Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.6.2016 (tv)

Britannia eroaa Euroopan unionista. Suomen pääministerin mielestä Britannian ero EU:sta on huono asia Euroopan talouden kannalta. Oikeus antoi tuomion valelääkäri Esa Laiholle. Suomessa vietetään juhannusta. Sää on lämmin, mutta sadekuuroja voi tulla.

Lauantai 25.6.2016 (radio)

Juhannuksen onnettomuudet

Pelastusrengas vedessä.
Juhannuksena on hukkunut jo monta ihmistä. Kuva: Arja Lento / Yle

Juhannuksena on tapahtunut paljon onnettomuuksia.

Juhannuspäivään mennessä onnettomuuksissa kuoli 10 ihmistä. 6 heistä hukkui ja 4 kuoli liikenneonnettomuuksissa.

Monet hukkuneet olivat miehiä, jotka olivat uimassa tai kalastamassa. Myös yksi 8-vuotias lapsi hukkui veneonnettomuudessa.

EU ja Britannia

Ison-Britannian lippu liehuu muiden EU-maiden lippujen vieressä.
Mitä tapahtuu, kun Britannia lähtee pois EU-maiden joukosta? Kuva: Patrick Seeger / EPA

EU-maiden johtajilla on kokouksia Britannian takia. Britit päättivät kansanäänestyksessä torstaina, että Britannia lähtee pois Euroopan unionista. Tämä on ensimmäinen kerta, että joku maa eroaa EU:sta.

EU-maiden johtajat miettivät nyt, miten Britannian ero tapahtuu. EU-johtajien huippukokous alkaa tiistaina Brysselissä. Myös Suomen pääministeri Juha Sipilä osallistuu kokoukseen. Brysselin huippukokouksen jälkeen saadaan ehkä tietoja siitä, miten Britannian EU-ero etenee.

Ulkomaiset nimet

Grafiikka
Miten nämä lausutaan? Ja miten ne taipuvat suomen kielessä? Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Monet ulkomaalaiset nimet ovat suomalaisille vaikeita. Sen tietää myös toimittaja Matti Härkönen. Hän selostaa jalkapallon EM-kilpailuja.

Ulkomaalaiset nimet ovat suomalaisille toimittajille vaikeita, koska he yrittävät lausua nimet samalla tavalla kuin ulkomaalaiset itse. Joissakin maissa toimittajat lausuvat nimiä oman kielen mukaan, ja se on paljon helpompaa.

Ulkomaalaiset nimet ovat suomalaisille vaikeita myös siksi, että perusmuoto ei riitä. Suomen kielessä nimiä pitää myös taivuttaa. Ulkomaalainen nimi ja suomalainen taivutus ovat usein hankala yhdistelmä.

Mitkä nimet sitten ovat tosi vaikeita jalkapalloselostaja Matti Härköselle? Hollantilaiset, belgialaiset ja puolalaiset nimet, Härkönen vastaa.

Krapula

Ihminen makaa sohvalla
Krapula on juhlan ja arjen välissä. Kuva: YLE / Pekka Sipilä

Krapula on osa suomalaista juomakulttuuria. Alkoholitutkija Antti Maunu sanoo, että krapula kuuluu juhlan ja arjen väliin. Alkoholi vie ihmiset pois arjesta, krapula tuo ihmiset takaisin arkeen, Maunu sanoo.

Ihminen saa krapulan, kun hän on juonut paljon alkoholia ja ollut humalassa. Päänsärky ja huono olo kuuluvat krapulaan. Krapulassa ihminen saa unohtaa kiireen, maata sohvalla ja syödä pitsaa.

Alkoholi kuuluu nykyään viikonloppuihin ja bileisiin, joissa ihmiset pitävät hauskaa yhdessä. Koska ihmiset juhlivat ja juovat yhdessä, myös krapulaa voidaan viettää yhdessä, tutkija Maunu sanoo. Arki alkaa vasta krapulan jälkeen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä