Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 27.5.2015

Audio

Hallitusneuvotteluissa sovittiin ministerinpaikoista

Juha Sipilä.
Seuraava pääministeri Juha Sipilä kertoi uuden hallituksen tavoitteista. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Hallitusneuvottelut ovat loppuneet. Keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen neuvottelijat ovat sopineet, mitä uusi hallitus aikoo tehdä. Puolueet sopivat myös hallituksen ministereistä.

Juha Sipilästä tulee uuden hallituksen pääministeri. Sipilä on keskustapuolueen puheenjohtaja, ja keskusta voitti vaalit. Perussuomalaisten puheenjohtajasta Timo Soinista tulee ulkoministeri, ja kokoomuksen puheenjohtajasta Alexander Stubbista tulee valtiovarainministeri eli rahaministeri.

Uudessa hallituksessa on yhteensä 14 ministeriä. Keskusta saa 6 ministerinpaikkaa. 4 ministeriä tulee perussuomalaisista ja 4 kokoomuksesta.

Uusi hallitus säästää

Ammattikorkeakouluopiskelijoita
Korkeakouluihin tulee 3. lukukausi. Kuva: Yle

Uusi hallitus aikoo tehdä suuria säästöjä. Yhteiskunnan menoja vähennetään 4 miljardia euroa vuoteen 2019 mennessä. Suomen seuraava pääministeri Juha Sipilä sanoo, että säästöt osuvat kaikkiin suomalaisiin.

Esimerkiksi opiskelijat huomaavat säästöt, koska hallitus säästää opintotuesta. Hallitus aikoo myös lyhentää aikaa, kun opintotukea maksetaan. Hallitus toivoo, että opiskelijat valmistuvat nopeasti ja aloittavat työt aikaisemmin. Korkeakouluihin tulee myös 3. lukukausi, ja opetuksen kesätauko loppuu.

Uusi hallitus laskee palkkaverotusta jonkin verran. Jos kuukausipalkka on noin 2000 euroa, vero pienenee noin 20 euroa kuukaudessa. Jos palkka on suuri, vero pienenee vähemmän.

Muista veroista esimerkiksi tupakkavero nousee. Tupakka-askin hinta voi nousta jopa noin 2 euroa. Autovero sen sijaan laskee. Vero laskee enemmän, jos auto saastuttaa vähemmän.

Helsinkiin rakennetaan ehkä moskeija

Mies lukee koraania
Muslimit tarvitsevat ison moskeijan Helsinkiin. Kuva: Yle

Helsinkiin suunnitellaan moskeijaa. Suunnittelutyö on kuitenkin vasta alkanut. Poliitikot päättävät myöhemmin, voidaanko moskeija rakentaa.

Projektijohtaja Pia Jardi sanoo, että Helsinkiin tarvitaan iso moskeija, koska sellaista ei vielä ole. Jos moskeija rakennetaan, se kertoo muslimeille, että he ovat osa tätä yhteiskuntaa, Jardi sanoo.

Moskeijan yhteyteen aiotaan rakentaa myös monitoimikeskus. Jos monitoimikeskus rakennetaan, siellä järjestetään toimintaa myös muille kuin muslimeille.

Suomen ainoa moskeijarakennus on nyt Järvenpäässä, Helsingin lähellä. Suomen tataarit rakensivat sen 1940-luvulla. Muslimeilla on myös rukoushuoneita eri puolilla Suomea.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä