Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 2.5.2015

Audio

Kunnat haluavat vaihtaa lomarahoja vapaiksi

Rentoilua.
Kunnat säästävät, jos niiden työntekijät vaihtavat lomarahat vapaapäiviksi. Kuva: Miia Roivainen / Yle

Monet kunnat haluavat säästää kunnan työntekijöiden lomarahoissa. Kunnat haluavat vaihtaa lomarahat vapaapäiviksi, niin niiden ei tarvitse maksaa lomarahoja.

Kaikki työntekijöiden järjestöt eivät hyväksy lomarahojen vaihtamista vapaiksi. Esimerkiksi työntekijäjärjestöt Tehy ja Super vastustavat vaihtamista. Ne muistuttavat, että lomarahojen vaihtaminen vapaiksi laskee työntekijän vuosipalkkaa.

Lomarahoista keskustellaan myös monilla muilla työpaikoilla. Joskus työntekijät itse haluavat mieluummin lisää vapaata kuin lomarahaa.

SAK toivoo sosiaalidemokraatteja hallitukseen

Lauri Lyly Ykkösaamun vieraana 2. toukokuuta.
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly oli Ykkösaamu-ohjelman vieras. Kuva: Yle

Työntekijäjärjestö SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly toivoo, että SDP on mukana Suomen seuraavassa hallituksessa. SAK on Suomen suurin työntekijöiden järjestö. Sen puheenjohtaja Lauri Lyly oli TV1:n Ykkösaamu-ohjelman vieras lauantaina.

Lyly arvioi, että samat asiat ovat tärkeitä SAK:lle ja SDP:lle eli sosiaalidemokraateille. Jos SDP on hallituksessa, se on SAK:lle hyvä asia, Lyly sanoi. Lylyn mielestä hallituksen tärkein tehtävä on vähentää työttömyyttä.

Suomessa oli vaalit kaksi (2) viikkoa sitten. Nyt puolueet neuvottelevat siitä, mitkä puolueet ovat mukana uudessa hallituksessa.

Britannia on saanut uuden prinsessan

Kuninkaallisia faneja St. Maryn sairaalan Lindo Wing -osaston edustalla lauantaina 2. huhtikuuta.
Britit juhlivat prinsessan syntymää. Kuva: Andy Rain / EPA

Britit juhlivat uutta kuningasperheen jäsentä. Prinssi William ja hänen vaimonsa Catherine ovat saaneet toisen lapsen. Lapsi on tyttö, eli Britannia on saanut uuden prinsessan.

Williamin ja Catherinen toinen lapsi syntyi lauantaina Lontoossa. Lapsi syntyi samassa sairaalassa kuin perheen ensimmäinen lapsi, prinssi George. Hän syntyi vuonna 2013.

Prinssi William on Walesin prinssi Charlesin vanhin lapsi. Kuningatar Elisabet on Williamin isoäiti. Williamista tulee jonain päivänä Britannian kuningas.

Hevimusiikin tutkijat tulevat Suomeen

Yleisöä metallimusiikkiin keskittyneillä Wacken Open Air -festivaaleilla Saksassa elokuussa 2014.
Hevimusiikin fanit pukeutuvat usein mustiin vaatteisiin. Kuva: Axel Heimken / EPA

Suomessa järjestetään kesällä maailman suurin hevimusiikin eli metallimusiikin konferenssi. Hevimusiikin tutkijat eri puolilta maailmaa kokoontuvat Aalto-yliopistoon kesäkuun alussa. He pitävät esitelmiä hevimusiikista viikon ajan.

Suomi sopii hyvin paikaksi, jossa järjestetään hevimusiikin konferenssi. Moni suomalainen hevimusiikin ja raskaan rockmusiikin bändi on kuuluisa maailmalla. Suomalaisia metallibändejä ovat esimerkiksi Nightwish ja Apocalyptica.

Metallimusiikin tutkimus on kasvanut viime vuosina. Raskas ja raju hevimusiikki kiinnostaa nyt monien maiden tutkijoita. Aalto-yliopiston konferenssissa kuullaan esitelmiä esimerkiksi kiinalaisesta ja indonesialaisesta metallimusiikista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä