Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 25.4.2015

Audio

Maanjäristys tappoi ihmisiä Nepalissa

Romahtanut talo Kathmandussa 25. huhtikuuta.
Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa maanjäristys teki suurta vahinkoa. Kuva: Prakash Mathema / AFP / Lehtikuva

Nepalissa on tapahtunut voimakas maanjäristys. Maanjäristyksessä kuoli yli tuhat (1000) ihmistä. Maanjäristys tapahtui lauantaina aamulla.

Nepal on Kiinan ja Intian välissä. Maanjäristys teki paljon vahinkoa Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa. Järistys tuhosi Kathmandussa esimerkiksi taloja.

Nepalissa ei ole ollut näin pahaa maanjäristystä yli 80 vuoteen. Yhdysvaltojen seismologian laitos sanoo, että järistyksen voimakkuus oli 7,9 magnitudia. Se tarkoittaa, että maanjäristys oli erittäin voimakas.

Maanjäristys oli niin voimakas, että se tuntui myös Nepalin naapurimaissa. Järistys tappoi ihmisiä myös Nepalin ulkopuolella. Ihmisiä on kuollut esimerkiksi Intiassa.

Lukuviikko innostaa lapsia lukemaan

Lapsi lukee kirjaa ikkunalaudalla.
Alaluokkalaiset lukevat ahkerasti. Kuva: Yle

Tällä viikolla on vietetty Lukuviikkoa. Lukuviikon aikana lapsia ja nuoria innostetaan lukemaan. Esimerkiksi koulut ovat järjestäneet Lukuviikon tapahtumia.

Suomalaiset koululaiset lukevat ahkerasti alaluokilla. Myöhemmin lukeminen vähenee. Lasten lukuharrastus alkaa vähentyä jo neljännellä (4.) luokalla.

Poikien lukutaito on Suomessa paljon huonompi kuin tyttöjen lukutaito. Esimerkiksi tietokonepelit vievät paljon poikien aikaa. Asiantuntijat ovat tästä huolissaan, koska huono lukutaito tuo ongelmia koko elämän ajan.

Suomen keväässä on kukkia ja lunta

Keväinen kukka. Lumi sulaa kukan ympäriltä.
Lumi sulaa, kukat kukkii. Nyt on kevät. Kuva: iStockphoto

Kevät tulee taas eri aikaan eri puolille Suomea.

Länsi-Suomessa kevät on alkanut jo jonkin aikaa sitten. Esimerkiksi Vaasassa kevät alkoi yli kuukautta aikaisemmin kuin tavallisesti. Ensimmäiset kevätkukat kukkivat jo lännessä.

Itä-Suomessa kevät ei ole yhtä pitkällä kuin Länsi-Suomessa. On tavallista, että kevät alkaa Itä-Suomessa myöhemmin kuin Länsi-Suomessa. Lumi on kuitenkin jo sulanut pois monilta alueilta myös idässä.

Pohjois-Suomessa kevät on tulossa tavalliseen aikaan. Lapissa järvet ovat vielä jäässä ja lunta on paljon. Esimerkiksi Saariselällä lunta on 55 senttimetriä.

Jääkiekon Suomen mestaruus meni Ouluun

Kärpät juhlii.jpg
Kärppien pelaajat juhlivat mestaruutta. Kuva: Tomi Hänninen

Suomen paras jääkiekkojoukkue on Oulun Kärpät. Kärpät voitti jääkiekon SM-liigan mestaruuden lauantaina. Kärpät oli mestari myös viime vuonna.

Kärpät taisteli mestaruudesta tamperelaisen Tapparan kanssa. Tarvittiin seitsemän (7) loppuottelua, ennen kuin mestari selvisi. Myös viimeinen loppuottelu oli tasainen, ja Kärpät voitti mestaruuden vasta kahden (2) jatkoerän jälkeen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä