Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 2.3.2015

Audio

Helsingissä alkoi suuri oikeudenkäynti asfaltista

Asfalttikartellin oikeudenkäynti hovissa.
Hovioikeus alkoi pohtia, paljonko asfalttikartellin yhtiöiden pitää maksaa korvauksia kunnille ja valtiolle. Kuva: Merja Niilola / Yle

Helsingin hovioikeudessa on alkanut suuri oikeudenkäynti asfalttikartellista. Yhteensä 39 kuntaa ja valtio vaativat korvauksia seitsemältä asfalttiyhtiöltä. Kunnat sanovat, että asfalttikartelli yritti poistaa kilpailun teiden päällystämisestä koko Suomessa.

Kuntien mukaan asfalttiyhtiöt ovat saaneet niiltä liikaa rahaa jopa kahdeksan vuoden ajan. Kunnat sanovat, että yhtiöt ovat laskuttaneet niiltä liikaa 500 miljoonaa euroa. Kuntien mielestä asfalttikartelli on huijannut kuntia ja valtiota.

Asfalttiyhtiöt eivät ole halunneet kommentoida kuntien vaatimuksia. Hovioikeuden päätös saattaa tulla vasta syksyllä.

Laukaan surmista on pidätetty yksi mies

Lippu puolitangossa laukaalaisen pizzerian edustalla.
Laukaan surmassa kuoli kolme ihmistä. Kuva: Yle

Poliisi on pidättänyt miehen, jota epäillään Laukaan surmien tekijäksi. Poliisi on ilmoittanut, että se tutkii surmia kolmena tappona.

Vielä ei tiedetä, miksi kolme henkilöä tapettiin pitseriassa. Yksi uhreista oli Turkin ja Suomen kansalainen. Kaksi muuta uhria olivat turkkilaisia. Myös pidätetty mies on Turkin kansalainen.  Hänet otettiin kiinni pitseriasta.

Viron pääministeri jatkaa uuden hallituksen johtajana

Taavi Rõivas.
Viron pääministeri pysyy samana vaalien jälkeenkin. Kuva: Thierry Charlier / AFP

Viron nykyinen pääministeri on myös uuden hallituksen pääministeri. Virossa pidettiin eilen parlamenttivaalit. Ne voitti pääministeri Taavi Rõivaksen oikeistolainen reformipuolue. Voiton vuoksi Rõivaksen puolue voi päättää, mikä puolue tulee sen kanssa uuteen hallitukseen.

Viron vaaleissa menettivät paljon kannatusta Isänmaa ja Res Publica. Viron parlamenttiin tulee myös kaksi uutta puoluetta, Vapaapuolue EVA ja EKRE, joka on konservatiivinen kansanpuolue.

Helmikuu oli hyvin lauha

Järvimaisema.
Helmikuun keskilämpötila oli lähellä nollaa. Kuva: Siru Päivinen / Yle

Helmikuu oli tänä vuonna harvinaisen lauha. Ilmatieteen laitos kertoo, että sää oli tämän vuoden helmikuussa melkein samanlainen kuin viime vuoden helmikuussa.

Sää oli lauhaa.  Esimerkiksi maan lounaisosassa keskilämpötila oli lähellä nollaa. Lapissakin keskilämpötila oli noin -8 astetta.

Lämpimintä helmikuussa oli kymmenes helmikuuta Kaarinassa, Varsinais-Suomessa. Silloin Kaarinassa mitattiin 9,6 lämpöastetta.

Luntakin oli suuressa osassa Suomea vähemmän kuin normaalisti helmikuussa.

Varhaisperunat on istutettu maahan jo helmikuussa

Mies kävelee pellon laidalla
Antti Ruohonen istutti perunat lauantaina harson alle Rymättylässä. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Lauhan sään takia varhaisperunan istutus on alkanut erittäin aikaisin. Ensimmäiset perunat istutettiin maahan Paraisilla lähellä Turkua viime torstaina, eli jo helmikuussa.

Varhaisperunaa ei ilmeisesti vielä koskaan ole istutettu helmikuussa.

 

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä