kovasti työtä, että se sai talviolympialaiset. Kuva: EPA

Vuoden 2022 talviolympialaiset järjestetään Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Kansainvälinen olympiakomitea päätti asiasta perjantaina.

Peking on ensimmäinen kaupunki, joka järjestää kesäolympialaisten lisäksi myös talviolympialaiset. Maailman urheilijat kilpailivat Pekingissä vuoden 2008 kesäolympialaisissa.

Ihmisoikeusaktivistit toivoivat, että Pekingiä ei valita uudestaan olympiakaupungiksi, koska Kiina rikkoo ihmisoikeuksia. Aktivistit muistuttavat, että ihminen voi joutua Kiinassa vaikeuksiin mielipiteiden takia.

Ihmiset eivät hyväksy leijonan ampumista

Mielenosoiyyajia ja kuvaajia hammaslääkärin vataanoton edustalla Minnesotassa.
Yhdysvaltalaiset ovat osoittaneet mieltä Walter Palmeria vastaan, joka ampui Cecil-leijonan. Kuva: Adam Bettcher / AFP

Monet ihmiset ovat vihaisia yhdysvaltalaiselle Walter Palmerille, joka ampui leijonan Zimbabwessa, Afrikassa. Palmer tappoi kuuluisan leijonan, jonka nimi oli Cecil.

Monet yhdysvaltalaiset vaativat nyt, että Palmer joutuu Zimbabween oikeuteen. Myös Zimbabwen hallitus haluaa, että Palmer tuomitaan Zimbabwessa.

Palmerin zimbabwelaiset apulaiset ovat jo saaneet syytteen tapauksen takia. Palmeria ei ole vielä saatu kiinni, koska hän on kadonnut.

Nightwish esiintyy Tampereella

Nightwishin Tuomas Holopainen (vas.) ja Emppu Vuorinen.
Nightwishin Tuomas Holopainen ja Emppu Vuorinen. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Kuuluisa suomalainen bändi Nightwish esiintyy perjantaina Tampereella. Konserttipaikka on Ratinan stadion. Stadionilla on rakennettu koko viikko lavaa, jolla Nightwish esiintyy.

Nightwish kiertää maailmaa vielä yli vuoden. Nightwishin johtaja Tuomas Holopainen odottaa eniten bändin konserttia Lontoon Wembleyn stadionilla. Se on ensimmäinen Wembleyn konsertti, jonka pääesiintyjä on suomalainen bändi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä