Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 2.7.2015

Audio

Kokoomus meni perussuomalaisten ohi

puoluekannatusgraafi
Keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset ovat hallituksessa, sosiaalidemokraatit eli SDP on oppositiossa. Kuva: Taloustutkimus/Yle Uutisgrafiikka

Keskusta on edelleen Suomen suurin puolue. Yle Uutisten uudessa mielipidemittauksessa keskustan kannatus on melkein 23 prosenttia. Se on kuitenkin vähän vähemmän kuin kuukausi sitten.

Keskusta on hallituksessa perussuomalaisten ja kokoomuksen kanssa. Perussuomalaisten kannatus on laskenut, ja on nyt alle 16 prosenttia. Kokoomus on mennyt perussuomalaisten ohi. Kokoomuksen kannatus on nyt vähän yli 17 prosenttia.

Suurin oppositiopuolue SDP on menettänyt kannatusta. Oppositiopuolue tarkoittaa puoluetta, joka ei ole hallituksessa. SDP:n eli sosiaalidemokraattien kannatus on nyt alle 15 prosenttia.

Venäjä jää pois Etyk-juhlakokouksesta

Presidentti Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö kommentoi Venäjän päätöstä torstaina. Kuva: Nelli Kallinen / Yle

Presidentti Sauli Niinistön mielestä on ikävää, että Venäjä ei osallistu Etyk-juhlakokoukseen Helsingissä. Venäjä perui osallistumisensa, koska osa sen ryhmästä ei saanut lupaa tulla Suomeen. Presidentti Niinistö kommentoi asiaa torstaina.

Venäjän kokousryhmässä oli poliitikkoja, jotka ovat Euroopan unionin matkustuskieltolistalla. He eivät saa matkustaa EU-maihin, koska EU ja Venäjä riitelevät Ukrainan tilanteesta. Suomi ei antanut venäläisille poikkeuslupaa tulla kokoukseen, koska osa EU-maista vastusti sitä.

Helsingissä on juhlakokous, koska Etyk eli Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssi järjestettiin Helsingissä 40 vuotta sitten. Juhlakokous alkaa sunnuntaina.

Ihmisiä vangittiin Tunisian terrori-iskusta

Hotellin allas-osasto terrori-iskujen jälkeen Soussessa, Tunisiassa perjantaina.
Turisteja kuoli terrori-iskussa Soussen rannalla. Kuva: Fethi Belaid / AFP

Tunisiassa on vangittu 8 ihmistä, joilla on yhteys viime viikon terrori-iskuun. He ovat ehkä osallistuneet taisteluharjoituksiin Libyassa. Myös terrori-iskun tekijä sai koulutusta Libyassa.

Pohjoisafrikkalaisen Tunisian terrori-iskussa kuoli melkein 40 ulkomaalaista turistia. Iskun tekijä ampui heidät Soussen lomakaupungin rannalla. Myös ampuja kuoli iskussa.

Amoc rappää inarinsaameksi

amoc
Maailman ainoa inarinsaamenkielinen rap-muusikko Amoc. Kuva: Inger-Mari Aikio

Suomessa on tehty dokumenttielokuva rap-muusikko Amocista. Amoc on maailman ainoa rap-muusikko, joka esittää rapiä inarinsaamen kielellä. Amocin oikea nimi on Mikkâl Antti Morottaja.

Amoc on esimerkki inarinsaamelaisille lapsille ja nuorille. Hän toivoo, että nuoret käyttävät inarinsaamea. Inarinsaamen kieltä puhuu vain 350 ihmistä.

Inarinsaame on yksi saamen kielistä. Saamen kieliä on monta. Ne ovat suomen kielen sukulaisia.

Dokumenttielokuva Amocista esitetään ensimmäisen kerran saamelaisten tapahtumassa ensi viikolla. Tapahtuma on Norjassa, jossa asuu paljon saamelaisia. Saamelaisia asuu Suomen ja Norjan lisäksi myös Ruotsissa ja Venäjällä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä