Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 28.8.2016 (radio)

Rauli-myrskyn tuhoja korjataan vielä alkuviikollakin

Puu kaatuneena autojen päälle.
Puu katkesi ja kaatui pysäköityjen autojen päälle Tampereen Kaukajärvellä lauantai-iltana. Kuva: Jarkko Soikka

Rauli-myrsky aiheutti pahimmillaan sähkökatkon 200 000 asiakkaalle lauantai-iltana. Vielä sunnuntaina iltapäivällä noin 30 000 kotia oli ilman sähköä. Sähköfirmojen mukaan vikojen korjaaminen voi jatkua vielä alkuviikolla.

Myrsky aiheutti paljon häiriöitä junaliikenteeseen, koska junaradoille kaatui puita. Junamatkustajia kuljetettiin busseilla esimerkiksi Kuopion ja Helsingin välillä sekä Pieksämäen ja Jyväskylän välillä. Ongelmia oli myös matkapuhelinliikenteessä.

Särkänniemen delfiinit muuttivat Kreikkaan

Oikeutta Eläimille -järjestön Miia Muhonen ja Heikki Simonen.
Oikeutta Eläimille -järjestön Miia Muhonen ja Heikki Simonen osoittivat mieltään delfinaarion ulkopuolella lauantaina. Kuva: Kaisu Jansson / Yle

Tampereen Särkänniemen huvipuiston delfiinit siirrettiin Kreikkaan. Lentokone vei delfiinit Ateenaan aikaisin sunnuntaina. Särkänniemen johto halusi siirtää delfiinit salaa, jotta mielenosoittajat eivät puutu siihen. Paikalla oli kuitenkin yli 100 ihmistä seuraamassa delfiinien lähtöä.

Delfiinien kohtalo on herättänyt paljon kiinnostusta sen jälkeen, kun delfinaario suljettiin viime vuonna. Särkänniemen 4 delfiinille on etsitty uutta kotia siitä lähtien. Kesäkuussa selvisi, että ne voidaan siirtää Kreikkaan Ateenan lähellä olevaan delfinaarioon.

Eläinsuojelujärjestöt ovat vastustaneet delfiinien siirtoa Kreikkaan.

Angela Merkelin suosio laskee Saksassa

Angela Merkel
Saksan liittokanslerin Angela Merkelin kansansuosio on laskussa. Kuva: Uwe Anspach / EPA

Saksan liittokanslerin Angela Merkelin kansansuosio on laskenut entisestään.

Sanomalehti Bildin mukaan saksalaisista 50 prosenttia vastustaa ajatusta, että Merkel jatkaa liittokanslerina vielä 4. kauden. Merkelin kannatus on laskenut edellisestä kyselystä, joka tehtiin marraskuussa. Silloin Merkelin jatkokautta vastusti 48 prosenttia saksalaisista.

Merkelin suosio on laskenut sen jälkeen, kun hän toivotti turvapaikanhakijat tervetulleeksi Saksaan.

Perjantai 26.8.2016 (tv)

Turvapaikanhakijat eivät halua asua maaseudulla. Suomi sai uuden sosiaali- ja terveysministerin. Ranskassa oikeus ottaa kantaa burkinikieltoon.  Viljasato voi jäädä huonoksi. Säätiedotus.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä